ڕۆڵی دڵنیایی جۆری لە گەشەپێدانی پرۆسەی فێركردن لە ڕوانگەی مامۆستایانی زانکۆی سلیمانی


The Role of Quality Assurance in the Development of the Education Process at the University of Sulaimani from the Point of View of Teachers
Karzan Mohammed Arif1Kurdistan  Mohammed Azad1Zheno  Omed  Sdik2
Social Sciences Dept, College of Basic Education, University of Sulaimani1, ComputerSciences Dept, College of Basic Education, University of Sulaimani2

Abstract:

"The role of quality assurance in the development of the education process at the University of Sulaymaniyah from the point of view of teachers"

The purpose of the research is to evaluate the role of the qualitative insurance process in the development of the education process at the University of Sulaymaniyah from the point of view of university professors for the academic year (2018-2019). According to the nature of the research the researchers adopted the descriptive approach, at the University of Sulaimani, where the researchers chose an unintended model for both gender (female and male) which numbered (50) lecturers. After searching for similar researches and sources, the researchers depended a questionnaire form as one of the ways to obtain information about the research in (3) three areas as follows: the first one is: doing seminars

The second one: is feedback from students to teachers

The third one is: cultural background of teachers.

The numbers of axes is 41, after preparing the means and ascertain the extent of true or false according to the opinion of experts and specialists, the researchers extracted the fixed value according to (Pearson (and the value (081) and then applied to the original form of research and after the unloading and analysis of the results according to the statistical equation (T-test) With conclusions, recommendations and proposals.

Key word: Quality assurance, Education process, Teacher of the Sulaymaniyah University

سەرچاوەکان:

سەرچاوەکان بە زمانى کوردى:

-        ئالانی، عەزیز (2015). فەلسەفەی پەروەردە، خانەی چاپ و بڵاوكردنەوەی چوارچرا، چ٢ سلێمانى.

-        پرۆسەى دڵنیایى جۆرى لە هەرێمى کوردستان/ دڵنیایى جۆرى فێرکردن، ٢٠٠٩، Kurdistan geology.co.

-        حەمەدەمین، ڕەمەزان (2014). ڕێگا و شێوازە تێوری و پراكتیكیەكانی وانەوتنەوە، چاپخانەی ڕۆژهەڵات، چ١، هەولێر.

-        ميران، رشاد (٢٠١٢) گۆڤارى زانکۆ پرێس، زانکۆ و هزرى ناتوندوتیژى، زانکۆى صلاح الدین، ژ١٣ نیسان.

-        ڕه‌سوڵ، ڕه‌سوڵ ابراهیم (2014) ده‌روازه‌یه‌ك بۆ وانه‌وتنه‌وه‌، چ1، چاپخانه‌ی نارین، هه‌ولێر.

-        عبدالله، زیرەک(2006) كۆمەڵگە و شێواوی (كۆمەڵە وتار)، چاپی یەكەم / كوردستان.

-        سیوەیلى، لوقمان (٢٠١٦) دڵنیایى جۆرى پرۆژە یان پرۆسە؟ هاوڵاتى ژ. ٧٥٠.

-        قەرەچەتانی، كەریم شەریف (2013) سایكۆلۆژیا و ڕێگاكانی وانەوتنەوە، چاپخانەی پیرە مێرد، سلێمانی.

-        محمد، فاتيح عبدالله (٢٠١٦) سەروتار، گۆڤارى زانستە کۆمەڵایەتییەکان، زانكۆى سلێمانى کۆلێجى پەروەردەى بنەڕەتى، ژمارە1.

سەرچاوەکان بە زمانى عربي:

-        أبو عسکر، محمد فؤاد سعید (٢٠٠٩) دور الإدارة المدرسیة فی المدارس البنات الثانویة فی مواجهة ظاهرة التسرب الدراسي بمحافظات غزة وسبل تفعليه، رسالة ماجستر، جامعة الإسلامية غزة، غزة.

-        برهمین، أمیرة عبدالرحمن (2002) أسالیب قیاس الجودة النوعیة فی التعلیم العالی، بحث مكمل لدرجة الماجستیر.السعودیە.

-        البهرزي، علاء شاكر محمود (١٩٨٩) تحليل التفاعل بين المدرس و طلبتة في مواد العلمية الفنية في قسم تربية الفنية في كلية فنون الجميلة, جامعة بغداد (رسالة ماجسترغير منشورة).

