درجة إشراكية الطالب في كتاب الإجتماعيات للصف الثامن الأساسي في إقليم كوردستان- العراق


The Degree of Student's Involvement in the Social Studies Textbook for 8th Basic Schools Students in Kurdistan Region-Iraq
Sattar Jabbar Haji
Department of General Psychology, Faculty of Education, University of Zakho,

Abstract:

The study aimed to identify the extend of students' involvement in the social studies textbook for the 8th grade at basic schools in Kurdistan region- Iraq in terms of the presentation of the content, figures and diagram, and educational activities contained in the textbook,  by it is three units: Geography, History, Citizenship for academic year(2017-2018). To achieve this aim the researcher utilized Romey's method to calculate the variables of students' involvement coefficients, and Chi-square test to investigate the differences in involvement degree of the textbook according to educational units.

The results of the study showed revealed reduction of students' involvement in presentation of the content in geography, history, Citizenship units, and did not located within the acceptable range adopted by Romey's, it is values by the range were (0.03 – 0.20), the results also showed revealed required involvement in figures & diagrams regarding history unit it is value reached (0.5), but the textbook does not  involved students in figures & diagrams in geography and citizenship unit and the coefficient are less than the required level of the involvement, likely the educational activities are less than required level except citizenship unit with coefficient (0.78). The results also revealed that there were statistical significant differences in the level (0.05) according to the educational unit in each educational content, figures & diagrams and educational activities, The study recommended the need for much attention to the students involvement in social studies textbook specially in educational content, and figures & diagrams, in geography, and Citizenship unit, and educational activities in geography and history unit, because of low of involvement coefficient. Moreover, doing further typical analytical studies to be conducted on social studies textbooks in other classrooms, in the light of the degree of the student involvement in it.

Key words: Social studies, content analyze, Romey's method, Involvement coefficient, Intermediate Basic Education.

    

 

المراجع:

-        أبو دية، عدنان احمد. (2011). أساليب معاصرة في تدريس الاجتماعيات. عمان: دار أسامة للنشر والتوزيع.

-        اسماعیل، سلیمان عبدالله، ، هندەکێن دی. (٢٠١٧). بابەتێن کۆمەڵایەتی. بۆ پۆلا هەشتێ بنەڕەت، ڕێڤەبەریا گشتی یا پرۆگرام و چاپەمەنییا، وەزارەتا پەروەردێ، هکومەتا هەرێما کوردستانێ-عیراق.

-        تمار، يوسف. (2007). تحليل المحتوى للباحثين والطلبة الجامعيين. الجزائر: طاكسيج- كوم للدراسات والنشر.

-        خضر، فخري رشيد. (2006). طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية. عمان: دار المسيرة للنشر.

-        الخوالدة، محمد محمود. (2007). أسس بناء المناهج التربوية وتصميم الكتاب التعليمي. ط.2، عمان: دار المسيرة للنشر.

-        سعادة، جودت أحمد، وابراهيم، عبدالله محمد. (2008). المنهج المدرسي المعاصر. ط.5، عمان: دار الفكر للنشر.

-        سلامة، عادل أبو العز. (2008). تخطيط المناهج المعاصرة. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع.

-        سليم، محمد صابر، وآخرون. (2006). بناء المناهج وتخطيطها. عمان: دار الفكر للنشر.

-        العدوان، زيد سليمان، والحوامدة، محمد فؤاد. (2012). تصميم التدريس بين النظرية والتطبيق. ط.2، عمان: دار المسيرة للنشر.

-        عطية، رامي نعيم مصطفى. (2008). درجة إشراكية طالب المرحلة الأساسية في كتب التربية الإسلامية في الأردن وتطوير وحدة تعليمية في ضوء معيار الإشراكية. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الدراسات التربوية العليا، جامعة عمان العربية للدراسات العليا.

-        قطاوي، محمد إبراهيم. (2007). طرق تدريس الدراسات الاجتماعية. عمان: دار الفكر للنشر.

-        العوضي، إبراهيم. (2010). دراسة تحليلية تقويمية لكتاب التاريخ للصف العاشر في دولة الإمارات العربية المتحدة في ضوء المعايير المعاصرة. مجلس أبو ظبي للتعليم،Abu Dhabi Education Council - Research Office Retrieved September 24, 2015 from:

-     https://www.adec.ac.ae/en/ResearchDevelopment/ResearchersPublications.pdf

-        مريزيق، هشام يعقوب، والفقيه، فاطمة حسين. (2008). أساليب تدريس الاجتماعيات. عمان: دار الراية للنشر.

