استخدام نموذج لورد لتطوير اختبار كاتل للذكاء المتحرر من أثر الثقافة


Use the Lord Model to Development the Cattell's Test Of Intelligence Free of the Impact of Culture
Waleed Khalid Abdulkarim Baban
Psychoology department, College of Education, Salahaddin University-Erbil

Abstract

The current research aims at using the model of the double-logarithmic lord

Two-Parameter Logistic Model in the development of image (a) of the CATEL test of the culture-free intellect in middle school students. To achieve this goal, the researcher has adopted the target test consisting of (50) paragraphs divided into four sub-tests, namely: strings (13) paragraph, classification (14) paragraph, matrices (13) paragraph, circumstances (10) paragraphs, (A) random sample of (1005) male and female students (501) students (504) students in the center of Erbil governorate were appointed.

The assumptions of the theory of response to the logarithmic clause, most notably the one-dimensional borrowing, were verified through the global analysis of the scale in the basic components method. One factor was obtained with a meaningful meaning for the test. The value of the underlying root Eigen Value, Explained Variance, The cumulative mean of each paragraph, and all values ​​of the underlying root value were greater than (1), Where the underlying root should be interpreted as equal to or greater than (1). The researcher also adopted another method to achieve the single-measure is to extract the Point-Biserel correlation coefficient (the degree relation of the paragraph to the total degree of the scale) as an indicator of the internal consistency between the paragraphs of the scale, The correlation coefficient was between (0.777) and (0.402). As for the verification of the assumption of local independence, this assumption was verified by verifying the one-dimensional assumption of the paragraphs.

The results of the statistical analysis using MULTIOG.7 showed that the extent of the difficulty of the vertebrae was (1.33)-logite to (1.41+) logite. The results of the analysis were the parameters of the discrimination of the paragraphs of the double-staging model models ranged from (0.43) logite to (1.31) Logite), and this gives an indication that paragraph discrimination was appropriate. The standard error assessment for these teachers was calculated in each paragraph of the test. The statistical analysis of the Lord model did not exclude any paragraph, since it was within the accepted limits of the criteria adopted. The capacity of individuals ranged from (1.118) to (12.533). With these results, the researcher showed the effectiveness of the model in the development of image (a) of the Catal test of intelligence that is free from the impact of culture.

Keywords: Lord's model, latent personality theory, Cattell's intelligence test 

المصادر

المصادر العربية

-        أبو حطب، فؤاد وآخرون ( 2005 ). : (اختبارات كاتل للعامل العام: مقياس الذكاء المتحرر من أثر الثقافة، المقياسان الثاني والثالث، الصورة أ - ب، كراسة التعليمات). مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة، مصر.

-        أبو جراد، حمدي يونس. (2008) : (استخدام نموذج راش في تطوير اختبار كاتل الثالث للذكاء الصورة (أ). مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية) المجلد السادس عشر، العدد الثاني،  (583  - 555).

-        احمد، ، محمد عبد السلام, لويس كامل مليكه (1956) : (مقياس ستانفورد- بينيه للذكاء), مكتبة النهضة المصرية، القاهرة – مصر.

-        التقي ، أحمد محمد . (2008) : (النظرية الحديثة في القياس) . الطبعة الأولى ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة . عمان – الأردن .

-        جاد الرب ،هشام فتحي. (1999) : (تطوير اختبار كاتل للذكاء باستخدام نماذج السمات الكامنة وأثر ذلك على قدرة الاختبار على التنبؤ بالتحصيل الدراسي). رسالة ماجستير (غير منشورة) ، قسم علم النفس التربوي ، كلية التربية – جامعة المنصورة ، مصر.

-        الروسان ، فاروق . (1998)) : قضايا ومشكلات في التربية الخاصة). دار الفكر للطباعة والنشر ، عمان - الأردن .

-        الزغلول ، عماد عبد الرحيم. (2001). (مبادئ علم النفس التربوي). الطبعة الأولى : دار الكتاب الجامعي .

-        الساحلي، ندى. (2008) : (تقنين أولي لاختبار رافن للمصفوفات المتتالية على عينات من ذوي الاحتياجات الخاصة في الجمهورية العربية السورية). رسالة ماجستير (غير منشورة). كلية التربية – جامعة دمشق، سوريا.

-    عامر ، طارق عبد الرؤوف، ربيع محمد. (2008) : (الذكاءات المتعددة).
دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع. عمان – الأردن.

-        عبد الرحمن ، سعد (1998) : (القياس النفسي) ، الكويت، مكتبة الفلاح .

-        علام ، صلاح الدين محمود ، (1986) : (تطورات معاصرة في القياس النفسي والتربوي) ، جامعة الكويت : إدارة التأليف والترجمة والنشر .

-        علام ، صلاح الدين محمود ، (2000) : (القياس والتقويم التربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة)، دار الفكر العربي ، القاهرة – مصر .

-        علام ، صلاح الدين محمود ، (2001) : ( الاختبارات التشخيصية مرجعية المحك فى المجالات النفسية والتربوية)، القاهرة ، دار الفكر العربي ، القاهرة – مصر .

