الأحاديث الواردة في التشبه بين الرجال والنساء


Hadiths related to the similarity between men and women
Rahel Othman Majeed
Arabic Department, College of Education – Makhmour, Salahaddin University – Erbil

Abstract:

Allah created all living beings from two pairs; male and female, and Allah created for each of them a distinctive mental and psychological composition, as well as physical characteristics that make the couple distinct sex in composition, a differentiation that corresponds to the tasks and roles entrusted to each of them, and Under these roles and tasks, one must maintain that distinct nature, And any attempt of the human include raising manifestations of innate differentiation, and the similarity of the other in its characteristics is considered a deviation, and defeatism, and degeneration, Therefore, the Holy Prophet has issued many legislative texts that carry Resurrection and repentance, and The curse is directed to anyone who tries to change the creation, the appearance, the appearance that should be under the common sense, This effort focuses on the analysis of these texts through six paragraphs; the first clarifies the concept of imitating, the second is rooted in gender, And the third proves that the abandonment of instinct is a deviation, The fourth presents the prophetic texts on this subject, The fifth analyzes the prophetic texts, The sixth defines the limitations of the definition of prohibited imitation.

Key words: resemblance, male and female, bisexual, homogeneous.

 المصادر والمراجع

-        ابن الأثير، المبارك بن محمد، النهاية في غريب الحديث والأثر، بيروت، المكتبة العلمية، 1979.

-        ابن أبي جمرة، أبو محمد، بهجة النفوس وتحليها بمعرفة ما لها وما عليها، ط3، بيروت، دار الجيل.

-        ابن أبي شيبة، عبد الله بن محمد، مسند ابن أبي شيبة، ط1، الرياض، دار الوطن، 1997.

-        ابن بطال، علي بن خلف، شرح صحيح البخاري، ط2، الرياض، مكتبة الرشد، 2003.

-        ابن تميم، محمد، مختصر ابن تميم، الرياض، دار الرشد، 2008.

-        ابن تيمية، أحمد بن عبدالحليم، مجموع الفتاوى، ط3، القاهرة، دار الوفاء، 2005.

-        ابن حاجب، عثمان بن عمرو، جامع الأمهات، ط2، دار اليمامة، 2000.

-        ابن حبان، محمد، الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان، ط1، بيروت، دار الرسالة، 1988.

-        ابن حجر، أحمد، فتح الباري شرح صحيح البخاري، بيروت، دار المعرفة، 1379هـ.

-        ابن حجر، أحمد، الإصابة في تمييز الصحابة، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1415هـ.

-        ابن رشد، محمد بن أحمد، البيان والتحصيل، ط2، بيروت، دار الغرب الإسلامي، 1988.

-        ابن شاش، عبد الله، عقد الجواهر الثمينة في مذهب عالم أهل المدينة، ط1، بيروت، دار الغرب الإسلامي، 2003.

-        ابن عابدين، محمد امين، رد المحتار على الدر المختار،  ط2، بيروت، دار الفكر، 1992.

-        ابن عبد البر، يوسف بن عبدالله، الكافي في فقه أهل المدينة، ط2، الرياض، مكتبة الرياض الحديثة، 1980.

-        ابن فارس، فارس بن زكريا، مقاييس اللغة، دار الفكر، 1992.

-        ابن ماجة، محمد بن يزيد، سنن ابن ماجة، دار إحياء الكتب العربية.

-        ابن مفلح، عبد الله بن محمد، الآداب الشرعية، ط3، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1999.

-        ابن ملك، محمد بن عز الدين، شرح مصابيح السنة للبغوي، ط1، إدارة الثقافة الإسلامية، 2012.

-        ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، ط3، بيروت، دار صادر، 1414هـ.

-        أبو حسن، علي بن أحمد، كفاية الطالب الرباني، بيروت، دار الفكر، 1412هـ.

-        أبو داود، سليمان بن الأشعث، سنن أبي داود، ط1، دار الرسالة، بيروت، 2009.

-        أبو نعيم، أحمد بن عبد الله، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، دار السعادة، 1974.

-        أبو يعلى، أحمد بن علي، مسند أبي يعلى، ط1، دمشق، دار المأمون، 1984.

-        الأصفهاني، الراغب، المفردات في غريب القرآن، لبنان، دار المعرفة.

-        الألباني، محمد، جلباب المرأة المسلمة في الكتاب والسنة، ط3، القاهرة، دار السلام، 2002.

-        البخاري، أبو عبد الله، الجامع المسند الصحيح، ط1، دار طوق النجاة، 1422هـ.

