كارایی ستراتیژیی فێربوونی هەڵگەڕاوە لە فێركردنی هەندێك یەكەی بابەتی ڕێگاكانی وانەگوتنەوە و وەبەرهێنانیان


The strategic ability of flipped learning in teaching some units of the ways of teaching and investing
Alan Pshtiwan Karim
Soran University

پوختەی توێژینه وه‌:

ئاراستەیەكی نوێیە بەرەو بەكارهێنانی ستراتیژیی  فێربوونی هەڵگەڕاوە لە وانەگوتنەوە، ئامانجی ئەم لێكۆڵینەوەیە دۆزینەوەی ناسینی ئەو ستراتیژییەیە لە سەر كاراكردنی ڕۆڵی قوتابییان لە كرداری فێربوون‌ و خوێندن  و وەبەرهێنانی بە شێوەیەكی زانینانە و هزرییانە لە سایەی پێشكەوتنی تەكنەلۆژیا و دەوڵەمەندكردنی زانیارییەكان. ڕێبازی نیمچە ئەزموونكاری لە بەراوردكاریی نێوان كۆمەڵەی ئەزموونكاری (12) قوتابی، كۆمەڵەی كۆنترۆلكراو (12) قوتابی بەكارهێنرا. كۆمەڵەی كۆنترۆلكراو بە ڕێگە و شێوازی نەریتیانە و كۆن وانەیان پێ گوترایەوە و كۆمەڵەی ئەزموونكاریش بە ڕێگەی فێربوونی هەڵگەڕاوە وانەیان پێ گوترایەوە. هەڵسەنگاندنی شیكردنەوەی جیاوازی هەمەجۆر بۆ دۆزینەوەی بوونی جیاكارییە بەڵگەدارییە ئامارییەكانی نێوان ناوەندێتییەكانی هەردوو كۆمەڵەكە سەبارەت بە گۆڕدراوە پاشكۆییەكان بەكارهێنرا: بەدەستهێنان‌ و فێربوون‌ و كاراكردنی ڕۆڵی قوتابییان‌ و وەبەرهێنانی، ئەنجامی بوونی جیاكاریی بەڵگەداریی ئاماری لە بەرژەوەندیی كۆمەڵەی ئەزموونكاری لە ناوەڕاستی بەدەستهێنان  و هەروەها لە وەبەرهێنانی فێربوونیشیدا دەرخست.

كلیلە وشەكان (الكلمات المفتاحیە): فێربوونی هەڵگەڕاوە، وەبەرهێنان.

سه‌رچاوه‌كان

-       ابو علام ، ڕجاء محمد شريف ، نادية محمود : 2005 ، الفروق الفردية وتطبيقاتها التربوية ، ط3 ، دار القلم ، الكويت .

-        الكحيلي, ابتسام , 2015 فاعلية الفصول المقلوبة في التعلم ، دار الزمان للنشر والتوزيع ،  المدينة المنورة ،السعودية .

-        الخليفة ,حسن جعفر و ضياءالدين محمد مطاوع : 2015 استراتيجيات التدريس الفعال ، مكتبة المتنبي ، الرياض ، السعودية.

-        دردسة , 2014 مبادرة التعليم المنعكس على موقع دردسة   ، http//www.dardasa.com .

-        لافي , سعيد عبدالله, 2012 اسليب تدريس، طبعة اول، عالم الكتب، قاهرة ,مصر.

-        الشرمان, عاطف أبو حميد, 2015 التعلم المدمج والتعلم المعكوس ، دار وائل للنشر ، عمان ،الاردن.

-        الشامسي, عبداللطيف , 2013 صناعة التعليم الفصل المقلوب ، من موقع إمارات اليوم، http://www.emaratyalyoum.com/opinion .

-       سيفين ,عماد شوقي ,2011 المعلم في عصر العولمة والمعلومات ،عالم الكتب ، طبعة الاول ، القاهرة ،مصر.

-        السليتي, فراس, 2008 استراتيجيات التعليم والتعلم النظرية والتطبيقية ،  عالم الكتاب الحديث ، قاهرة ,مصر.

-       زغلول وأخرون ,محمد سعد,2001 تكنولوجيا التعليم وأساليبها في التربية الرياضية ، مركز الكتاب للنشر ، القاهرة .

