22-5-3-17
Opportunities and challenges of implementing smart government in the Kurdistan Region
Hogir Ibrahim Ahmed
College of Law and Political Science, Salahaddin University
DOI: http://doi.org/10.31918/twejer/2253.17
https://www.doi.org/10.31918/twejer. 2253.17
e-ISSN (2617-0752) p-ISSN (2617-0744)
دهرفهت و ئالنگارییهكانی جێبهجێكردنی حكومهتی زیرهك له ههرێمی كوردستان
م. ی. هۆگر ئیبراهیم حهكیم
زانسته سیاسییهكان، زانكۆی سهلاحهدین
پوخته
یهكێك له ڕێگا تازهكانی كاركردنی حكومهته هاوچهرخهكان، بهگهڕخستنی حكومهتی زیرهكه له بهستنهوهی دامهزراوهكانی حكومهت بهیهكهوه لهلایهك، ههروهها دروستكردنی متمانه له نێوان حكومهت و هاوڵاتی لهلایهكی دیكهوه. ههرێمی كوردستانیش كه بانگهشهی چاكسازی و نوێخوازی دهكات، هاوكات ئاشنایه به نوێترین پێشكهوتنه تهكنهلۆژییهكان، بۆیه وا پێویست دهكات كار به حكومهتی زیرهك بكا، توێژینهوهكهی ئێمهش لهم پێویستییه بنهڕهتییهوه گرنگیی خۆی پهیداكردووه، كه ئامانجمانه تیشك بخهینه سهر ئهو بوارانهی حكومهتی ههرێمی كوردستان تێیدا له ڕێگهی خزمهتگوزاری ئهلیكترۆنییهوه بۆ دروستكردنی پهیوهندییهكی پتهوتر بههاوڵاتییانیهوه كاریكردووه. لهم چوارچێوهیهدا پرسیاری ئهوه دهكهین كه ئایا ئهو دهرفهت و ئالنگارییانه چین كه دێنه بهردهم حكومهتی ههرێم له جێبهجێكردنی حكومهتی زیرهكدا. بۆ ئهوه گریمانهی ئهوهمان كردووه ئهگهر به شێوهیهكی ناتهندروست پهنا بۆ ئهو جۆره له حكومهته بهرین، ئهوا ئامانجی حكومهتهكه ناتونرێ بپێكرێت. بهبهكارهێنانی میتۆدی وهسفی شیكاری، توێژینهوهكه ههوڵیداوه لە ڕێگەی دوو بهشهوه بگات به دهرهنجامهكانی. بهشی یهكهم تهرخانهکراوە به ناساندنی حكومهتی زیرهك. بهشی دووهمیش تایبهته به ئهگهرهكانی جێبهجێكردنی له ههرێمی كوردستان. له كۆتاییدا گهیشتنیه ئهو دهرهنجامهی كه ڕێژهی پهنابردنی حكومهتی ههرێم بۆ خزمهتگوزارییه ئهلیكترۆنییهكان لهسهرجهم پێگهكانی حكومهتی زیرهك له21% تێپهڕی نهكردووه. ههروهها جگه له چهند دهرفهتێك و بوونی ئیرادهیهك، ههندێ ئالنگاریی گهوره لهبهردهم حكومهتی ههرێم ههیه كه ڕێگرن لهچوون بهرهو ئهو فۆڕمه له پێشكهشكردنی خزمهتگوزاری.
وشە کلیلییەکان: حكومهتی زیرهك، حكومهتی ههرێمی كوردستان، خزمهتگوزاریی ئهلیكترۆنی، حكومهتی ئهلیكترۆنی، پێشكهوتنه تهكنهلۆژییهكان.
لیستی سهرچاوهكان:
یهكهم: سهرچاوه كوردییهكان
- د. هـیبه عەبدولمـونعم، د. محەمـەد ئیسماعـیل، 2021، ههڵسهنگاندنی دۆخی سوودوهرگرتنی واڵتانی عهرهبی له تهكنهلۆجیای زیرهكی دهستكرد،وهرگێراتی گۆڤاری ئایندهناسی، گۆڤاری ئایندهناسی، ژماره 8 ساڵی ل ل 52-76
- عەدنان ئەحمەد، 2020، هەوراز و نشێوەکانی خوێندنی ئەلكیترۆنی لە كوردستان، گۆڤاری ئایندهناسی، ژماره 4ی ، ل ل 114-123
دووهم: سهرچاوه عهرهبییهكان
- بدران عباس، 2016، تعريف الحكومة الذكية, مركز دراسات الحكومة الذكية،www.egovconepts.com/ .
