Abstract:
Stylistics is a term that refers to the relation between linguistics and literature. One linguistic technique in stylistics to be applied in literature is a deviation, which means, put, neglecting some of the rules of a language in a piece of literary work. Such negligence, of course, aims at achieving a range of freedom for the writer to deal with the manoeuvring ideas he/she wants to put forward.
This paper attempts to study graphological and grammatical deviation in selected English postmodern poems. It hypothesizes that English postmodern poets use graphological and grammatical deviation in their poems to attract their audience. It, therefore, is an attempt to apply these particular types of deviation to the selected poems.
The topic is covered through eight sections. Section one presents the introduction concerning the difference between everyday and poetic language. The second section involves definitions of deviation. The third one is about deviation in the sense of poetry. Style and stylistics as two different terms are presented in section four. In the fifth one, graphological deviations are shown with examples. Grammatical deviation and examples are presented in section six. Section seven exhibits the plan of the research. Section eight concerns the analysis of the poems. The paper ends with the conclusions and the list of the references used.
Keywords: deviation, graphological, grammatical, poems, postmodern, negligence.
پوخته:
شیوازگهری زاراوهیهكه ئاماژه به پهیوهندی نێوان ئهدهب و زمان دهكات. یهكێك لهو تهكنیكه زمانهوانییانهی كه له بواری ئهدهبدا جێبهجێ دهكرێت پێی دهوتریت لادان كه به مانای پشتگوێ خستنی بهشێك له یاسا رێزمانیهكانه له ناو دهقێكی ئهدهبیدا. بێگومان ئهم پشتگوێ خستنهش به ئامانجی وهدهست هێنانی راددهیهكی دیاریكراوه له ئازادی بۆ نووسهر بۆ ئهوهی بتوانێ بیرۆكهكانی به شێوازێكی گونجاو بخاته روو.
ئهم توێژینهوهیه بریتیه له ههوڵدان بۆ خستنه روو و شیكردنهوهی تهكنیكی لادانی رێزمانی و گرافیكی له چهند دهقێكی شیعری پۆست مۆدێرندا. توێژینهوه گریمانهی ئهوه دهكات كه شاعره پۆست مۆدێرنهكانیش به ههمان شێوهی ئهوانهی پێش خۆیان ئهو دوو جۆره لادانه له شیعرهكانیان بهكار دێنن به مهبهستی راكێشانی سهرنجی خوێنهرانیان. ههر بۆیه توێژینهوهكه ئهو دوو جۆره تهكنیكه بهسهر چهند دهقه شیعرێكی ئهو شاعیرانهدا جێبهجێ دهكات.
بابهتهكه له دوو توێی ههشت بهیشی كورتدا باس كراوه: بهشی یهكهم باسی جیاوازی نێوان زمانی رۆژانه و زمانی شیعری دهكات له كاتێكدا بهشی دووهم به وردی پێناسهی لادان دهكات. له بهشی سێیهمدا لادان به مانا شیعرییهكهی خراوهته روو. بهشی چوارهم تهرخان كراوه بۆ ههردوو چهمكی شێواز و شێوازگهری.بهشی پێنجهم باسی لادانی گرافیكی به نموونهوه دهكات، ههرچی بهشی شهشهمه باس له لادانی رێزمانی دهكات و نموونهشی بۆ دههێنێتهوه. بهشی حهوتهم پلانی توێژینهوهكه دهخاته روو و كۆتا بهشیش بریتیه له ههڵسهنگاندنی رهخنهیی دهقه شیعرییهكان. توێژینهوهكهش به دهرهنجام و لیستی سهرچاوهكان كۆتایی پێ دێت.
وشه كلیلییەکان: لادان، گرافیكی، رێزمانی، شیعر، پۆست مۆدێرن، پشتگوێ خستن.