-        زوحي, نجيب, 2014 ماهو التعلم المقلوب ( المعكوس) ،  . http//www.net-educ.com/la-classe-inversee

-       البلوشية ,نوال سيف محمد, 2018فاعلية استراتيجية الصف المقلوب في تعلم اللغة العربية واستثمارها ، المؤتمرالدولي اللغة العربية،كلية بريم الجامعي، ديسمبر، الامارات  .

-        ڕبيع, هادي مشعان ,2006تكنولوجيا تعليم المعاصر الحاسوب والانترنيت ،  مكتبة المجتمع العربي ، الاردن .

-        هارون ، الطيب أحمد حسن وسرحان ، محمد عمر موسى ,2015 فاعلية نموذج التعلم المقلوب في التحصيل والأداء لمهارات التعلم الإلكترونية لدى طلبة البكالوريس بكلية التربية ، ورقة قدمت للمؤتمر الدولي الأول لكلية التربية " التربية افاق مستقبلية " والذي عقد خلال الفترة (12-15)-ابريل, القاهرة.

 

-        Ball,Nick. Dean, Douglasl. Kandalls .   , 2013  Flipping the classroom and Instructional Technology Integration in A college-level Information Systems Spreadsheet course. Educational Technology Research and Development. 61(4).560-563.

-        Bergmann, J &sams, A. 2012.The short history of flipped learning, Flipped Learning network.

-        Bishop ,J&Verleger, M(2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research American Society for Engineering Education Journal,6(2),23-26.

-        Brame , Cynthia  J.  2015Flipping the classroom, Vanderbilt University. Retrieved may,. from: https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/

-        Butt, Adam. ,  2014 Student Views on the Use of lecture Time and their Experience with a Flipped classroom Approach. Social Sciences Comprehensive works. Retrived ProQuest Central. 14-1- .

-        Fulton, K. , 2012 Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning  , Learning & Leading with Technology, 39 (8), 12-17.

-        Johnson ,L.W., & Renner, J.D. 2012Effect of flipped classroom model on a secondary computer applications course: Student and teacher perceptions, questions. And student achievement. Unpublished Doctoral Dissertation University of Louisville, Kentucky, USA. https//theflippedclassroom.files.wordpress.com 2012/4/johanson-renner-.pdf

-        Zhou G.&jiang X (2014)   Theoretical Research and Instructional Design of the Flipped Classroom Applied Mechanics and Materials , Vols . 543-547  pp 4312-4315.


ملخص :

اتجاه جديد نحو استخدام استرتيجية التعلم المنعكس في التدريس, يهدف هذه الدراسة إلى الكشف على التعرف عن هذه الاستراتيجية على تفعيل دور الطلبة في العملية  التعليمية واستثمرها استثماراً معريفياً فكرياً ، في ظل التقدم التكنولوجيا والثراء المعلوماتي. تم استخدام المنهج شبه التجريبي للمقارنة بين المجموعة التجريبية (12 طلبة) و المجموعة الضابطة (12طلبة). وقد تم تدريس المجموعة الضابطة بالطريقة التقليدية بينما تم تدريس المجموعة التجريبية بطريقة التعلم المنعكس . تم استخدام اختبار تحليل التباين المتعدد للكشف عن وجود فروق دالة إحصائية بين متوسطات المجموعتين بنسبة المتغيرات التابعيين :التحصيل و تفعيل دور الطلبة واستثمارها. أظهرت النتائج وجود فرق ذو دلالة إحصائية لصالح المجموعة التجريبية في توسط التحصيل و كذلك في استثمار تعليمها.

الكلمات المفتاحية: تعلم المنعكس ، استثماره

Abstract

This paper aims to expose the recognition of learning strategy reflexed, which has a role to play in educational processes. The benefits and challenges of the technology and knowledge abundance in educating students were disclosed as well. The impact of introducing technology and information richness on students' ability and self-study abilities was also analyzed. The semi-experimental procedure was used to compare the experimental and control classes (12 students); the control group was taught using the conventional approach, while the experimental group's teaching was based on the Reflex Learning Method. A multiple regression analysis was used to show statistical differences in the average values of the dependent variables between the two classes. Educators' positions in students' lives and the resulting student investment. The findings showed that the experimental community was more effective in the mediation of selection and the expenditure of its schooling.

Keywords: Reflex Learning method, Investing.