درجة ممارسة معلمي التعليم الأساس في مدينة زاخو لأدوارهم التعليمية في عصر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات


The degree of application of basic education teachers in Zakho for their educational roles in the era of information and communication technology
Aras Fadel Abu Zaid, Bewar Taha Shukri
Department of Psychology,  Faculty of Education, University of Zakho

Abstract

The aim of this research is to know the degree of application of basic education teachers in Zakho city for their educational roles in the ICT era, and to know the differences in their answers to the research tool according to variables (educational qualification, years of experience, gender, and training courses). The sample of the study consisted of (246) teachers of basic education in Zakho city, they were randomly selected from the basic education schools, and applied to the research questionnaire, which was prepared by the researcher after verifying its validity and stability.

The results indicated that:

1. The presence of low grade teachers in basic education in the exercise of their educational roles in the era of information and communication technology on the total questionnaire and on both the field (scientific knowledge of technological means / evaluation / planning and design / use of educational equipment), but in the areas of (educational attitude management / Enrich the learning environment) The practice of teachers was moderate.

2. There are no statistically significant differences between the average scores of teachers in the exercise of their educational roles in the age of information and communication technology according to the variable of educational qualification and sex variable.

3. There are statistically significant differences between the average scores of teachers in the exercise of their educational roles in the age of information and communication technology, according to the variable years of experience, for the benefit of teachers with years of experience from 5 years and more and variable training courses and for those who followed training courses.

Keywords: basic education teachers, technology, information, communications.

ملخص:

هدف البحث إلى تعرف درجة ممارسة معلمي التعليم الأساس في مدينة زاخو لأدوارهم التعليمية في عصر تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، ومعرفة الفروق في إجاباتهم على أداة البحث تبعاً لمتغيرات (المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والجنس، والدورات التدريبية). إذ تكونت عينة البحث من (246) معلم ومعلمة من معلمي التعليم الأساس في مدينة زاخو, تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من مدارس التعليم الأساسي, وطُبق عليهم استبانة البحث, وهي من إعداد الباحثين بعد التحقق من صدقها وثباتها.

وأشارت النتائج إلى ما يلي:

1.   وجود درجة منخفضة لدى معلمي التعليم الأساسي في ممارستهم لأدوارهم التعليمية في عصر تكنولوجيا المعلومات والاتصال على الدرجة الكلية للاستبانة وعلى كل من مجال (المعرفة العلمية بالوسائل التكنولوجية، التقويم، التخطيط والتصميم، استخدام الأجهزة التعليمية)، أما في مجالي (إدارة الموقف التعليمي، إثراء بيئة التعلم) فقد كانت ممارسة المعلمين عليها متوسطة.

2.   عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المعلمين في ممارستهم لأدوارهم التعليمية في عصر تكنولوجيا المعلومات والاتصال تبعاً لمتغير المؤهل العلمي و ومتغير الجنس.

3.   وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المعلمين في ممارستهم لأدوارهم التعليمية في عصر تكنولوجيا المعلومات والاتصال تبعاً لمتغير سنوات الخبرة، لصالح المعلمين ذوي سنوات الخبرة من 5 سنوات فأكثر ومتغير الدورات التدريبية ولصالح من اتبعوا لدورات تدريبية.

الكلمات المفتاحية: معلم التعليم الأساس، التكنولوجيا، المعلومات، الاتصالات. 

 

پۆختا ڤەكۆلینێ: 

ئارمانج ژ ڤەكۆلینێ زانینە لسەر ئاستێ پراكتیكى یێ مامۆستایێن بنەرەت بۆ فێركرنێ د ئەركێن فێركرنێ دا ل چەرخێ تەكنولوجیا زانیارى و گەهاندنێ، و زانینا جۆداهیێ د برسڤاندا لسەر كەرەستیێن ڤەكۆلینێ لدیف بگۆران ( شیانیێن زانستى، سالین شارەزایێ، رەگەز، خۆلیێن راهینانێ ). سەمپلا ڤەكۆلینێ پێك دهێت ژ (246) مامۆستایان ژ مامۆستایێن ڤەكۆلینێ ژ ئامادەكرنا ڤەكولەران پشتى جێبەجێكرنا راستگۆیى و جێگریێ.

ڤەكۆلینێ ئاماژە ب ڤان ئەنجامێن ل خوارى دان:

1-  هەبوونا ئاستەكێ كێم لدەف مامۆستایێن فێركرنا بنەرەت دپراكتیكرنا كارێن فێركرنێ د چەرخێ تەكنولوجیا زانیاریان وگەهاندنێ لسەر نمرا گشتى یێ پیڤەرێ لسەر هەر ئێك ژ بواران ( زانینا زانستى ب ئالاڤێن تەكنولوجیا/ هەلسەنگاندن/ پلاندانان و دیزاین/ بكارئینانا ئامیرێن فێركرنێ ) وبوارێ ( سەرەدەریكرنا هەلویستێ فێركرنێ/ ئازراندنا ژینگەها فێربوونێ ) پراكتیكێن مامۆستایان ب ناڤنجى دەركەت.

2- هیچ هەبوونا جێوازیا ب رامانا ئامارى نەبوو دناڤبەرا ناڤندا ئاستێ مامۆستایان دپراكتیكێ بۆ كارێ فێركرنێ د چەرخێ تەكنولوجیا زانیارى وگەهاندنێ لدیف بگۆرێن شیانێن زانستى و رەگەزى.

3- هەبوونا جێوازیا ب رامانا ئامارى دناڤبەرا ناڤندا ئاستێ مامۆستان د پراكتیكێ دا بۆ كارى فێركرنێ د چەرخێ تەكنولوجیا زانیارى وگەهاندنێ لدیف بگۆرێن سالێن شارەزایێ، دبەرژەوندیا ماۆستایێن خۆدان سالێن شارەزایێ ێت پتر ژ 5 سالان خزمەت هەین، وبگۆرێ خۆلیێن راهێنانێ دبەرژەوندیا وان دەركەت ێن لدیف خولێن راهێنانێ دجن.