-        البزار، أحمد بن عمرو، البحر الزخار، المدينة المنورة، مكتبة العلوم والحكم، 2009.

-        البغوي، محمد بن مسعود، شرح السنة، ط2، المكتب الإسلامي، بيروت، 1983.

-        البهوتي، منصور بن يونس، كشاف القناع عن متن الإقناع، دار الفكر، بيروت، 1402هـ.

-        البيهقي، أحمد بن الحسين، السنن الكبرى، ط3، بيروت، دار الكتب العلمية، 2003.

-        البيهقي، أحمد بن الحسين، شعب الإيمان، ط1، مكتبة الرشد، 2003.

-        الترمذي، محمد بن عيسى، سنن الترمذي، بيروت، دار الغرب الإسلامي، 1998.

-        الجواهري، حسن، أوضاع المرأة المسلمة ودورها الاجتماعي من منظور إسلامي، ط1، النجف، 2007.

-        الحاكم، أبو عبد الله، المستدرك على الصحيحين، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1990.

-        الدارمي، عبد الله بن عبدالرحمن، مسند الدارمي، ط1، دار المغني، 2000.

-        الذهبي، محمد بن أحمد، الكبائر، بيروت، دار الندوة الجديدة.

-        الرافعي، عبدالكريم بن محمد، فتح العزيز بشرح الوجيز، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1997.

-        الرملي، شهاب الدين، نهاية المحتاج إلى شرح المنهاج، بيروت، دار الفكر، 1984.

-        السامري، نصير الدين، المستوعب، ط2، مكتبة الأسدي، 2003.

-        الشافعي، محمد بن إدريس، الأم، بيروت، دار المعرفة، 1990.

-        الشحيمي، محمد سعد، التشبه بين الجنسين، ط1، دبي، دائرة الشؤون الإسلامية، 2009.

-        الشياني، أحمد بن حنبل، مسند أحمد، تحقيق: أحمد شاكر، ط1، القاهرة، دار الحديث، 1995.

-        الشياني، أحمد بن حنبل، مسند أحمد، تحقيق: شعيب الأرنؤوط، ط1، مؤسسة الرسالة، 2001.

-        الصنعاني، محمد بن إسماعيل، التنوير شرح الجامع الصغير، ط1، الرياض، دار السلام، 2011.

-        الصنعاني، محمد بن إسماعيل، سبل السلام، دار الحديث.

-        الطبراني، سليمان بن أحمد، المعجم الكبير، ط2، الموصل، مكتبة العلوم والحكم، 1983.

-        الطيالسي، سليمان بن داود، مسند الطيالسي، ط1، دار هجر، 1999.

-        الطيبي، الحسين بن محمد، الكاشف عن حقائق السنن، مكتبة نزار مصطفى، الرياض، 1997.

-        عمرو شريف، المخ ذكر أم أنثى، ط3، القاهرة، مكتبة الشروق الدولية، 2012.

-        العيني، محمود بن أحمد، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-        الفيومي، أحمد بن محمد، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، بيروت، المكتبة العلمية.

-        القاري، علي بن محمد، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ط1، بيروت، دار الفكر، 2002.

-        القاري، علي بن محمد، عمدة القاري شرح صحيح البخاري، بيروت، دار إحياء التراث العربي.

-        القرافي، أحمد بن إدريس، الذخيرة، ط1، بيروت، دار الغرب الإسلامي، 1994.

-        قلعجي، محمد رواس، معجم لغة الفقهاء، ط2، بيروت، دار النفائس، 1988.

-        اللويحق، جميل بن حبيب، ضوابط التشبه المنهي عنه في الفقه الإسلامي، ط1، جدة، دار الأندلس، 1999.

-        مجلة كلية التربية الأساس / جامعة بابل، يوسف كاظم الشمري (2013)، التشبه بين الجنسين في المجتمعات الإسلامية ـ الملابس نموذجاً، العدد 14.

-        المناوي، عبد الرؤوف، التيسير بشرح الجامع الصغير، ط3، الرياض، مكتبة الشافعي، 1988.

-        المناوي، عبد الرؤوف، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1994.

-        المنذري، عبدالعظيم، الترغيب والترهيب من الحديث الشريف، ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1417هـ.

-        نجم الدين الغزي، محمد، حسن التنبه لما ورد في التشبه، ط1، دمشق، دار النوادر، 2011.

-        النسائي، أحمد بن شعيب، السنن الكبرى، ط1، بيروت، مؤسسة الرسالة، 2001.

-        النووي، يحيى بن شرف، المجموع شرح المهذب، دار الفكر.