- بدران، عباس ، الحكومة الاكترونية من الاستراتيجية للتطبيق، المؤسسة العربية للدراسات و النشر، الطبعة الاولى، بيروت 2004
- الخمايسة، صدام محمد، 2017، الحكومة الذكية ما بعد الحكومة الاكترونية، الطبعة الاولي، قنديل للطبع و النشر، دبي
- سلمان عبود زبار، 2020، الحكومة الذكية وتطبيقاتها في النقل الذكي دراسة تحليلية لاراء عينه من العاملين في المنظمات العزاقية، المجله العراقیه للعلوم الاداریة، المجلد 15 العدد 59، ص 1-41
سێیهم: سهرچاوه ئینگلیزییهكان
- Al-Hadidi, A. (2010). Exploratory Study on Adoption and Diffusion of M-Government Services in the Sultanate of Oman. PhD Thesis, Cardiff, United Kingdom: Cardiff University.
- Al-Khouri, A. M. (2013). EGovernment strategies: The Case of the United Arab Emirates. European mag of EPractice, 17(September 2012), 126–150
- Al-Khouri, Ali M. . 2014, Smart Government Circle of Attention, 20th GCC eGovernment and eServices Conference
- Al-Obaithani. Fahad Salmeen, Ali Ameen, Mohammed Saleh Nusari, Ibrahim Alrajawy, 2018, Proposing SMART-Government Model: Theoretical Framework, International Journal of Management and Human Science (IJMHS), Volume 2, Issue 2, Pages 27-38
- Althunibat, A.; Binsawad, M.; Almaiah, M.A.; Almomani, O.; Alsaaidah, A.; Al-Rahmi,W.; Seliaman, M.E. Sustainable Applications of Smart-Government Services: A Model to Understand Smart-Government Adoption. Sustainability 2021, 13, 3028. https://doi.org/10.3390/su13063028
- B. W. Wirtz, J. C. Weyerer, and F. T. Schachter, 2019 “An integrative public IoT framework for smart government,” Gov, vol. 36, no. 2, pp. 333–345,.
- El-Kiki, T.; Lawrence, E.; and Steele, R. (2005). A Management Framework for Mobile Government Services. In Proceedings of the CollECTeR Conference, Sydney, Australia, pp.122-126.
- Fahad Salmeen Al-Obthani, Ali Abdulbaqi Ameen, 2018, TOWARDS CUSTOMIZED SMART GOVERNMENT QUALITY MODEL, International Journal of Software Engineering & Applications (IJSEA), Vol.9, No.2, March, p p 41-50
- Fera Tri Hartanti, Jemal H. Abawajy, Senior Member, IEEE, Morshed Chowdhury, and Wervyan Shalannanda, 2020, Citizens’ Trust Measurement in Smart Government Services, IEEE Green Technologies Conference.
- V. Pereira, G. Eibl, C. Stylianou, G. Martínez, H. Neophytou, and P. Parycek, 2018 , “The role of smart technologies to support citizen engagement and decision making: International Journal of Electronic Government Research Volume 14 • Issue 4 • 2018
- Goyal, E. and Purohit, S. (2012). Emergence of M-Government: The Way Forward. SIES Journal of Management. 8 (1), pp. 56-65.
- Guenduez, A. A., et al. (2018). Smart Government Success Factors. Swiss Yearbook of Administrative Sciences, 9(1), pp. 96–110
- Jasim, Ihsan Abbass, Farhan, Sabeeh Lafta, Sohaib Kareem AL-MAMOORI, 2017, Smart Government: Analysis of Shift Methods in Municipal Services Delivery: The Study Area: Al-Kut – Iraq, Journal University of Kerbala , Vol. 15 No.3 Scientific.
- Jotischky, N. and Nye, S. (2011). Mobilizing public services in Africa: The M-Government Challenge. London: Informa Telecoms & Media.
- Lallana, E. (2004). M-Government: Mobile/Wireless Applications in Government. http://www.egov4dev.org/topic4.htm
- Lim, M. Masrom, and S. Din ,2013, "E-government and egovernance concepts and constructs in the context of service delivery"," African Journal of Business Management", pp. 2817-2826
- OECD. (2011). 'Chapter 2: Benefits and outcomes of m-government'. In: M-Government: Mobile Technologies for Responsive Governments and Connected Societies. Paris: OECD Publishing. [Online] https://www.itu.int/ITU-D/cyb/app/docs/m-ov/Benefits%20and%20outcomes%20of%20M-government.Pdf.