وشە كلیلییەكان: مامۆستایێ فێركرنا بنەرەت، تەكنولوجیا، زانیارى، گەهاندن.   

المراجع المعتمدة:

المراجع العربية:

-        حكيم, أحمد بن عبد المحسن(2005), حقيبة تدريبية في مجال دمج التقنية في التعليم, الرياض: وزارة التربية والتعليم.

-    حمدي, نرجس, والبلوي, خليل(2011). درجة استعداد المعلمين في الأردن لمسايرة التحديات المستقبلية المترتبة على استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في الميدان التربوي. بحث منشور, في مجلة دراسات العلوم التربوية. م38, ملحق1.

-        سالم, أحمد محمد وسرايا, عادل محمد(2003), منظومة تكنولوجيا التعليم, السعودية: مكتبة الرشد.

-    سلامة، عبد الحافظ محمد جابر (2011)، كفايات أعضاء هيئة التدريس في كليات المعلمين بالمملكة العربية السعودية في تكنولوجيا التعليم ومدى ممارستهم لها، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية المعلمين بالرياض, جامعة الملك سعود.

-    سيلز, باربارا وريتشي, ريتا(1998), تكنولوجيا التعليم: التعريف ومكونات المجال, ترجمة: بدر الين عبد الله الصالح, الرياض, مكتبة الشقري.

-        صيام, محمد وحيد، والعبد الله , فواز،  وديب, أوصاف(2012), تكنولوجيا التعليم والمعلومات, دمشق: منشورات جامعة دمشق.

-        عليان, ربحي والدبس, محمد عبد(1999), وسائل الاتصال وتكنولوجيا التعليم, ط(1) عمان: دار صفاء.

-        عليان، ربحي (2004)، الاتصالات ودور مراكز التوثيق في تبادل المعلومات، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.

-    الغدير، فاطمة إبراهيم علي (2010)،  توظيف الأساليب الحديثة في مجال تكنولوجيا التعليم في التدريس بمدارس المملكة العربية السعودية "دراسة تقويمية "، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة أم القرى.

-        الفرا، عبدالله عمر (1998)، تكنولوجيا التعليم والاتصال، ط2، صنعاء: مكتبة الجيل الجديد.

-    كنعان، احمد علي(2011). تقويم إعداد معلم رياض الأطفال وتأهيله وفق متطلبات أنظمة الجودة. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس. المجلد التاسع. العدد الأول. ص ص 164-204

-        وطفة, علي (1999), بنية السلطة وإشكالية التسلط التربوي في الوطن العربي, بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

-    اليريمي, يحيى (2003), مدى ممارسة أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية لبعض القيم الديمقراطية, رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة صنعاء.

-    اليونسكو(2002), الدليل الإرشادي لإدخال وتطوير التربية التكنولوجية في التعليم العام, الطبعة(1), بيروت, مكتب اليونسكو الإقليمي للتربية في الدول العربية.

-        داؤد، عزيز حنا وأنور حسين عبدالرحمن (1990): مناهج البحث التربوي، ط1، دارالحكمة للنشر، بغداد.

المراجع الأجنبية:

-        Bennett, Randy Elliot (2001): How the Internet Will Help Large-Scale Assessment Reinvent Itself ، Education Policy Analysis Archives  ،College of Education Arizona State University ، Vol (9) No (5), February 14, ISSN 1068-2341.

-        Bernal, N. (2007(: Authorizes Managers and Teachers Conceptualizing in educational technology about Present Uniform to Performance educational technology  Capability in kindergarten (Doctoral Dissertation ,University of Georgia State, 2007). DAI 69 (3), P 521-A.

-        Burbules, N. & Densmore, K. (2015). Degree possession of kindergarten teachers technological competencies educational and practice in Britain.. Educational Policy, V. 19, pp. 48-69.

-        Deek and Howard Kimmel  Fadi P (2002): A Review of Models for Teacher Preparation Programs for Precollege Computer Science Education, Journal of Information Systems Education, Vol (5) No (2), JCSE Online, Apr, ERIC, EJ656048.

-        Donald ,Hardaway, E, Scamell (2005): Use of a Technology-Mediated Learning Instructional Approach For Teaching an Introduction to Information Technology  Course, Journal of Information Systems Education, Summer 2005 available at: http://findarticles.com/p/articles/mi_qa4041/is_200507/ai_n14824697/ viewed on11/3/2010.

-        Hou, K. (2009): The Important Technological Competencies need by Kindergarten teachers and their applying them. Dissertation Abstract International, 93 (1). P 452-A.

-        Kenedi, J. M. (2002): Percieved Technological Competencies of Elementary Teachers in UK schools. Dissertation Abstract International, 55 (3). P 348-A.

-        Lehman James D and Jennifer Richardson (2004): Making Connections in Teacher Education: Electronic Portfolios, Videoconferencing, and  Distance Field Experiences, Paper presented at the annual meeting of the Association for Educational Communications and Technology ,Chicago, IL ,21 October. Available at :http://p3t3.education.purdue.edu/AECT%202004.pdf viewed on, 4/6/2009.

-        Ragonis ,N & Hazzan ,O.a. (2008).  Disciplinary-Pedagogical Teacher Preparation for Pre-service Computer Science Teachers: Rational and Implementation, Vol. 5090. Friday, June 27, pp 253-264..

-        WIERSMA ,W. 2004 - Research in Education: An Introduction. University of teledo. sixth edition.

-        (www. Ar.wikipedia.org/wiki/.).