چوارچێوه‌ی یاساییی ئیداره‌ سه‌ربه‌خۆكان له‌ هه‌رێمی كوردستان له‌به‌ر ڕۆشناییی سیسته‌می ناناوه‌ندی كارگێڕی (توێژینه‌وه‌یكی شیكاری ڕه‌خنه‌گرانه‌یه‌)


The legal framework of independent administration in Kurdistan region in light of the central administrative system
Soran Ali Hassan, Aram Najmaldin Abdulghafor
Soran University, Higher Committee، The Independent High Elections and Referendum Commissions

پوخته‌

یه‌كێك له‌ كۆڵه‌كه‌ گرنگه‌كانی بنیادی سیسته‌می ناناوه‌ندیی کارگێڕیی هه‌رێمی بریتییه‌ له‌ فه‌راهه‌مبوونی نوێنه‌رایه‌تیی گه‌ل له‌ چوارچێوه‌یه‌كی سنوورداردا، له‌ ڕێگه‌ی بوونی ئەنجوومەنه‌ هه‌ڵبژێردراوه‌كان له‌ سنووری جوگرافییه‌كی دیاریكراودا، وه‌ك ڕێخۆشكه‌ر بۆ دابه‌شكردنی كاروباره‌ كارگێڕییه‌كان له‌ نێوان ده‌سه‌ڵاتی ناوه‌ندی و یه‌كه‌ ناناوه‌ندییه‌ کارگێڕییه‌كاندا، واته‌ به‌ركاركردنی بنه‌مای ویستی گه‌ل له‌ ڕێگه‌ی هه‌ڵبژاردن و دابه‌شكاری ده‌سه‌ڵاته‌وه‌ به‌ مه‌به‌ستی دوورخستنه‌وه‌ی قۆرخكاریی ده‌سه‌ڵات و به‌دیهێنانی ده‌ستاوده‌ستكردنی ئاشتیانه‌ی ده‌سه‌ڵات له‌ بوارێكی سنوورداردا، به‌ڵام پێویسته‌ بنچینه‌ی بوونی كه‌سایه‌تیی یه‌كه‌ کارگێڕییه‌ ناناوه‌ندییه‌كان و ده‌سه‌ڵاته‌ پێبه‌خشراوه‌كانیان پاڵپشت بێت به‌ ڕێكخستنی یاسایی و له‌ چوارچێوه‌ی ڕێپێدانی ده‌ستووریدا.

ناوه‌رۆكی ئه‌م توێژینه‌وه‌یه جێباسكردن و لێكۆڵینه‌وه‌یه‌ له‌ كێشه‌ی پاڵپشتیی یاسایی بۆ پێكهێنانی ئیداره‌‌ سه‌ربه‌خۆكان كه‌ خۆیان ده‌بیننه‌وه‌ له‌ هه‌ردوو ئیداره‌ی (گه‌رمیان و ڕاپه‌ڕین) وه‌ك ئه‌وه‌ی ناسێنراون له‌ چوارچێوه‌ی یه‌كه‌ کارگێڕییه‌ ناناوه‌ندییه‌كان له‌ چوارچێوه‌ی ڕێكخستنی کارگێڕی له‌ هه‌رێمی كوردستان، هه‌روه‌ها باسكردن له‌ پێكهاته‌ و تایبه‌تكارییه‌كانیان و پێگه‌ی یاساییان له‌ چوارچێوه‌ی بنه‌ماكانی سیسته‌می ناناوه‌ندیی کارگێڕی. ‌

ليستی سه‌رچاوه‌كان 

یه‌كه‌م: په‌رتووك:

-       البدوي، ثروت، 2005. النظم السياسية. دار النهضة العربية، القاهرة.

-       البكري،عبدالباقي، والبشير، زهير، 1989. المدخل لدراسة القانون، العاتك لصناعة الكتاب، المكتبة الوطنية، بغداد.

-       الجبوري، ماهر صالح، 1996. مبادئ القانون الإداري، المكتبة الوطنية، بغداد.

-       العنبكي، طه حميد، 2010. العراق بين اللامركزية الإدارية والفيدرالية، مركز الإمارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية, أبوظبي.

-       الفتلاوي, أحمد عبد الزهرة، 2013. النظام اللامركزي، مكتبة زين الحقوقية والأدبية، بيروت.

-       الطهراوي، هاني علي، 2006. القانون الإداري، دار الثقافة، بيروت

-       الهماوندي، محمد، 1990. الحكم الذاتي والنظم اللامركزية الإدارية والسياسية، دار المستقبل العربي، القاهرة.

-       بدير، علي محمد، و البرزنجي، عصام عبدالوهاب، و السلامي، مهدي ياساين، 2012. مبادئ وأحكام القانون الإداري، مكتبة السنهوري، بيروت.

-       حسن، سوران علي، 2017. التنظيم القانوني للوحدات المكونة للفدرالية في العراق، مكتبة ژیر، أربيل.

-       حسين، محمد بكر، 2006. الوسيط في  القانون الإداري، دار الفكر الجامعي، الاسكندرية.

-       العامري، علاء سليم، 2008. الإدارة المحلية (مفهومها أهدافها، أركانها)، موسوعة الثقافة القانونية.

-       عبدالعال، محمد الدايداموني، 2008. الرقابة السياسية والقضائية على أعمال الإدارة المحلية، دار الفكر القانوني، طنطا.

-       عبدالله، عبدالغني بسيوني، 1997. النظم السياسية والقانون الدستوري، منشأة المعارف، الأسكندرية.

