دورالمصاهرات فی سیاسة الدولة الفاطمية (297- 567هـ/909 -1171م)

The Role of Prostitutes in the Politics of the Fatimid State (297-567 AH / 909 -1171 AD)

KHANZAD SABAH MOHIALDEEN

Media Department, Erbil Administrative Technical Institute, Erbil Polytechnic University

DOI: http://doi.org/10.31918/twejer.2031.23

Download Full text


 Abstract:

The Fatimid state emerged and established its pillars on the principles of Ismaili Shi'ism in Morocco in the year 297AH / 909AD, and extended its influence towards the Orient until it managed in 358AH / 968 AD from the status of their state to Egypt. Masrhat has been one of the methods of rapprochement and social mixing between families since ancient times, but when these relations are based on political interests must be effective positive and negative, and perhaps the easiest solutions to end the political disputes and rapprochement between the parties to the conflicts, Salami in many political rallies, which reflected the impact on the policy of the state.

The research dealt with the role of political masculine in the history of the Fatimid state. The study dealt with a brief introduction of the history of the Fatimid state in the first part to the auxiliary factors that led to the masrhas and the reasons of the Fatimids' resort to it. The Fatimid caliphs were referred to in the historical sources in the second section. On the most important political and social effects of these masques on the policy of the state and influence on the prosperity or weakness and fragmentation.

المصادر والمراجع

أولاً: المصادر:-

-        ابن الاثير،عزالدين بن الحسن علي بن محمد الجزري(ت:630هـ/1232م):الكامل في التأريخ،تحقيق:عمرعبدالسلام تدمري، دار الكتاب العربي، (بيروت:2006م).

-        ابن الصيرفي، علي بن منجب الصيرفي(ت:542هـ/1147م): الاشارة إلى من نال الوزارة، تحقيق: الدكتور أيمن فؤاد، الدار المصرية اللبنانية، (القاهرة:1990م).

-        ابن الطوير، ابو محمد المرتضى عبدالسلام بن الحسن القيسراني (ت:617هـ/1220م): نزهة المقلتين في اخبار الدولتين، تحقيق: أيمن فؤاد سيد، (بيروت: 1992م).

-        ابن اياس،محمد بن احمد(ت:908هـ/1502م):بدائع الزهور في وقائع الدهور،دارومطابع الشعب،(القاهرة:1960م).

-        ابن جبير، أبو الحسن محمد بن احمد بن جبير الكناني الاندلسي(ت:614هـ/1217م): رحلة ابن جبير(تذكرة الاخبار عن اتفاقات الاشعار)، دار الصادر، (بيروت:1959م).

-        ابن خلدون، عبدالرحمن خلدون(ت:808هـ/1406): العبر وديوان المبتدأ والخبر في أيام العرب والعجم والبربرومن عاصرهم من ذوي السلطان الاكبر، تحقيق: خليل شحادة وسهيل زكار، دارالفكر،(بيروت:200م).

-        ابن خلكان،ابو العباس شمس الدين احمد بن محمد(ت:681هـ/1282م): وفيات الاعيان وابناء ابناء الزمان،تحقيق:احسان عباس،دار صادر،(بيروت:1978م).

-        ابن عبدالظاهر،محي الدين ابو الفضل عبدالله بن رشيد الدين(ت:692هـ/1293م):الروضة البهية الزاهرة في خطط المعزية القاهرة،تحقيق:ايمن فؤاد سيد،(بيروت:1996م).

-        ابن ميسر،تاج الدين محمد بن علي(ت:677هـ/1278م): المنتقى من اخبار مصر،تحقيق: ايمن فؤاد،المعهد العلمي الفرنسي للأثار الشرقية،(القاهرة :1981م).

-        أبو الصلت الاندلسی،أمیه‌ بن عبدالعزیز(ت:529هـ/1135م):الرسالة المصرية،جمع وتحقيق :عبدالسلام محمد هارون،مكتبة ومطبعة البابي الحلبي وأولاده، ط2،(القاهرة:1972).

-        اتعاظ الحنفا باخبار الائمة الفاطميين الخلفا،تحقيق: جمال الدين الشيال،ط2، (القاهرة:1996م).

-        الاشعري،أبي الحسن  علي بن إسماعيل (324هـ/936م):كتاب مقالات الإسلاميين،عني بتصحيحه:هلموت ريتر،ط2،(فيسبادان:1963م).