-        البیاتی، عبدالجبار توفیق و أثناسیوس، زکریا زکی (١٩٧٧) الإحصا‌ء الوصفی والإستدلالی فی التربیة وعلم النفس، وزارة التعلیم العالی، جامعة المستنصریة.

-        الجادری، عدنان حسین (2007) الاحصا‌ء الوصفی فی العلوم التربویة، ط2 دارالمسیرة للنشر، عمان.

-        الجبوری، سعد جوید كاظم (2009) تقویم ادا‌ء هیئة تدریس  التاریخ فی ضو‌ء التدریس فعال المدرس  مساعد، جامعة كربلا، كلیة التربیة ،الرسالة ماجستیر غیر منشورة.

-        جمهوریة العراق وزارة التعلیم العالی والبحث العلمی، دلیل ضمان الجودة والإعتماد اڵاکادیمی الجامعات العراقیة، وفق معایر الإتحاد الجامعات العربیة.

-        الربیعی، محمد (٢٠١١) تطویر الجامعات یبدأ من تطویر أساتذتها،https://www.dw.com/ar

-        الربیعی، محمود داود (2010) تقویم كفایات تدریسی كلیة التربیة جامعة بابل وفق منضور إدارە ألجوده من وجهة نضر طلبتهم، جامعە بابل.

-        الشمری، محمد خزیم ( 2007 ) "أثر استخدام التعلم المدمج فی تدریس مادة الجغرافیا علی تحصیل طلاب الصف الثالث متوسط و اتجاهاتهم نحوها ". رسالة ماجستیر غیر منشورة، عمان، كلیة الدراسات العلیا، الجامعة الاردنیة.

-        الصبری، عزام عبدالرحمن (2006) الاحصا‌ء الوصفی و تعامل spss، دارالكتاب العالمی، عمان.

-        عزیز، حاتم جاسم (٢٠١٢) تقویم ادا‌و اعضاء وهیئة التدریس فی جامیعة من وجهە نظر الطلبة، مجلة الفتح، العدد الخمسون.

-        الغریب، رمزیة (١٩٧٧) التقویم والقیاس النفسی والتربوی، مکتبة اڵانجلو المصریة، القاهرة.

-        فهمی، محمد سید (2007) التأهیل المجتمعی لذوی الاحتیاجات الخاصة، دار الوفا‌ء الدنیا للطباعة والنشر، ط1، مصر.

-        مجید، سوسن شاكر (2012) أفكار لتطوير التعليم العالي في الوطن العربي www.m.ahewar.org/s.asp?aid=303109

-        محمد، داود ماهیر و و محمد، مجید مهدی (1991) اساسیات فی طرائق التدریس العامة، جامعة موصل ،كلیة التربیة، ط1.

-        الهادی، شرف إبراهیم (٢٠١٣) إدارة تغییر مؤسسات التعلیم العالی العربی نحو جودە النوعیة وتمیز الادا‌ء، المجلە العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی, العدد 13.

-        یونس، حمانی و زیاد أبو موسى (٢٠٠٩) إستخدام الإدارة الجودة الشاملة فی تحسین الجودة التعلیم العالی، بحث منشورة.

سەرچاوەکان بە زمانى ئينگليزى

-      Asmat, R.Basher, M. (2016) the Value and Effectiveness of Feedback in Improving Students’ Learning and Professionalizing Teaching in Higher Education  University of East Anglia. Vol 6.No 16.

-      Ebel, Robert, L. (1972) Essentials of Educational measurement, New Jersey, Prenzice- Hall, INC.

-      Gibbs and Simpsons. (2016) teaching and learning feedback. www.teaching-learning.utas.edu.au › Teaching & Learning › Assessment Tasmania University.

-      Matei, L. Iwinska, J. (2016) quality Assurance in Higher Education. Central European university a practical handbook. Hungary.

-     Pohlenz, P. Seyfried, M. (2018) Assessing quality assurance in higher education: Quality managers’ perceptions of effectiveness https://www.tandfonline.com/loi/rehe20.


