مركزية الإنسان في بناء الشخصية المسلمة


The centrality of human in building the Muslim character
Jaafar Najmadin Ali
Department of Arabic, College of Education-Makhmour, Salahadin university

Abstract

This research, tagged with (the centrality of man in building the Muslim character) deals with the verses in which the call of God (ALLAH) Almighty is mentioned (oh people), which is nineteen verses related to the humanitarian message of Islam, which has been much talked about in these days in the world. Through the interpretation of those verses, we work to explain the universality of the discourse of the Qur’an, the comprehensiveness of its message, and its mercy to all people. Although the discourse in some of these appeals is public, and in others it is specific to certain people at the time of its descent, but the public is intended in all. And with this he covered the whole of humanity. And in choosing (people) instead of other beliefs and ethnicities, an educational gesture to the need to choose common spaces, and to cooperate in adhering to them. These verses also include human messages, such as the human fraternity, the rapprochement between people through acquaintance, the performance of God Almighty’s human and material and moral rights of people, and avoids slavery and the injustice of others. These messages originated from the humanitarian and universal message of Islam. And it is possible to raise future generations with spiritual and moral education globally in light of these messages that express the essence of Islam.

The style of the research required its division into an introduction and three sections, the first topic is a preface to the introduction to the research, and the second topic includes human dialogue in the verses in which God's call was mentioned (oh people), and the third topic talks about the human message of Islam, and each topic consists of three demands .

Keywords: call by (oh human), Quranic message, Human education, Comprehensiveness of the discourse, Brotherhood

پوختە:

ئەم توێژینەوەیە بەناونیشانی (سەنتەربوونی مرۆڤ لە پێگەیاندنی کەسایەتی مسوڵمان)، ئەو ئایەتانە لەخۆدەگرێت کە لە قورئانی پیرۆزدا خوای گەورە بە: (یا أیها الناس – ئەی خەڵکینە) بانگی مرۆڤ دەکات، کە نۆزدە ئایەتن، پەیوەندیان بە (لایەنی مرۆیی) پەیامی ئیسلامەوە هەیە، ئەمەش یەکێکە لەو بابەتانەی لە رۆژگاری ئەمڕۆدا لەسەر ئاستی جیهان قسەو باسی لێوە دەکرێت. جا لە میانەی شرۆڤەکردنی ئەو ئایەتانە هەوڵدەدەین بۆ روونکردنەوەی ئاستی گشتگیری گوتاری قورئان و هەمەگیری و میهرەبانی ئیسلام بۆ تەواوی خەڵك. جا هەرچەندە هەندێك لەو ئایەتانە لە بنەڕەتدا گوتارەکەیان گشتی بووە، هەندێکی دیکە بۆ کەسانێکی تایبەت بووە لە کاتی هاتنەخوارەوەیان، بەڵام هەموویان پەیامەکەیان گشتییە، بەمەش گوتارەکە تەواوی مرۆڤایەتی لەخۆدەگرێت. بەکارهێنانی وشەی (الناس) بۆ بانگکردن لەبری ناوی هەر ئایین و نەتەوەیەك، وانەیەکی پەروەردەییە بۆ کارکردن لەسەر خاڵی هاوبەش و هەماهەنگیکردن بۆ پابەندبوون بە مەودا هاوبەشەکان. هەروەها ئەو ئایەتانە کۆمەڵە پەیامێکی مرۆڤانەش لەخۆدەگرن، وەك برایەتی مرۆڤانە، نزیکبوونەوەی مرۆڤەکان لەڕێگەی یەکترناسین،  بەجێهێنانی مافەکانی خواو مافە مادی و مەعنەوییەکانی مرۆڤ، دوورکەوتنەوە لە چەوساندنەوەو ستەمکردن لە خەڵک. هەموو ئەو پەیامانەش هەڵقوڵاوی پەیامی مرۆڤانەو جیهانی ئیسلامن، دەکرێ نەوەکانی داهاتوو لەسەر ئەم شێوازە رۆحی و ئەخلاقییە جیهانییە پەروەردە بکرێن، ئەمەش لەژێر سێبەری ئەو پەیامانەی گوزارشت لە ناوەڕۆکی ئیسلام دەکەن.