-        الناجي، حسن بن علي. (2003). مستوى مقروئية ودرجة إشراكية كتاب اللغة العربية للصف السادس الابتدائي في الإمارات العربية المتحدة. استرجعت بتاريخ 27-12-2015.

-        Retrieved December 27m 2015 from https://www.lahaonline.com/articles/view/1138.htm

-        نوافلة، وليد. (2012). إشراكية كتب العلوم العامة لطلبة المرحلة الأساسية المتوسطة في الأردن. مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية). 26(10)، 2369-2398.

-      Azar, F.E. (1982). Analysis of Science Textbook Used In Iranian Upper Secondary School. Doctoral Dissertation. University of Illinois at Urbana. Dissertation Abstract International. 42(09), 3945-A.

-      Abd El-Magieed, M. A. M. (2011). Readability level and involvement degree of agricultural extension textbook among the Bachelor students of some educational programs in faculty of agriculture. Journal of Agricultural Economic and Social Science. 2(5). 541-560.

-      Fletcher, Adam. (2003). MEANINGFUL STUDENT INVOLVEMENT, IDEA  GUIDE. Version Two.  من بتاريخ 27-12-2015 استرجعت

-      Retrieved December 27, 2015 from:  https://soundout.org/wp-content/uploads/2015/03/MSIResearch.pdf

-      Romey, William D. (1968). Inquiry Techniques for Teaching Science. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall, Inc.

ملخص:

هدف البحث إلى الكشف عن درجة إشراكية الطالب في كتاب الإجتماعيات للصف الثامن الأساسي في إقليم كوردستان، بوحداته الثلاث، الجغرافية، والتاريخ، والمواطنة، للعام الدراسي (2017-2018م)، من خلال طريقة عرضها لكل من: المحتوى التعليمي، والأشكال والرسوم، والأنشطة التعليمية، ولتحقيق أهداف الدراسة أستخدم الباحث طريقة رومي (Romey)، لحساب معاملات إشراكية الطالب، واختبار كاي تربيع (²X) لاختبار الفروق في معيار إشراكية الكتاب حسب الوحدة التعليمية.

وقد أظهرت النتائج أن إشراكية المحتوى التعليمي للطالب في الوحدات الثلاث كانت منخفضة، ولم تقع ضمن المدى المقبول الذي اعتمده رومي، فبلغت قيمها بالمدى بين (0.03- 0.20)، في حين أظهرت النتائج إشراكية الكتاب للطالب في الأشكال والرسوم بالنسبة لوحدة التاريخ فبلغت قيمته (0.5)، ولم يكن الكتاب إشراكياً للطالب بالنسبة لوحدتي الجغرافية والمواطنة، أما فيما يتعلق بالأنشطة التعليمية فقد أظهرت النتائج انخفاض إشراكيتها للطالب عدا وحدة المواطنة الذي كان معامل إشراكيته (0.78). كما أظهرت النتائج وجود فروق ذي دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) باختلاف الوحدة التعليمية في كل من المحتوى التعليمي، والأشكال والرسوم، والأنشطة التعلمية، وأوصى الباحث بزيادة الاهتمام بإشراكية الطالب في كتاب الاجتماعيات للصف الثامن الأساسي خصوصاً في المحتوى التعليمي، وكذلك الأشكال والرسوم في وحدتي الجغرافية والمواطنة، وكذلك الأنشطة التعليمية في وحدتي الجغرافية والتاريخ، فكان معامل إشراكيتهما منخفضاً، كما أوصى إجراء المزيد من الدراسات التحليلية لكتب الإجتماعيات في الصفوف الدراسية الاخرى في ضوء درجة إشراكية الطالب فيها.

الكلمات المفتاحية: الاجتماعيات، تحليل المحتوى، طريقة رومي، معيار الإشراكية، مرحلة التعليم الأساسي.