پوختە:

ئامانجى توێژینەوەکە بریتییە لە هەڵسەنگاندنێک بۆ دەرخستنى ڕۆڵى پرۆسەى دڵنیایى جۆرى لە گەشەپێدانى پرۆسەى فێرکردن لە زانکۆى سلێمانى لە تێڕوانینى مامۆستایانى زانکۆوە، بۆ ساڵى خوێندنى (٢٠١٨-٢٠١٩). توێژەران پشتیان بەستووە بە پڕۆگرامى وەسفیى ڕووپێوى. بەپێى سروشتى توێژینەوەکە، کۆمەڵگەى توێژینەوەکە بریتییە لە زانکۆى سلێمانى کە بەشێوەیەکى مەبەستدار و هەڕەمەکى نموونەیەکى دیار بۆ توێژینەوەکە هەڵبژێردراوە لە کۆمەڵگەى توێژینەوەکە لە هەردوو ڕەگەزى (نێر و مێ) کە ژمارەیان (٥٠) مامۆستا بوو، هەروەها دواى گەڕان بە ناو سەرچاوە و توێژینەوەکانى هاوشێوەى ئەم توێژینەوەیە، بە ئامادەکردنی فۆڕمى ڕاپرسى وەک یەکێک لە ڕێگاکانى بەدەستهێنانى زانیارى لەسەر توێژینەوەکە، کە لە (٣) بوارى جیاواز پێکدێت بوارى یەکەم (ئەنجامدانى سیمینارەکان)، بوارى دووەم (فیدباکى خوێندکاران بۆ مامۆستایان) و بوارى سێیەم (هەگبەى مامۆستایان). کۆى ژمارەى تەوەرەکان بریتین لە (٤١) بڕگە، توێژەران دوای ئامادەكردنی ئامرازەكە و دەرهێنانی ڕاستی و دروستى بەپێى ڕاى شارەزایان و پسپۆڕان، جێگیرییان بۆ ئامرازەکە دەرهێناوە و شێوازى دووبارەکردنەوەى تاقیکردنەوەیان بەکارهێنا و بەپێى هاوکێشەى پەیوەندیى (پێرسون) نرخى جێگیریى ئامرازەکە (٠,٨١)یە، دواتر بە بەسەر نموونەی ڕەسەنى توێژینەوەكە کە مامۆستایان جێبەجێیانكرد، و پاش گەڕاندنەوەى ئامرازەکان و بەتاڵكردنەوە و شیكردنەوە بە بەكارهێنانی هاوكێشەى ئاماری (T-test) ئەنجامی توێژینەوەكەیان خستۆتەڕوو لەگەڵ چەند دەرئەنجام و ڕاسپاردە و پێشنیازێک.

وشە کلیيلەكان: دڵنیایى جۆرى، پرۆسەى فێرکردن، مامۆستایانى زانکۆى سلێمانى

ملخص:

"دور الضمان الجودة في تنمية عملية التعليم في جامعة السليمانية من وجهة نظر المعلمين"

یهدف البحث هو تقييم دور عملية ضمان الجودة في تنمية عملية التعليم في جامعة السليمانية من وجهة نظر أساتذ الجامعة، لسنة الدراسية (٢٠١٨-٢٠١٩) حيث إعتمدة الباحثان المنهج الوصفي المسحي حسب طبيعة البحث، في جامعة السليمانية حيث إختار الباحثان العينة العشوائية من كلا الجنسين (ذكر و أُنثى) والذي بلغ عددهم (٥٠) خمسون أستاذاً، و بعد بحث عن المصادر والبحوث المشابه إعتمد الباحثان على آعداد إستمارة إستبيان كإحدى الطرق للحصول على المعلومات حول البحث في (٣) ثلاثة مجالات كالآتي:- الأول: عقد ندوات، الثاني: التغذية العكسية من الأساتذة إلى الطلبة المجال الثالث: الوعي والخلفية الثقافية للأساتذة . مجموع عدد المحاور(٤١) فقرة، بعد أعداد الوسائِل والتأكد من مدى الصحة والخطأ حسب رأي الخبراء والمختصين قام الباحثان بإخراج القيمة الثابتة حسب (علاقة الإرتباط بيرسون) وكانت القيمة (٠٨١)وبعد ذالك قاما بتطبيقها على العينة الأصیلە للبحث وبعد تفريغ وتحليل النتائج حسب المعادلة الإحصائية  (T-test)قاما بتقديم مع النتائج والتوصيات والمقترحات.