توێژینەوەکە لە پێشەکییەك و سێ باس پێکهاتووە، باسی یەکەم رێخۆشکردنێکە دەربارەی بابەتە دەستپێکیەکانی توێژینەوەکە. باسی دووەمیش دەربارەی چۆنیەتی گفتوگۆکردنە لەگەڵ مرۆڤ لەو ئایەتانەی باسمان کرد. باسی سێیەمیش دەربارەی لایەنی مرۆڤانەی پەیامی ئیسلامە، هەر باسێکیش لە سێ بەش پێکهاتوون.

ملخّص:

يتناول هذا البحث الموسوم بـ(مركزيّة الإنسان في بناء الشّخصية المسلمة) الآيات الّتي ورد فيها نداء الله تعالى بـ(يا أيّها النّاس)، وهي تسعة عشر آيةً، تتعلّق برسالة الإسلام الإنسانيّة، والّتي كثر الحديث عنها في أيّامنا هذه على مستوى العالم. ومن خلال تفسير تلك الآيات نعمل على بيان مدى عموميّة خطاب القرآن، وشمولية رسالته ورحمتها إلى النّاس كافّةً. ومع أنّ الخطاب في بعض تلك النّداءات عامٌّ، وفي بعضها الآخر خاصّ لأناسٍ معيّنين وقت نزولها، لكنّ العموم مرادٌ في الجميع. وبهذا تناول البشريّةَ بأكملها. وفي اختيار (النّاس) بدل غيره من العقائد والعرقيّات لفتةٌ تربويّةٌ إلى ضرورة اختيار المساحات المشتركة، والتّعاون على الالتزام بها. كما تتضمّن تلك الآيات رسائل إنسانيّة، كالأخوّة الإنسانيّة، والتّقارب بين النّاس عن طريق التّعارف، وأداء حقوق الله تعالى وحقوقِ النّاس المادّيّة والمعنويّة، والابتعاد عن الاستعباد وظلم الآخرين. وانطلقت تلك الرّسائل من رسالة الإسلام الإنسانيَةً والعالميّةً. ويمكن تربية الأجيال القادمة تربيّة روحيّة وأخلاقيّة عالميّة في ظلّ تلك الرّسائل المعبّرة عن جوهر الإسلام.

واقتضت طبيعة البحث تقسيمه إلى مقدّمةٍ وثلاثة مباحث، المبحث الأوّل تمهيدٌ في بيان مقدّمات البحث، ويتضّمن المبحث الثّاني محاورة الإنسان في الآيات الّتي ورد فيها نداء الله بـ(يا أيّها النّاس)، ويتحدّث المبحث الثّالث عن رسالة الإسلام الإنسانيّة، ويتكوّن كلّ مبحثٍ من ثلاثة مطالب

الكلمات المفتاحية: (النّداء بالنّاس، التّربية الإنسانيّة، شمولية الخطاب، رسالة الإسلام الإنسانيّة، الأخوّة الإنسانيّة)

 

المصادر والمراجع

بعد القرآن الكريم

-    الآلوسي، شهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني، (1415هـ)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، تحقيق: علي عبد الباري عطية، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    ابن أبي حاتم، أبو محمد عبد الرحمن بن محمد بن إدريس بن المنذر التميمي، (1419هـ)، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: أسعد محمد الطيب، (ط3)، المملكة العربية السّعوديّة، مكتبة نزار مصطفى الباز.

-    ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي، (1422هـ)، زاد المسير في علم التفسير، تحقيق: عبد الرزاق المهدي، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتاب العربي.

-    ابن عادل، أبو حفص سراج الدين عمر بن علي، (1419هـ - (1998م)، اللباب في علوم الكتاب، تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    ابن عاشور، محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور، (1984م)، تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد، تونس، تونس العاصمة، الدار التونسية.

-    ابن فارس، أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي، (1979م)، معجم مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، لبنان، بيروت، دار الفكر.

-        ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي البصري ثم الدمشقي، (1420هـ -(1999م)، تفسير القرآن العظيم، تحقيق: سامي بن محمد سلامة، (ط2)، مصر، القاهرة، دار طيبة.

-        ابن منظور، جمال الدّين محمد بن مكرم بن على، (1414 هـ)، لسان العرب، (ط3)، لبنان، بيروت، دار صادر.

-        أبو زهرة محمد بن أحمد بن مصطفى بن أحمد، (بدون تاريخ)، زهرة التّفاسير، (بدون طبعة)، لبنان، بيروت، دار الفكر العربي.

-        إسماعيل، محمد بكر إسماعيل، (1419هـ-1999م)، دراسات في علوم القرآن، الطّبعة الثّأنية، السّعودية، دار المنار.

