Students' Perspectives Towards the most Effective Methods in Learning English Language among Kurdish People


Sarwan Sedeeq Hasan1, Mokhles Saleh Ibrahim2
English Department, Faculty of Arts, Soran University1, English Department, Faculty of Education, Soran University2

Abstract:

This paper aims to shed light on the most challenging points in the process of learning the English Language in Kurdistan classes. It also attempts to find the most effective and best methods for learning the Language among Kurdish learners. The data was taken from two workshops and a questionnaire; the workshops took place in both Soran and Tishk international universities; 20 different methods were presented in the workshops as the best methods for learning the English Language. The questionnaire included 15 close-ended and 4 open-ended questions. Qualitative and quantitative methods are used for the analytic process. The main result in the study is visual and audio methods such as movies, songs, programs, videos, and any similar types are the best and most effective tools for learning the English Language. Besides, the grammatical based approached should be changed to a communicative approach in the classes by adding different communicative tools.

Keywords: learning English, Language, best methods, grammar-based approach, communicative approach, Kurdish learners.

 پوختە

ئامانجی ئەم توێژینەوەیە بریتیە لە تیشکخستنەسەر گرنگترین ئەو کێشانەی ڕوبەڕوی کورد دەبنەوە لە فێربونی زمانی ئینگلیزی. هەوڵدەدات گرینگترین و کاریگەرترین ڕێگاکانی فێربونی زمانی ئێنگلیزی لەناو کوردا بدۆزێتەوە. داتاکەی پشت بە دوو وێرکشۆپ و لیستی پرسیارێک دەبەستێت. وێرکشۆپەکان لە هەردو زانکۆکانی سۆران و تیشکی نێودەوڵەتی ئەنجامدراون، کە تیایاندا نزیکەی بیست بیرۆکەی کاریگەر خراونەتە ڕوو بۆ فێربونی زمانی ئینگلیزی. لیستی پرسیارەکە پازدە پرسیاری داخراو و چوار پرسیاری کراوە لەخۆ دەگرێت. میتۆدی شیکاری و ڕێژەیی لە توێژینەوەکە بەکار هاتون. لە گرینگترین ئەنجامەکانی توێژینەوەکە بریتیە لە ناساندنی ڕیگاکانی بینرا و فدستراوی وەک: فلیم، گورانی، پرۆگرام، ڤیدیۆ و هەر شیوازێکی نزیک لەمانە وەک گاریگەرترین ڕێگاکانی فێربونی زمانی ئینگلیزی. ئەنجامێکی تر بریتیە لە پێشنیارکردنی گۆڕینی ڕێگای بەکارهێنانی ڕێزمان بە ڕێگای گفتوگۆیی لە وانەکانی ئینگلیزیدا بە بەکارهێنانی کۆمەڵێک ڕێکاری گفتوگۆیی.

زاراوە گرنگەکان: فێربونی زمانی ئینگلیزی، زمان، باشترین ڕێگا، ڕێکاری ڕێزمانی، ڕێکاری گفتوگۆیی، فێرخوازانی کورد.

ملخص

 هدف هذا البحث هو ضوء على أهمية هذه المشاكل يواجه الأكراد في تعلم اللغة انجليزية. يحاول أن يوجد أهم طريقة المؤثرة للتعلم اللغة انجليزية بين الأكراد. يعتميد بيانات على وركشوبين مع سجل أسئيلة. كلتا وركشوبين أداها جامعتين سوران و تيشك الدولي، عرض فيها عشرون فكرة مؤثرة لتعلم اللغة انجليزية. سجل الأسئيلة يتكون من خمسة عشرة سؤال المغلقة مع أربعة سؤال المنفتحة. طريقة التحليل و نسبية استخدم في البحث. أهم أهداف جاء في البحث هو تعريف الطرق النظرية و عملية نحو : فليم ، أغاني ، البرامج ، فيديو أي كان هذه الطرق أهم الطرق المؤثرة في التعليم اللغة انجليزية. وطريقة آخر هو استعمال القواعد على نهج المحادثة في الدروس الإنجليزي مع استعمال شعبة من طرق المحادثة.

مصطلحات المهمة: تعلم اللغة انجليزية ، اللغة ، أهم طريقة ، طريقة القواعد ، طريقة المحادثة ،متعلم الأكلااد.


References

-      Aitchison, J. (1999). Teach yourself, linguistics. London: Hodder Headline.

-      Bryman, A. (2006). Integrating quantitative and qualitative research: how is it done?. Qualitative research, 6(1), 97-113.

-      Chapman, C. (1993). If the Shoe Fits... How To Develop Multiple Intelligences in the Classroom? IRI/Skylight Publishing, Inc., 200 East Wood Street, Suite 274, Palatine, IL 60067.

-      Dudeney, G., & Hockly, N. (2009). Learning English as a foreign language for dummies. John Wiley & Sons.

-      Ellis, R. (2010). Second language acquisition. New York: Oxford university press

-      Gitsaki, C. (1998). Second language acquisition theories: Overview and evaluation. Journal of Communication and International Studies, 4(2), 89-98.

-      Guapacha Chamorro, M. E., & Benavidez Paz, L. H. (2017). Improving language learning strategies and performance of pre-service language teachers through a CALLA-tblt model. Profile Issues in Teachers Professional Development, 19(2), 101-120.

-      Hardan, A. A. (2013). Language learning strategies: A general overview. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106, 1712-1726.

-      Learning Styles Journal, 1, 24-36.

-      Magulod, G. C. (2018). Literary appreciation skills and reading performance of university students. The Normal Lights, 12(2).

-      Mandasari, B., & Oktaviani, L. (2018). English language learning strategies: an exploratory study of management and engineering students. Premise: Journal of English Education, 7(2), 61-78.

-      Merita, R., & Syahroni, A. R. (2019, December). Language Acquisition In A Second Language Environment. In ICOLEESS: International Conference on Language, Education, Economic and Social Science (Vol. 1, No. 1, pp. 32-40).

-      Sadiku, L. M. (2015). The importance of four skills reading, speaking, writing, listening in a lesson hour. European Journal of Language and Literature, 1(1), 29-31.

-      Selinker, L., & Gass, S. M. (2008). Second language acquisition. Lawrence Erlbaum Ass.

-      Shi, Hong. (, 2017). Learning Strategies and Classification in Education. Institute for

-      Spada, N., & Lightbown, P. M. (2008). Form‐focused instruction: Isolated or integrated? TESOL Quarterly, 42(2), 181-207.