-        البغدادي،عبدالقاهر بن محمد البغدادي(ت:429هـ/1038م): الفرق بين الفرق،تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد،المكتبة العصرية،(بيروت: 1995م)

-        البلوي،ابومحمد عبدالله(ت:القرن الرابع الهجري/العاشر الميلادي):احمد بن طولون، تحقيق محمد كرد علي،(القاهرة:د.ت).

-        جامع الحكمتين، ترجمه عن الفارسية:إبراهيم دسوقي بشتا،(القاهرة: 1974م).

-        جعفر الصادق،جعفر بن محمد بن علي بن الحسين(ت:148هـ/765م): الهفت الشريف، تحقيق: مصطفى غالب، دار الاندلس للنشر،(بيروت:2000م)،

-        الداوداري،ابوبكر بن عبدالله بن ايبك(ت:736هـ/1432م):كنزالدرر وجامع الغرر،تحقيق:صلاح الدين المنجد،(القاهرة:1961)،ج6.

-        سفرنامة، ترجمة يحيى الخشاب،مطبعة لجنة التأليف والترجمة والنشر،(القاهرة:1945م).

-        عماد الدين ادريس،الداعي عماد الدين بن الحسن(ت:872هـ/1488م): تاريخ الخلفاء الفاطميين بالمغرب القسم الخاص من كتاب عيون الأخبار،تحقيق:محمد اليعلاوي،دار الغرب الاسلامي،(بيروت:1985م).

-        القاضي النعمان،ابو حنيفة النعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حيون(ت:363هـ/879م):رسالة افتتاح الدعوة، تحقيق:وداد القاضي،دار الثقافة،،(بيروت:1970م).

-        الكندي،محمد بن يوسف(ت:350هـ/957م):ولاة مصر،تحقيق:حسين نصار،دار الصادر،(بيروت:د.ت).

-        محمد كمال السيد:اسماء ومسميات من تاريخ مصر،(القاهرة:1986م).

-        المقريزي، تقي الدين أحمد بن علي(ت:845هـ/1441م):

-        المقفى الكبير،تحقيق:محمد اليعلاوي،دار الغرب الاسلامي، (بيروت:1991م).

-        المواعظ والاعتبار بذكر الخطط والاثار،تحقيق:أيمن فؤاد،مؤسسة الفرقان للتراث الاسلامي، (لندن:1995م).

-        ناصر خسرو ناصر خسرو،ابو معين الدين القبادياني المروزي(ت:481هـ/1088م):

-        النوبختي، أبو محمد الحسن بن موسى(علماء رأس القرن الثالث الهجري/التاسع الميلادي): كتاب فرق الشيعة، تحقيق: عبد المنعم الحفني، دار الرشاد،(القاهرة: 1992م).

 

ثانياً: المراجع:-

-        جمال الدين شيال:مجموعة الوثائق الفاطمية، مكتبة الثقافة الدينية، (القاهرة:2002).

-        عبدالله محمد جمال الدين:الدولة الفاطمية قيامها ببلاد المغرب وانتقالها إلى مصر نهاية القرن الرابع الهجري مع عناية خاصة بالجيش،دار الثقافة،(القاهرة:1991م).

-        عبدالمنعم ماجد:الامام المستنصر بالله الفاطمي،مكتبة الانجلو المصرية،(القاهرة:1961م).

-        عمر رضا كحالة:اعلام النساء في عالمي العرب والاسلام،مؤسسة الرسالة،(بيروت:د.ت).

  ملخص:

نشأت الدولة الفاطمية ورسخت أركانها على مبادئ المذهب الإسماعيلي الشيعي في المغرب سنة 297هـ/909م، وامتدت نفوذها نحو المشرق منها حتى استطاعت سنة 358هـ/968م من إيصال مبادئ دولتهم تلك إلى مصر .وقد اتبعوا في مسيرتهم هذا شتى الطرق والأساليب المتمكنة للوصول إلى مآربهم وتوطيد أركان دولتهم.وقد عدت المصاهرات أحد اساليب التقارب والاختلاط  الاجتماعي بين العائلات منذ القدم، ولكن حين يتم هذه العلاقات على أسس ومصالح سياسية لا بد لها ان تكون ذا تأثير ودور فعال سلباً وايجاباً، ولعلها من أسهل الحلول لإنهاء المنازعات السياسية والتقارب بين الاطراف المتنازعة، وقد حفل التاريخ الاسلامي بالعديد من المصاهرات السياسية التي انعكست مردوداتها على سياسة الدولة.