-    الأصفهاني، أبو القاسم الحسين بن محمد (الراغب الأصفهانى)، (1430هـ -(2009م)، مفردات ألفاظ القرآن، أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهانى، تحقيق: صفوان عدنان داودي، (ط4)، سورية، دمشق. لبنان، بيروت، الدار الشّأمية.

-    الأندلسي، أثير الدّين بو حيان محمد بن يوسف بن علي بن يوسف بن حيان، (1420 هـ)، البحر المحيط في التفسير، لبنان، بيروت، دار الفكر.

-    الأندلسي، أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام بن عطية، (1422هـ)، المحرّر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، لبنان، (ط1)، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    البخاري، أبو عبد الله محمد بن إسماعيل، (1422هـ)، الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله (صلّى الله عليه وسلّم) وسننه وأيامه، تحقيق: محمد زهير بن ناصر الناصر، (ط1)، لبنان، بيروت، دار طوق النجاة.

-        بنت الشّاطئ، دكتورة عائشة عبد الرحمن، (1999م)، القرآن وقضايا الإنسان، (بدون طبعة)، مصر، القاهرة، دار المعارف.

-    البوطي، الدّكتور محمّد سعيد رمضان، (1426هـ - 2005م)، منهج الحضارة الإسلاميّة في القرآن، ط7، سورية، دمشق، دار الفكر/ لبنان، بيروت، دار الفكر المعاصر.

-    البيضاوي، ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد، (1418هـ)، أنوار التّنزيل وأسرار التّأويل، تحقيق: محمد عبد الرحمن المرعشلي، (ط1)، دار إحياء التراث العربي- بيروت- لبنان.

-    التميمي، محمد بن حبان بن أحمد بن حبان، (1408هـ - (1988م)، الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، لبنان، بيروت، مؤسسة الرسالة.

-    الثّعلبي، أبو إسحاق أحمد بن إبراهيم، (1422، هـ - 2002 م)، الكشف والبيان عن تفسير القرآن، تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور، الطّبعة الأولى، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-        الجفري، حبيب علي، (2018م)، القيم الإنسانية وضابط الدّين، مجلّة حراء ع69/44، السّنة الرّابعة عشرة.

-    الحميري، شوان بن سعيد، (1999م)، شمس العلوم ودواء كلام العرب من الكلوم، تحقيق: د. حسين بن عبد الله العمري - مطهر بن علي الإرياني – د. يوسف محمد عبد الله، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الفكر المعاصر، سورية، دمشق، دار الفكر.

-        الخازن، علاء الدين أبو الحسن علي بن محمد بن إبراهيم، (1415 هـ)، لباب التأويل في معاني التنزيل، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-        دروزة، محمد عزت، (1383هـ)، التفسير الحديث، مصر، القاهرة، دار إحياء الكتب العربية.

-    الرّازي، فخر الدين أبو عبد الله محمد بن عمر بن الحسن بن الحسين، (1420هـ)، مفاتيح الغيب، (ط3)، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-        رضا، محمد رشيد بن علي رضا، (1990م)، تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)، مصر، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

-        -الرمّاح، د. إبراهيم بن عبد الله، (1439هـ)، الإنسانويّة المستحيلة، (ط2)، السّعوديّة، الرّياض، مركز الدّلائل.

-        الزجّاج، أبو إسحاق إبراهيم بن السري بن سهل، (1408 هـ - 1988 م)، معاني القرآن وإعرابه للزجاج، تحقيق: عبد الجليل عبده شلبي، (ط1)، لبنان، بيروت، عالم الكتب.

-        الزحيلي، د. وهبة بن مصطفى، (1418هـ)، التفسير المنير في العقيدة والشريعة والمنهج، (ط2)، سورية، دمشق، دار الفكر المعاصر.

-        الزّحيلي، الدّكتور محمّد، (1426هـ - 2005م)، حقوق الإنسان في الإسلام، (ط4)، سوريا، دمشق/ لبنان، بيروت، دار ابن كثير.

-        الزّرقاني، محمد عبد العظيم، (بدون تاريخ)، مناهل العرفان في علوم القرآن، (ط3)، مصر، القاهرة، مطبعة عيسى البابي الحلبي.

-    الزركشي، بدر الدين أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن بهادر، (1376 هـ - 1957 م)، البرهان في علوم القرآن، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، (ط1)، لبنان، بيروت، دار إحياء الكتب العربية.

