التحليل المكاني لصناعة الإسفلت (القير) في إقليم كوردستان العراق


Spatial Analysis of Asphalt Industry in Kurdistan Region of Iraq (Study in Geography of Industry)
Ahmed Jalil Ismael1, Yadgar Kheder Rashid2
Geography Department, College of Arts, Koya University1Geography Department, College of Arts, Salahaddin University- Erbil2

 Abstract:

The Industrial activity is an important aspect of the economic activity of any country due to its contribution to provide job opportunities and increasing the national income. This study tries to analyze the spatial elements of the asphalt industry in Kurdistan as one of the industries that have grown significantly during the recent period due to the development that the region witnessed in construction and urbanization which was motivated by the inevitable increase in the population. The increase of population led to increasing demand for paving roads and surfacing them along with other projects that require asphalt as a main component.

The main goal of this paper is to present a historical survey of the asphalt industry in the study area and analyze its constituents such as natural, human and geographic factors and then to determine its geographical distribution in the provinces of the region as well as locating the areas of industrial concentration in these province.

As a result of our investigation, the following points can be reported:

1-  The asphalt industry is one of the important industries in the study area, its beginning date back to the eighties of the last century, but it flourished considerably after 2004 as a result for the development of the cities of the region to such an extent that the number of industrial units for asphalt in 2018 increased to 63 factories.

2-  In the study area, the geographical distribution of asphalt factories varies a lot, for example Erbil province comes first with 31 factories employing about (710) workers which mean (55.5% of the factories and 49.2% of the workers). Sulaymaniyah comes next with (21) factories and (345) workers, which constitutes (27%) and (33.3%), respectively. Dohuk comes in third place (17.5%) for the factories and similar figure (17.5%) for the number of workers.

3-  In terms of size, most of the asphalt factories can be categorized within medium industries range, which amounted to (65%) of the total factories.

4-  The industrial concentration equation shows that the highest concentration of asphalt industry appears in the districts of Bardarsh in Duhok with a statistical value of (2.1), while the lowest concentration levels appear in in the center of Sulaimaniyah with (0.5) of the standard Industrial concentration.

Keywords:( Asphalt Industry, Industrial Concentration, Industrial Ingredients, Industry, Geographical Location, economic activity)

 قائمة المصادر

المصادر العربية

-        اسماعيل أحمد جليل،التباين المكاني للأنماط الإقليمية للصناعات الغذائية في محافظة أربيل , مجلة جامعة رابرين ،العدد1،2014.

-        اسماعيل،أحمد جليل ، صناعة المواد الإنشائية في محافظتي دهوك واربيل(دراسة مقارنة في جغرافية الصناعة ، أطروحة دكتوراه ، كلية العلوم الاجتماعية ، جامعة كويه ، غ . م ، 2010 .

-        راشد، عبد راشد،العوامل الموقعية لصناعة الحصى والجص والإسفلت في قضاء الزبير، مجلة آداب البصرة، العدد 49 ،2009.

-        رسول،احمد حبيب، مبادئ جغرافية الصناعة ،مطبعة الحوادث ، بغداد ،1981.

-        رشيد، يادكار خضر،تحليل جغرافي للصناعات التحويلية في محافظة اربيل(دراسة في جغرافية الصناعة)،كلية الاداب،جامعة صلاح الدين،غ . م،2014.

-        رمزي، محمود ، جغرافية الصناعة والانتاج الصناعي، الطبعة الثالثة،دمشق،2002.

-        السماك، محمد أزهر سعيد وعباس علي التميمي ، أسس جغرافية الصناعة وتطبيقاتها، جامعة الموصل ، 1987.

-        السماك، محمد ازهر سعيد وحميد عزيز القصار،اتجاهات التوطن الصناعي لصناعة الحديد والصلب،مجلة تنمية الرافدين،العدد 4،جامعة الموصل،1981.

-        السماك، محمد ازهر سعيد ،جغرافية الصناعة (بمنظور معاصر)،ط1،دار اليازوري،الاردن،عمان،2011.