ملخص:
الاسلوبیه مصطلح یراد به العلاقه بین الادب و اللغه, و يعتبر الانزياح اللغوى احدى التكنيكات اللغوية المستخدمة فى مجال الادب و التى تعني اهمال او تجاوز بعض القواعد اللغوية فى النصوص الادبية. و يهدف هذا التجاوز بلا شك الى حصول الشاعر او الكاتب على قدر معين من الحرية لكى يتمكن من طرح افكاره بشكل سلس و متناسب.
و هذا البحث عبارة عن محاولة لايضاح و تحليل تكنيك الانزياح اللغوى و الصورى فى عدد من النصوص الشعرية فى عهد ما بعد الحداثة. و يفترض البحث بان شعراء عهد ما بعد الحداثة حالهم حال اللذين سبقوهم, قد استخدموا هذين التكنيكين فى قصائدهم لغرض جذب انتباه قرائهم الى تلك القصائد, و لذلك يطبق البحث الكنيكين اعلاه فى عدد من النصوص الشعرية لهؤلاء الشعراء.
يحتوى البحث على ثمانية اجزاء موجزة: يدرس الجزء الاول الفارق بين اللغة الدارجة فى الحياة اليوميه و اللغة الشعريه فيما يتطرق الجزء الثانى الى تعريف الانحياز بشكل دقيق. و يبحث الجزء الثالث الانحياز كمفهوم شعرى. و قد خصص الجزء الرابع لمفهومى الاسلوب و الاسلوبية. و يدرس الجزئين الخامس و السادس الانحياز الصورى و الانحياز اللغوى مع الامثلة التوضيحية على التوالى. و قد خصص الجزء السابع لتوضيح خطة البحث فيما يدرس الجزء الاخير بالتفصيل و التحليل النصوص الشعرية المنتقاة. و يختتم البحث بالاستنتاجات و قائمة المصادر.
الكلمات المفتاحية: الانحياز, الصورى, اللغوى, الشعر. ما بعد الحداثة. اهمال او تجاوز.
References
- Barry, Peter. (, 2009). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. 4th Edition. Manchester: Manchester University Press. Print.
-Bressler, C, E. (2007). Literary Criticism. 4th New Jersey: Prentice-Hall.
-Brook (1977). A History of the English Language, London: London University Press.
-Budihart, R.Agus. (, 2018). Grammar Deviation in president Jokowi's Speech to the APEO summit. Studies in English language and Education.
-Crystal, David. (, 2003). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Oxford: Basil Blackwell.
- Ediciones, Luarna. The Poetics. www.laurna.com. Accessed 4-4-2020
-Halliday, Michael, Angus Mcintosh, and Peter Strevens1964. The Linguistic Sciences and
Language Teaching. London: Longman.
-Leech, G. (1969). A Linguistic Guide to English Poetry. London: Longman
-Leech, G. and Short, M. (1981) Style in Fiction. Harlow: Longman.
-Mcintosh, Angus. 1961. "Graphology and Meaning". Archivum Linguisticum
-Missikova, Gabriela, (2003). "Linguistic Stylistics". Filozoficka Fakulta
Online, http://www.dibilim.info/yukseklisans/stylistic/linguistic /pdf.
-Selden, R. Widdowson, P. and Brooker, P (1997). A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. London: Prentice-Hall.
- Sethuraman, V. S., & Peck, J. (1995). Practical Criticism. Madras: Macmillan.
-Kadkani, Shafii M. Musighie Sher. (, 1989). Music of Poetry. 2nd. (Extended and revised text). Tehran: Agah publications.
-Shamisa, C. (2004). (Naghde, Adabi). Literary Criticism. Tehran: Mitra.-
-Turner, George W. (1973). Stylistics. England: Penguin Books Ltd.
-Trudgill, Peter (2000). Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. London:
Penguin Brooks
-Wales, Katie. (, 2001). A Dictionary of Stylistics. London: Pearson Education.
-Widdowson (1979). Stylistics and Teaching of Literature. London: Longman Group Ltd.