-    الزّمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، (1407هـ)، الكشّاف عن حقائق غوامض التنزيل، (ط3)، لبنان، بيروت، دار الكتاب العربي.

-    السامرائي، الدّكتور فاضل صالح السّامرائي، (1432هـ - 2011م)، أسئلة بيانية في القرآن الكريم، ط1، سوريا- دمشق، لبنان – بيروت، دار ابن كثير.

-    السّبكي، بهاء الدّين أحمد بن علي بن عبد الكافي، (1423هـ - 2003م)، عروس الأفراح في شرح تلخيص المفتاح، تحقيق: الدكتور عبد الحميد هنداوي، لبنان، بيروت، المكتبة العصرية.

-    السِّجِسْتاني، أبو داود سليمان بن الأشعث بن إسحاق، (بدون تاريخ)، سنن أبي داود، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، (بدون طبعة)، لبنان، بيروت، المكتبة العصرية.

-    السّعدي، عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله، (1420هـ -(2000م)، تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان، تحقيق: عبد الرحمن بن معلا اللويحق، (ط1)، لبنان، بيروت، مؤسسة الرسالة.

-    السمرقندي، أبو الليث نصر بن محمد بن أحمد بن إبراهيم، (1413هـ - (1993م)، بحر العلوم، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    السمعاني، أبو المظفر، منصور بن محمد بن عبد الجبار، (1418هـ- (1997م)، تفسير القرآن، تحقيق: ياسر بن إبراهيم وغنيم بن عباس بن غنيم، (ط1)، السّعوديّة، الرياض، دار الوطن.

-    السّمين الحلبي، شهاب الدين أبو العباس أحمد بن يوسف بن عبد الدائم، (1417هـ -(1996م)، عمدة الحفّاظ في تفسير أشرف الألفاظ، تحقيق: محمد باسل عيون السود، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن بن أبي بكر، (1394هـ/ 1974 م)، الإتقان في علوم القرآن، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، مصر، الهيئة المصرية العامة للكتاب.

-        الشعراوي، محمد متولي، (1997م)، الخواطر، مصر، القاهرة، مطابع أخبار اليوم.

-    الشّيباني، أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل، (1421 هـ - 2001 م)، مسند الإمام أحمد بن حنبل، تحقيق: شعيب الأرنؤوط - عادل مرشد، وآخرون، (ط1)، الطّبعة الأولى، لبنان، بيروت، مؤسّسة الرّسالة.

-    الطّبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد، (1420هـ -(2000م)، جامع البيان في تأويل آي القرآن، تحقيق: أحمد محمد شاكر، (ط1)، بيروت، لبنان، مؤسسة الرسالة.

-        الطّعان، أحمد إدريس، (1428هـ - 2007م)، العلمانيّون والقرآن الكريم، (ط1)، السّعوديّة، الرّياض، دار ابن حزم.

-        الطنطاوي، محمد سيد، (1988م)، الوسيط للقرآن الكريم، مصر، القاهرة، دار نهضة مصر8.

-    الطّيار، د مساعد بن سليمان بن ناصر، (1429 هـ - 2008 م)، المحرّر في علوم القرآن، (ط2)، مركز الدراسات والمعلومات القرآنية بمعهد الإمام الشاطبي.

-    العسكري، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل، (1428 هـ - 2007 م)، الوجوه والنظائر، تحقيق: محمد عثمان، (ط1)، مصر، القاهرة، مكتبة الثقافة الدينية.

-        العقّاد، عباس محمود العقّاد، (2005م)، الإنسان في القرآن، ط4، مصر، القاهرة، نهضة مصر.

-    العمادي، أبو السعود محمد بن محمد بن مصطفى، (بدون تاريخ)، إرشاد العقل السّليم إلى مزايا الكتاب الكريم، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-        عويس، د. عبد الحليم عويس، (427هـ - 2006م)، إنسانيّات الإسلام، (ط1)، السّعوديّة، الرّياض، دار العبيكان.

-        العيني، بدر الدّين أبو محمد محمود بن أحمد، (بدون تاريخ)، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، (بدون طبعة)، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-    القاسمي، محمد جمال الدين بن محمد سعيد بن قاسم، (1418هـ)، محاسن التّأويل، تحقيق: محمد باسل عيون السود، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    القرطبي، شمس الدّين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر، (1384هـ - 1964 م)، الجامع لأحكام القرآن، تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، (ط2)، مصر، القاهرة.