-        السيد، محسن حرفيش ، التخطيط الصناعي ، كلية الادارة والاقتصاد ، جامعة البصرة ، 1988 .

-        الشماع، سميرة كاظم ، مناطق الصناعة في العراق (تحليل كمي) دراسة في جغرافية الصناعة، أطروحة دكتوراه،منشورة، كلية الآداب جامعة عين شمس،  مصر ، 1978.

-        العايز، عباس عبد حمادي،الصناعة في محافظة القادسية ، رسالة ماجستير، مقدمة الى كلية الاداب ,جامعة بغداد ،1989 .

-        كجةجي، صباح اسطيفان ،الصناعة في تاريخ  وادي الرافدين،بغداد،2002.

-        الكناني،كامل كاظم ، استعمال أسلوب خطوط الكلف المتساوية في تحديد الموقع الصناعي دراسة مقارنة في نظرية الموقع الصناعي ، مجلة البحوث الجغرافية ، جامعة الكوفة ، العدد 1 ، 2001.

-        محمد، سعد جاسم، جغرافية الصناعة(أسس وتطبيقات و توزيعات مكانية)، دارالشموع للثقافة ، الجمهورية العربية اللبية ،2012 .

-        المحمدي، ياسين  حميد بدع ، التنمية الصناعية واتجاهاتها المكانية في محافظة اربيل ، دراسة في جغرافية التنمية الصناعية ،اطروحة دكتوراه مقدمة الى كلية الاداب ،جامعة بغداد ،2006.

-        محمود، محمد شكر، صناعة المواد الإنشائية في محافظة السليمانية – دراسة في جغرافية الصناعة،اطروحة دكتورا،جامعة بغداد، غ . م ،2010.

المؤسسات الحكومية

-        إقليم كوردستان العرق، وزارة الصناعة والتجارة، مديرية التنمية الصناعية، قسم التخطيط الصناعي، بيانات غير منشورة،2018.

-        إقليم كوردستان العراق، وزارة الاعمار والاسكان ،قسم التخطيط، بيانات غير منشورة ،2018.

-        إقليم كوردستان العراق، وزارة الكهرباء، قسم الانتاج  والتوزيع، بيانات غير منشورة ،2018.

-        إقليم كوردستان العراق، مجلس الوزراء، قانون الاستثمار ،هيئة الاستثمار الصناعي،2010.

-        إقليم كوردستان العراق، وزارة التخطيط، هيئة احصاء الإقليم، شعبة الاحصاء السكاني، بيانات غير منشورة ،2018.

المقابلات الشخصية

-        مقابلة شخصية مع السيد (احمد زبير احمد) مسؤول الشعبة الفنية في مديرية التنمية الصناعية محافظة دهوك بتاريخ 16-7-2019.

-        مقابلة شخصية مع السيد (ارام محمد) مدير معمل اسفلت ارام بتاريخ 10-8-2018.

-        مقابلة شخصية مع السيد (جتو محمد جوامير) رئيس الشعبة التقنية في مديرية طرق محافظة اربيل بتاريخ 10-7-2019.

-        مقابلة شخصية مع السيد (سيروان حسن بكر) مدير معمل اسفلت سيروان،اربيل،10-8-2019.

-        مقابلة شخصية مع السيد (كاروان محمد)، المديرية العامة للتنمية الصناعية،القسم الفني،4-7-2018.

-        إنَّ مصطلح إقليم كوردستان العراق في هذه الدراسة لم يستخدم بمفهومه السياسي الذي يشمل فضلا عن المحافظات الاربعة( أربيل،سليمانية،دهوك،حلبجة) ، محافظة كركوك، وبعض الأقضية والنواحي من محافظات نينوى،وصلاح الدين، وديالى، وواسط،(المناطق الكردية خارج الإقليم) وانَّما استخدم إشارة الى المحافظات التي تديرها حكومة إقليم كوردستان والمتمثلة بمحافظات ( أربيل،سليمانية،دهوك،حلبجة).

-        ** لا تشمل الدراسة  المعامل التي كانت متوقفة عن العمل في فترة الدراسة والبالغ عددها (4) معامل. 