- Rashed Alshamsi, Ali Ameen, Osama Isaac , Ahmed Al-Shibami, Amiya Bhumik, 2020, Impact of Smart Government Usage and Smart Government Effectiveness on Employee Happiness, volume 82, pages 12086-12100
- S. K. Kim, M. J. Park, and J. J. Rho, “Does public service delivery through new channels promote citizen trust in government? The case of smart devices,” Inf. Technol. Dev., vol. 25, no. 3, pp. 604–624, 2019. Pages 604-624
- Sayed AbdelGaber, Marwa Salah Farhan, 2020 ,Converting Kuwait from Electronic Government to Smart Government, International Journal of Computer Science and Information Security (IJCSIS), Vol. 18, No. 10, October
چوارهم: پێگه ئهلیكترۆنییهكان:
- https://gov.krd/english/government/agenda/
- https://gov.krd/english/the-governments-mission/digital-transformation/
- https://www.crkrg.org/ku/about-us-kr/
- به ئهلیكترۆنی كردنی سیستهمی گرێبهستهكان لهلایهن وهزارهتی پلاندانهوه https://www.xendan.org/detailnews.aspx?jimare=144666&babet=1&relat=1024
- https://www.ewane.krd
- سكالای ئهلیكترۆنی وهزارهتی كارهبا: http://skala.moel.gov.krd/
- ڤیزهی ئهلیكترۆنی: https://evisa.moi.gov.krd/
- نشینگهی ئهلیكترۆنی: https://gov.krd/moi/services/نشینگەی-ئەلیکترۆنی-کوردستان/
- سهرپێچی هاتوچۆ: https://gov.krd/moi/services/سەرپێجی-هاتووچۆ/
- سیستهمی سوتهمهنی ئهلیكترۆنی: https://gov.krd/moi/services/سیستمی-سووتەمەنی-ئەلیکترۆنی/
- بهشی سكالاو پێشنیاری وهزارهتی پهروهرده: https://e-parwarda.com/Skala
- زانكۆلاین: https://regayzanko.com/
- یهكسانكردنی بروانامه: https://equalization.digital.gov.krd/
- فهرمانگهی تهكنهلۆژیای زانیاری https://gov.krd/dit/
الخلاصة
أحد طرق الجديدة عمل الحكومات المعاصرة, هي تفعيل الحكومة الذكية في ربط المؤسسات الحكومية من جهة، و خلق الثقة بين الحكومة و المواطن من جهة اخرى. أقليم كوردستان التي تدعي الاصلاح و التجديد، أيضا تعرف بأحدث الطرق التكنلوجية، لذلك يتطلب عليها العمل بالحكومة الذكية، هذا البحث أخذ أهميتها من هذا الضرورة الاساسية، و تهدف البحث تركيز على تلك المجالات التي عمل عليها حكومة أقليم كوردستان بالخدمات الالكترونية لخلق العلاقة المتينة مع المواطنين. في هذا الايطار نسئل، ماهي الفرص و التحديات التي تواجة الحكومة الاقليم كوردستان في تطبيق الحكومة الذكية؟ نفترض، اذا اخذنا هذا الاسلوب من تقديم الخدمات بشكل غير الصحيح، اذا لا نستطيع ان نصل الى الاهداف. باستخدام المنهج الوصفي-التحليلي، حاول البحث وصول الي نتائجها. فصل الاول خصص لتعريف الحكومة الذكية. و الفصل الثاني خصص باحتمالات تطبيها في اقليم كوردستان. في النهاية وصلنا الى أن النسبة عمل حكومة اقليم كوردستان بالخدمات الالكترونية في كافة مجالاتها، لم تتجاوز 21%، مع ذلك، مع وجود فرصة و الارادة، الا ان هناك تحديات كبيرة امام الحكومة الاقليم كوردستان، التي تعرقل محاولات الاقليم كوردستان لتقديم الخدمات.
Abstract
One of the new ways of working for contemporary governments is to activate the smart government in linking government institutions on the one hand, and creating trust between the government and the citizen on the other hand. The Kurdistan Region, which claims reform and renewal, is also known with the latest technological methods, so it requires it to work in the smart government. In this context, we ask, what are the opportunities and challenges facing the Kurdistan Regional Government in implementing the smart government? We assume, if we take this method of providing services incorrectly, then we cannot reach the goals. Using the descriptive-analytical approach, the research tried to reach its results. The first chapter is devoted to the definition of smart government. The second chapter is devoted to the possibilities of implementing smart government in the Kurdistan Region. In the end, we reached that the percentage of the Kurdistan Regional Government’s work with electronic services in all its fields, did not exceed 21%, however, with an opportunity and political will, but there are great challenges for the Kurdistan Regional Government, which hinder the attempts of the Kurdistan Region to provide services.
Smart Government, Kurdistan Regional Government, E-Services, E-Government, Technological advances