تناول البحث  دور المصاهرات السياسية في تاريخ الدولة الفاطمية وتطرق البحث بعد تمهيد موجز لتاريخ الدولة الفاطمية في المبحث الأول إلى العوامل المساعدة التي آلت إلى المصاهرات ودواعي لجوء الفاطميين إليها مع عرض للمصاهرة الخلفاء الفاطميين المشار إليها في المصادر التاريخية في المبحث الثاني، وفي المبحث الثالث ركز البحث على أهم الآثار السياسية والاجتماعية  لتلك المصاهرات على سياسة الدولة والتأثير على ازدهارها أو ضعفها وتشتيتها.

الكلمات المفتاحية: الدولة الفاطمية، المصاهرات، التأثيرات.

پوخته‌:

كاتێك ده‌وله‌تی فاتیمی له‌مه‌غریب ستوون و كۆڵه‌گه‌ی وڵا‌ته‌كه‌یان داكوتا، له‌سه‌ر بنه‌مای ئاینزایی شیعه‌ی ئیسماعیلی له‌ سالی 297ك/909ز،دواتریش نأوەندی وڵاتە‌كه‌یان بۆ میسر گواسته‌وه‌، بۆ ئه‌وه‌ی سنووری فه‌رمانڕه‌واییان فرأوان بكه‌ن هه‌مووشێواز و ڕیچكەیەكییان گرته‌ به‌ر، بۆ ئه‌و مه‌به‌سته‌ش هه‌وڵییان دا له‌گه‌ڵ ئه‌و تیره‌ و هۆزانه‌دا تێكەڵ بن كه‌نیشته‌جێ ی ڕه‌سه‌نی نأوچه‌كه‌ بوون، بۆ ده‌سته‌مۆ كردنی هێز و توانای سه‌ربازی هۆزەكان له‌لایه‌ك و زامنكردنی شه‌رعیه‌تی نیشته‌جێ بوونیان له‌نأوچه‌كه‌ له‌لایه‌كی تره‌وه‌.

دیارە فاتیمیه‌كان یه‌كه‌م كه‌س نه‌بوون له‌په‌یڕه‌وكردنی ئه‌و سیاسه‌ته‌ و له‌ مێژووی فه‌رمانڕه‌واییدا، بەڵكو زۆر جار هأوشێوه‌ی فاتیمییه‌كان ده‌بینرێت بۆچاره‌سه‌ركردن و كۆتایی هینان به‌كێشه‌ ئاڵۆز و ناكۆكه‌كانی نێوانیان و پته‌و كردنی په‌یوه‌ندی و پاراستنی به‌رژه‌وه‌ندییه‌كان هەمان سیاسەتییان گرتۆتە بەر، هه‌ربۆیه‌ كاردانه‌وه‌ی ژنخوازی سیاسی كاریگه‌ری ئه‌رێنی و نه‌رێنی له‌سه‌ر سیاسه‌تی ده‌وڵه‌ت وپه‌یوه‌ندییه‌كانی ده‌بێت كه‌ له‌و توێژینه‌وه‌دا به‌شێك له‌و كاریگه‌رییانه‌ خرأوەتە ڕوو.

توێژینەوەكە به‌نأونیشانی (ڕۆڵی ژنخوازی سیاسیی له‌سه‌ر سیاسه‌تی ده‌وڵه‌تی فاتیمیه‌كانه‌) له‌ده‌روازیه‌كی كورت له‌سه‌ر دروست بوونی ده‌وڵه‌تی فاتیمی پێك هاتووه‌، وه‌ك پێویستیه‌كی توێژینه‌وه‌ و سێ ته‌وه‌ر لەخۆوە دەگرێت،‌ له‌ یه‌كه‌میان باس له‌هۆكاره‌كانی په‌نابردنە بەر  ژنخوازی سیاسیی فاتیمیه‌كان دەكات، دووه‌میشیان باس له‌ خستنه‌ رووی ژنخوازی خه‌لیفه‌كانی فاتیمییه‌كان به‌گوێره‌ی ئه‌وه‌ی له‌سه‌رچأوه‌ مێژووییه‌كان ئاماژه‌ی پێكرأوه‌، له‌ته‌وه‌ری سێیه‌مدا باس له‌گرنگترین ئه‌نجامه‌ سیاسی و كۆمه‌ڵایه‌تیه‌كانی ژنخوازی فاتیمییه‌كان كرأوه‌.