-        الهيتمي، أحمد بن محمد، تحفة المحتاج في شرح المنهاج، المكتبة التجارية، مصر، 1983.

-        الهيتمي، أحمد بن محمد، الزواجر عن اقتراف الكبائر، ط1، دار الفكر، 1987.

-        الهيثمي، علي بن أبي بكر، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، القاهرة، مكتبة القدسي، 1994.

-        وزارة الأوقاف في الكويت، الموسوعة الفقهية الكويتية، ط2، الكويت، دار السلاسل، 1404-1427هـ.

 

 ملخص

خلق الله تعالى الإنسان من زوجين اثنين؛ ذكراً وأنثى، وجعل الخالق القدير لكل واحد من المكوَّنين خصائص نفسية وعقلية ، ومميزات بدنية تجعل من الزوجين جنسين متمايزين في التكوين، تمايزاً يتوافق مع المهام والأدوار الموكلة إلى كل واحد منهما، وبموجب تلك الأدوار والمهام يتوجب الحفاظ على الفطرة المتمايزة التي فطرهما الله تعالى عليه، وأي محاولة من الإنسان تتضمن رفعَ مظاهر التمايز الفطري، والتشبهَ بالآخر في الصفات والخصائص إنما هو في حقيقته مسخٌ، وانحرافٌ، وانهزاميةٌ، وانحطاطٌ، ولذلك ورد عن الرسول الكريم نصوصٌ تشريعيةٌ كثيرةٌ تحمل الزجر، والعتاب، وتوجه اللعنة لكل من يحاول تغيير الخلقة، والهيئة، والمظهر الذي ينبغي أن يكون عليه بموجب الفطرة السليمة، ويركز هذا الجهد على تحليل تلك النصوص من خلال ست فقرات؛ فالأولى: توضيحٌ لمفهوم التشبُّه، والثانية: تأصيلٌ لمبدأ التمايز بين الجنسين، والثالثة: تثبيت أن العدول عن الفطرة انحراف، والرابعة: عرضٌ للنصوص النبوية في هذا الموضوع، والخامسة: دراسةٌ لمقتضى النصوص النبوية، والسادسة: تحديدٌ لضوابط التشبه المحظور.

 الكلمات المفتاحية: التشبُّه، الذكر والأنثى، المخنَّث، المتشبِّهون، المتشبِّهات.

پوختە:

پەروەردگار هەموو دروستکراوەکانى لە دوو رەگەزی نێر و مێ دروست کردووە، هەر یەکێکیشیان خاوەنی تایبەتمەندی دەروونی، عەقلی و پێکهاتەی جەستەیی جیاوازن، بە شێوەیەک کە گونجان هەبێت لە گەڵ ئەو ئەرک و ڕۆلەى کە بە هەر یەکێکیان سپێردراوە، جیاوازی لە سپاردنی ئەرک و ڕۆل وای کردووە کە پێویست بێت پارێزگاری لە جیاوازییە خۆرسەکییەکان بکرێت لە نێوان هەردوو ڕەگەز، بویە هەر هەول و تەقەللایەک لە لایەن مرۆڤەکانەوە سەر بنێت بۆ نەهێشتنی ئەم جیاوازییە خۆرسکانە و لاساییکردنەوەی ڕەگەزی بەرامبەر بە لادان و شلەژانی ڕێڕەوی تەندروستى ژیانی مرۆڤ هەژمار دەکرێت، هەر لەبەر ئەمەشە کۆمەلێک تێکستى پیروز لە پەیامبەرمانەوە هاتوون کە هەڵگرى پەیامى تۆڕەیی و هەرشەن بۆ  ئەم جۆرە مروڤانەی کە بە ئاراستەى دەستکاریکردنى سیستەمی خۆرسکی ژیانی ڕەگەزەکان هەنگاو دەنێن، ئەم توێژینەوەش هەولێکە بۆ تیشک خستنە سەر ئەم فەرموودانە لە میانەى شەش بەندا: بەندی یەکەم شیکردنەوەی دەستەواژەی لاساییکردنەوەى ڕەگەزی، بەندی دووەم دووپاتکردنەوەی جیاوازی ڕەگەزی، بەندی سێیەم سەلماندنی بە لادان هەژمارکردنى لاساییکردنەوە، بەندی چوارەم خستنە ڕووی فەرموودەکان، بەندی پێنجەم شیکردنەوەی فەرموودەکان بەندی شەشەم ڕێساکانی دەستنیشانکردنى لاساییکردنەوە یاساغەکان.

وشە کلیلييەکان: لاساییکردنەوە، پێکچوون، پیاو و ژن.