-        *** لايوجد أي معمل لإنتاج الإسفلت في محافظة حلبجة، كونها محافظة حديثة النشأة، فقد كانت جزء من محافظة السليمانية استحدثت بقرار من مجلس الوزراء في إقليم كوردستان العراق عند عام 2017.

المصادر الاجنبية

-      Abraham , Herbert , Asphalts and Allied substances ( their occurrence , modes of production ,uses in the arts and methods of testing ), Van nostrand , new work ,1920.

-      American society for Testing and Materials, Technical standards for a wide range of materials, products, systems and series , 1898.

-      Asphalt Instite ,serving the needs of liquid asphalt manufacturers and suppliers worldwide since ,USA ,1920.

-      1 Dipl-ing .Lothar druchner ,Dipl.ing.volker Schafer .asphalt fur alle falle , deutscher asphalt verband e.v schieffiling sweg ,Almania ,2000 .

-      John c.francis , Notes Queries (medium of intercommunication for literary men general readers, etc , bream`s buildinas ,London ,1903.

-      Heather Anne , The mummy congress ( science obsession and The Everlasting dead ,Barnes  –Noble books , new work ,2001.

 

 

ملخص:

يمثل النشاط الصناعي أحد الجوانب المهمة في النشاط الاقتصادي لأي بلد، وذلك من خلال مساهمته بشكل كبير في الدخل القومي وكذلك في توفيره فرص العمل، يحاول  الدراسة تحليل العناصر المكانية لصناعة الإسفلت في إقليم كوردستان العراق كونها من الصناعات التي نمت بشكل كبير في الفترة الاخيرة، ولاسيما بعد التطور الكبير الذي شهدها الإقليم من حركات البناء والتوسع الحضري وزيادة الطلب على عمليات رصف الطرق وتبليط الشوارع وما يصاحبها من مشاريع أخرى تعتمد على مادة الإسفلت في عمليات إنشائها.

إنّ الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو عرض التطور التاريخي لصناعة الإسفلت في منطقة الدراسة وتحليل مقوماتها من العوامل الجغرافية الطبيعية والبشرية، ومن ثم تحديد توزيعها الجغرافي في محافظات الإقليم، وعرض مناطق تركزها الصناعي في الإقليم. وقد توصلنا إلى مجوعة أمور منها:

1- تعد صناعة الإسفلت إحدى الصناعات المهمة في منطقة الدراسة وتعود بداياتها إلى ثمانينيات  القرن الماضي، الا أنّها ازدهرت بشكل كبير بعد عام 2004 ، ولاسميا بعد تطور مدن محافظات الإقليم إذ بلغ عددها عام 2018 نحو 63 مصنعا. اما من حيث الحجم فمعظم مصانع الإسفلت تقع في ضمن الصناعات المتوسطة والتي بلغت نسبتها(65%) ..

2-يتباين التوزيع الجغرافي لمصانع الإسفلت في منطقة الدراسة، إذ تأتي محافظة أربيل في المرتبة الأولى بواقع(31) أي مايشكل (55.5%)  تليها محافظة السليمانية بواقع (21) مصنعا  وبنسبة (27%) في حين تأتي محافظة دهوك في المرتبة الثالثة وبواقع(17.5%) لكلهما .

3-تبين لنا معادلة التركز الصناعي أنّ أعلى تركز لصناعة الإسفلت  يظهر في قضاء بردرش في محافظة دهوك إذ تبلغ قيمته الاحصائية(2.1)،في حين تظهر أقل مستويات التركز في  قضاء مركز السليمانية وبقيمة تصل إلى (0.5) من معيار التركز الصناعي.

الكلمات المفتاحية: صناعة الإسفلت، التركز الصناعي، المقومات الصناعية، الصناعة، الموقع الجغرافي.