-       عبدالله، عبدالغني بسيوني، 2004. التنظيم الإداري، منشأة المعارف، الأسكندرية.

-       عثمان، حسين محمد، 2008. أصول القانون الإداري، منشورات الحلبي الحقوقية، بيروت.

-       غيدان، إسماعيل صعصاع، 2012. اللامركزية الإدارية في العراق_ دراسة في تداخل الإختصاصات والرقابة، مجلة رسالة الحقوق، السنة الرابعة، العدد 27.

-       شطناوي، علي خطار، 2002. الإدارة المحلية، دار وائل، عمان.

-       مولود، محمد عمر، 2003. الفدرالية وإمكانية تطبيقها في  العراق، مؤسسة موكرياني، أربيل.

 

 

دووه‌م: نامه‌ و تێزی دكتۆرا:

-       أحمد، هاوكار عمر، 2015. الأطر التشريعية للامركزية في الإدارة والحكم في  العراق، رسالة ماجستير، جامعة صلاح الدين، كلية القانون.

-       حسن، عثمان علي، 2013. الطبيعة الدينميكية للدستور الفدرالي، أطروحة دكتوراه، جامعة صلاح الدين، كلية القانون.

-       حسن، سوران علی، 2019. دامه‌زراوه‌ دەستوورییه‌كان بۆ گه‌ره‌نتی مافی هه‌رێمه‌كان له‌ ده‌وڵه‌تی فیدڕالیدا، تێزی دكتۆرا، زانكۆی سه‌ڵاحه‌دین، كۆلێژی یاسا.

سێیه‌م: توێژینه‌وه‌ زانستییه‌كان:

-       السويدي، خضير كاظم خضير، 2018. التنظيم القانوني لتفويض الاختصاص الإداري، مجلة مركز بابل للدراسات الإنسانية، مجلد (8)، العدد (2).

-       ميثم، حنظل شريف, و عطية، علي هادي، 2007. التنظيم الدستوري لاختصاصات محافظات العراق، مجلة جامعة ذي قار، العدد 4، المجلد 2، آذار.

چواره‌م: پێگه‌ ئه‌لیكترۆنییه‌كان:

-       پێگه‌ی ئه‌لیكترۆنی ئەنجوومەنی پارێزگای سلێمانی:               http://www.slemanipc.org/edara.aspx?jimare=1

-       پێگه‌ی ئه‌لیكترۆنی ئیداره‌ی گه‌رمیان: http://garmiyan.com/Darbare.aspx?jimare=1

-       پێگه‌ی ئه‌لیكترۆنی ئیداره‌ی ڕاپه‌ڕین: http://raparin.gov.krd/ku/derbara

پێنجه‌م: دەستوور و یاسا و بڕیاره‌كان:

-       دەستووری كۆماری عێراق 2005.

-       پرۆژه‌ی دەستووری هه‌رێمی كوردستان 2009.

-       یاسای پارێزگا ڕێكنه‌خراوه‌كان له‌ هه‌رێم ژماره‌ (21) ساڵی 2008 ی هه‌مواركراو.

-       یاسای پارێزگاكانی هه‌رێمی كوردستان- عێراق، ژماره‌ (3) ساڵی 2009 ی هه‌مواركراو.

-       بڕیاری په‌رله‌مانی كوردستان ژماره‌ (22) ساڵی 1992.

-       فه‌رمانی هه‌رێمی ژماره‌ (57) ساڵی 2012.

-       به‌یانی وه‌زاره‌تی ناوخۆی هه‌رێمی كوردستان ژماره‌ (12) ساڵی 2016.

 

الملخص

إن من أهم الركائز التي بنيت عليه نظام اللامركزية الإدارية الإقليمية هو تحقيق التمثيل الشعبي في نطاق محدود، عن طريق وجود مجالس منتخبة في حدود جغرافي معين، تمهيدا لتوزيع الوظائف الإدارية بين السلطة المركزية و الوحدات اللامركزية الإقليمية، أي تفعيل مبدأ الإرادة الشعبية عن طريق الإنتخابات و توزيع السلطة بغیة استبعاد إحتكار السلطة وتحقيق التداول السلمي لها في مجال محدد، لكن أساس وجود الشخصية القانونية للوحدات اللامركزية الإقليمية و السلطات الممنوحة لها لابد ان يستند إلى تنظيم قانوني في إطار سماح دستوري.

تكمن مضمون هذا البحث في إشكالية السند القانوني لتشكيل الإدارات المستقلة المتمثلة بإدارتين (گه‌رمیان و ڕاپه‌ڕین) باعتبارهما أو بالأحرى توصفان ضمن وحدات لامركزية إقليمية في إقليم كوردستان – العراق، وكذلك البحث في تكوينها و اختصاصها ومركزها القانوني ومدى توافقها مع مبادئ النظام اللامركزية الإدارية.

 Abstract

One of the most important pillars which built the regional administrative decentralization system is the actualize of popular representation within a limited frame, through the exist of elected councils within a specific geographical boundary, in preparation for the distribution of administrative functions between the central authority and regional decentralized units, means activating the principle of popular will through elections and distribution of power in order to exclude the monopoly of power and achieve peaceful circulation of it in a specific field, but the basis for the existence of the legal personality of the decentralized regional units and the powers that gave to them must be based on a legal organization within a constitutional framework of permissibility.

So, the content of this research will try to achieving and discussing the problem of the legal basis for the formation of independent administrations represented by the two administrations (Garmyan and Raparin ) as they are described, within regional decentralized units in the Kurdistan Region - Iraq, as well as researching their formation, specialties, legal status and their compatibility with the principles of the system of Administrative decentralization.