-    القسطلاني، شهاب الدين أبو العباس أحمد بن محمد بن أبى بكر، (1323هـ)، إرشاد السّاري لشرح صحيح البخاري، (ط7)، مصر، القاهرة.

-        القطّان، مناع القطان، (1421هـ-(2000م)، مباحث في علوم القرآن، (ط3)، المملكة العربيّة السّعوديّة، الرياض، مكتبة المعارف.

-        قطب، سيد قطب إبراهيم حسين، (1412هـ)، في ظلال القرآن، (ط17)، مصر، القاهرة، دار الشّروق.

-    القِنَّوجي، أبو الطيب محمد صديق خان، (1412 هـ - 1992 م)، فتح البيان في مقاصد القرآن، (بدون طبعة)، لبنان، بيروت – صيدا، المَكتبة العصريَّة.

-        گولن، محمّد فتح الله، (2018م)، الغرباء، (ط1)، مصر، القاهرة، دار الانبعاث.

-        لاشين، د. موسى شاهين، (1423 هـ - 2002 م)، فتح المنعم شرح صحيح مسلم، (ط1)، مصر، القاهرة، دار الشّروق.

-        لوقا، نظمي، (1959م)، محمّد الرّسالة والرّسول، (ط1)، مصر، القاهرة، دار الكتب الحديثة.

-    الماتريدي، أبو منصور محمد بن محمد بن محمود، (1426هـ - (2005م)، تأويلات أهل السّنة، تحقيق: د. مجدي باسلوم، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    الماوردي، أبو الحسن علي بن محمد بن محمد، (بدون تاريخ)، النّكت والعيون، تحقيق: السيد ابن عبد المقصود بن عبد الرحيم، لبنان، بيروت، دار الكتب العلمية.

-    محمّد الرّازي، زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفي الرازي، (1999م)، مختار الصحاح، تحقيق: يوسف الشيخ محمد، الطّبعة الخامسة، لبنان، بيروت – صيدا، المكتبة العصرية - الدار النموذجية.

-        مجمع اللغة العربية بالقاهرة، إبراهيم مصطفى وآخرون، (2011م)، المعجم الوسيط، (ط5)، مصر، القاهرة،  دار الدّعوة.

-        المراغي، أحمد مصطفى، (1365هـ - 1946م)، تفسير المراغي، (ط1)، مصر، القاهرة، مطبعة مصطفى البابى الحلبي.

-    مرتضى الزّبيدي، أبو الفيض محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسيني، تاج العروس من جواهر القاموس، (بدون تاريخ)، تحقيق: مجموعة من المحققين، (بدون طبعة)، الكويت، دار الهداية.

-    مرزوق، عبد الصبور، (2006م)، رسائل إلى عقل الغرب وضميره: عالميّة الإسلام وإنسانيّتته، (ط1)، مصر، القاهرة، الدّار المصريّة اللبنانيّة.

-    مركز تفسير، (1440هـ)، موسوعة التّفسير الموضوعي للقرآن الكريم، مجموعة من الباحثين برعاية مركز تفسير للدراسات القرآنيّة، ط1، السّعوديّة، الرياض، مركز تفسير للدراسات القرآنيّة.

-        المظهري، محمد ثناء الله، (1412هـ)، التّفسير المظهري، تحقيق: غلام نبي التونسي، الباكستان، مكتبة الرشدية.

-        النحاس، أبو جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل، (1421هـ)، إعراب القرآن، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكتب العلميّة.

-    النّسفي، حافظ الدّين أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود، (1419هـ - 1998م)، مدارك التّنزيل وحقائق التّأويل، تحقيق: يوسف علي بديوي، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الكلم الطيب.

-    النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف، (1392هـ)، المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج، (ط2)، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-    النّيسابوري، أبو الحسن مسلم بن الحجاج، (بدون تاريخ)، المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم (صحيح مسلم)، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، (بدون طبعة)، لبنان، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-        الهرري، محمد الأمين بن عبد الله، (2001م)، حدائق الروح والريحان في روابي علوم القرآن، (ط1)، لبنان، بيروت، دار طوق النجاة.

-    الهروي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن (سلطان) محمد، (1422هـ - 2002م)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، (ط1)، لبنان، بيروت، دار الفكر.

-    الواحدي، أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي، (1415 هـ)، الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تحقيق: صفوان عدنان داوودي، (ط1)، سورية، دمشق، دار القلم. لبنان، بيروت، دار الشّامية.