پوخته‌:

ئارمانج ژ ئه‌نجامدانا ڤێ ڤه‌كۆلینێ دیاركرنا ئاستێ به‌شداریكرنا قوتابیه‌ د ناڤه‌رۆكا په‌رتووكا كۆمه‌لایه‌تیێ دا  یا پۆلا هه‌شتێ بنه‌ره‌ت ل هه‌رێما كوردستانێ، بۆ ساڵا خواندنێ (2017-2018ز)، ب هه‌رسێ یه‌كه‌یێن خۆه‌ ڤه‌، جوگرافى، مێژوو، هاونشتیمانیبوون، لدویف چه‌وانیا پیشاندانا هه‌ر ئێك ژ: ناڤه‌رۆكا بابه‌تێ زانستى، وێنه‌ و شێوه‌، چالاكیێن فێركرنێ، ڤه‌كۆله‌رى پشتبه‌ستن ب  پرۆگرامێ وه‌سفى شیكارى كریه‌، و ژ بۆ بده‌ستڤه‌ئینانا ئارمانجێن ڤه‌كۆلینێ هاوكێشا رومى (Romey's Formula) هاتییه‌ بكارئینانا بۆ سه‌ره‌ده‌ریكرنا ئامارى، كۆ یا تایبه‌ته‌ ب ده‌رئینانا ئاستێ به‌شداریكرنا قوتابى د په‌رتووكێ دا، هه‌روه‌سا تاقیكرنا كاى سكویر(X²) ژبو زانینا جوداهیێ د ئاستێ به‌شداریكرنێ دا لدویف یه‌كه‌یێن په‌رتووكێ.

    پشتى شرۆڤه‌كرنا ناڤه‌رۆكا په‌رتووكێ لدویف بوار و بڕگێن ئاستێ به‌شداریكرنێ و هژمارتنا دووباره‌بوونا وان، ئه‌نجامان دیاركر كۆ ئاستێ به‌شداریكرنا قوتابى د ناڤه‌رۆكا بابه‌تێ زانستیدا یا لاوازه‌ و نه‌ گه‌هشته‌ ئاستێ قه‌بولكرنێ لدویف پیڤه‌رى رومى ده‌یناتى، كۆ ئاستێ وێ (0 – 0.030.2)، سه‌باره‌ت ئاستێ به‌شداریكرنا قوتابى د وێنه‌ و شێوه‌یاندا د یه‌كه‌یا مێژوویێ دا ئه‌نجامان دیاركر كۆ قوتابى به‌شدار دكه‌ت و به‌هایێ به‌شداریكرنێ (0.5) بوو، لێ سه‌باره‌ت یه‌كه‌یێن جوگرافى و هاونشتیمانیبوونێ، قوتابى تێدا یێ به‌شدارنه‌بوو، و سه‌باره‌ت ئاستێ به‌شداریكرنا قوتابى ژ چالاكیێن زانستیدا دیسان نه‌ لدویف ئاستێ پێدڤى بى، ژ بلى یه‌كا هاونشتیمانیبوونێ، كۆ ئاستێ به‌شداریكرنا وێ (0.78) بوو،هه‌روه‌سا ئه‌نجامان دیار كر كو جوداهى یا هه‌ى د ئاستێ به‌شداریكرنێ دا لدویف یه‌كه‌یێن فێركرنێ د ئاستێ ڕێنمایكرنێ (0.05) دا، د بوارێ ناڤه‌رۆكا بابه‌تێ زانستى، وێنه‌ و شێوه‌، چالاكیێن فێركرنێ، و لژێر سیبه‌را ئه‌نجامێن ڤه‌كۆلینێ ڤه‌كۆله‌رى چه‌ندین راسپارده‌ ده‌یناتن ژ وانا پویته‌دان ب ئاستێ به‌شداریكرنا قوتابى د په‌رتووكا كۆمه‌لایه‌تیێ دا یا پۆلا هه‌شتێ بنه‌ره‌ت بتایبه‌ت د ناڤه‌رۆكێ دا، هه‌روه‌سا د وێنه‌ و شێوێن په‌رتووكێدا هاتین سه‌باره‌ت یه‌كه‌یێن جه‌گرافى و هاونشتیمانیبوون، هه‌روه‌سا چالاكیێن زانستى سه‌باره‌ت یه‌كه‌یێن جوگرافى و مێژوو، هه‌روسا پێشنیار كر كۆ چه‌ندین ڤةكۆلینێن دى بهێنه‌ كرن بۆ شرۆڤه‌كرنا ناڤه‌رۆكا په‌رتووكێن كۆمه‌لایه‌تیێ یێن پۆلێن دى یێن خواندنێ لدویف ئاستێ به‌شداریكرنێ.

وشە کلیلییەکان: كۆمه‌لایه‌تى، شرۆڤه‌كرنا ناڤه‌رۆكێ، هاوكێشا رومى، پیڤه‌رێ به‌شداریكرنێ، قوناغا خواندنا بنه‌ره‌تى.