پوختە

چاڵاكی پیشەسازی بەیەكێك لەلایەنە گرنگەكانی چاڵاكیە ئابووریەكانی هەر ووڵاتێك دادەنرێت ، گومانی تێدا نیە كە دەبێتە هۆی ڕەخساندنی هەڵی كارو بەشێوەیەكی گەورەش كاردەكاتە سەر داهاتی نەتەوەیی . لەبابەتی  لێكۆلینەكەماندا هەوڵمانداوە كە شیكردنەوەیەكی شوێنجێی بۆ پیشەسازی ئەسفلت لەهەرێمی كوردستانی عێراقدا بكەين ،كە یەكێكە لەو پیشەسازیانەی كە بەشێوەیەكی گەورە لەوماوانەی دوایدا دەركەوتووە ، بێ گومان دوای ئەو پێشكەوتنە گەورەیەی كە پارێزگاكانی  هەرێم لە ڕووی جولەی بیناسازی و ئاوەدان كردنەوە وفراوان بوونی شارەكان كە بەهۆی زیادبوونی ژمارەی دانیشتوان بەخؤيەوە بينيووە  ، ڕۆڵی گرنگی هەبووەلە زیاد بوونی خواست لەسەر پڕۆسەی شۆستەكردنی ڕێگاوبان و قیرتاوكردنی شەقامەكان و ئەو پڕۆژانەی كە پشت دەبەستن بە كەرستەی ئەسفلت لەپڕۆسەی دروست كردنیاندا .

ئامانجی سەرەكی لێكۆلینەوەكەمان بریتیە لە خستنەڕووی پێشكەوتنی مێژوویی پیشەسازی ئەسفلت لەناوچەی لێكۆلینەوە و شیكردنەوەی بنەما جوگرافی وسروشتیەكانی،ودیاریكردنی دابەشبوونی جوگرافی لەپارێزگاكانی هەرێم و خستنەڕووی ناوچەی چڕبوونەوی پیشەسازی لەو پارێزگایانەدا .

دوای لێكۆلینەوەكەمان بەكورتی گەیشتینە كۆمەلێك دەرئەنجام لەوانە :

1-پیشەسازی ئەسفلت بەیەكێك لە پیشەسازیە گرنگەكانی ناوچەی لێكۆلینەوە دادەنرێت ، ئەمەش دەگەڕێتەوە بۆ سەرەتای هەشتاكانی سەدەی ڕابردوو ، دواتر گەشەی زۆری بەخۆیەوە بینیووە تا 2004 ، ئەمەش بەهۆی پێشكەوتنی شارەكانی پارێزگاكانی هەرێم بوو كە بۆ ساڵی 2018 گەیشتۆتە 63 كارگە لەڕووی قەبارەوە كارگەی ئەسفلت دەكەوێتە چوارچیوەی پیشەسازی قەبارە مام ناوەند بەڕێژەی (65%) لەكۆی كارگەكان .

2- جیاوازی دابەشبوونی جوگرافی كارگەی پیشەسازی ئەسفلت لەناوچەی لێكۆلینەوە ، هەروەكو دەركەوت پارێزگای هەولێر بە (31) كارگە بەپلەی یەكەم دێت كە دەكاتە (55.5%) ، پارێزگای سلێمانی بە (21) كارگە لەپلەی دووەم دێت كە دەكاتە (27%) ، پارێزگای دهۆك بە (11) كارگە لەپلەی سييەم دێت كە (224) كرێكار تیایدا كاریان دەكرد كە دەكاتە (17.5%) كارگە ،و (17.5%) كرێكار،

3- جیاوازی لە هاوكێشەی چڕبوونەوەی پیشەسازی كە بەرزترین چڕبوونەوەی پیشەسازی ئەسفلت لە پارێزگاكانی هەرێم لەقەزای بەردەڕەش لەپارێزگای دهۆك پلەی یەكەم دەردەكەوێت ، كە بەهای ئامارەكەی (2.1) بوو ، كەمترین ئاستی چڕبوونەش لە قەزای ناوەندی سلێمانی بوو كە بەهاكەی گەیشتبووە (0.5) لە پێوانەی چڕبوونەی پیشەسازیدا .

وشە کلیلییەکان: پیشەسازی ئەسفلت، بنەماکانی پیشەسازی، پیشەسازی، گردبونەوەی پیشەسازی، چاڵاکی ئابووری.