-        علام ، صلاح الدين محمود ، (2005) : (نماذج الاستجابة للمفردة الاختبارية أحادية البعد ومتعددة الأبعاد وتطبيقاتها في القياس النفسي والتربوي) ، دار الفكر العربي ، القاهرة – مصر .

-        علام ، صلاح الدين محمود ، (2007) : (التقويم التربوي البديل وأسسه النظرية والمنهجية وتطبيقاته الميدانية) . دار الفكر العربي ، القاهرة – مصر .

-        عوض الله، محمد عبد الرحيم. (2000) : (مقارنة اسلوبي أنموذج راش والطريقة التقليدية في بناء اختبارات الذكاء باستخدام محك التنبؤ بالتحصيل الدراسي)، (اطروحة دكتوراه غي منشورة) ، جامعة بغداد، كلية التربية أبن رشد

-        كاظم ، أمينة ، أنور الشرقاوي وآخرون ، (1996) ، (اتجاهات معاصرة فى القياس والتقويم النفسي والتربوي) ، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة .

-        كاظم ، أمينة محمد، محمد عماد الدين إسماعيل: (1994).  (تدريج ومعايرة المقاييس). معايير نمو طفل ما قبل المدرسة ، القاهرة: المجلس القومي للأمومة والطفولة.

-        ميهرنز ، وليام و لهمن ارفن ، (2003) : (القياس والتقويم في التربية وعلم النفس) ، ترجمة هيثم الزبيدي ، دار الكتاب الجامعي ، العين - الامارات العربية المتحدة .

-        الوليلي، إسماعيل حسن. (٢٠٠٢) : )دراسة سيكومترية مقارنة لبعض نماذج الاستجابة للمفردة في انتقاء مفردات الاختبارات مرجعية المحك) . رسالة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية ، جامعة الأزهر مصر.

-        ياسين، عطوف محمود. (1981). (اختبارات الذكاء والقدرات العقلية بين التطرف والاعتدال). دار الاندلس ، بيروت – لبنان .

المصادر الأجنبية

-      Anastasi, A. (1976) : (psychological testing) , 4th ed , New York , Macmillan .

-      Brody , N ,( 1985): (The validity of tests of intelligence) , In B.B . Wolman (ed) Handbook of intelligence N.Y :john wiley& sons .

-      Cattell, R. B. (1963) : (Theory of fluid and crystallized intelligence): A critical experiment. Journal of Educational Psychology, 1-54.

-      Ebel, R. L. (1972) : (Essentials of Educational measurement), New Jersey;  prentice  Hall  Inc .

-      Hambleton, R.K., and Swaminathan, H. Algina, J. (1978) (Criterion- Referenced Testing and Measurment :Areview of Technical Issuse and Development). Review of Educational Research. Vol. 48, No. 1 .

-      Hambleton, R.K., and Swaminathan, H. (1985):(Item Response Theory : Principles and Application) . Boston : Kluwer, Nijhoff Publishing.

-      Jack, Cassie. (1995). )Fluid Intelligence(.. (ــــــــــــــــــــــــــ)

-      Kyle, H.(2000):(Evaluation Educational Software for Special Education). Intervention in School & Clinic .

-      Linden , W. I. and Hambleton , R. k. (1997) , )Item response theory, brief history , common models and extension( , New york , sprmger.

-      McGrew, Kevins. (1998). (The measurement of reading achievement by different individually administered standardized reading test): Apples and apples or apples and oranges?. Washington: National

-      Nunnlly, J.C. (1981):(Test and Measurement) . New York : Mc Graw Hill Book, Co.Inc .

-      Suen, h. k.(1990): (Principles Of Test therioes). Hillsdale,New Jersey.

-      Thorndike, R. L.  and E. P. Hagen. (1977) : (Measurement and evaluation in psychology and education). (4th edition) New York: Wiley.

-      Van Der Linden. (1986): (The Robustness of Rasch ectimates), Applied Psychological measurement.

-      Wiberg, M. (2004):(Classical Test Theory vs. Item Response Theory An Evaluation of The Theory Test in the Swedish Driving- License Test). Umea University, Department of Educational measurement.

-      Wright, B , D, (1977) : (Solving Measurement Problem With the Rasch model) . Journal of Educational measurement . Vol . 14 – 21

-      Wright, B. D., & Stone, M. H. (1979): (Best test design. Chicago) : MESA Press.

 مخلص:

يهدف البحث الحالي إلى استخدام نموذج  لورد اللوغاريتمي الثنائي المعلم
Two- Parameter Logistic Model في تطوير الصورة (أ) من اختبار كاتل للذكاء المتحرر من أثر الثقافة، لدى طلبة المرحلة الإعدادية. ولتحقيق هذا الهدف, فقد اعتمد الباحث تم تطبيق الاختبار المستهدف المتكون من (50) فقرة موزعة على أربعة اختبارات فرعية ، وهي : السلاسل (13) فقرة، التصنيف (14) فقرة، المصفوفات (13) فقرة، الظروف (10) فقرات ، وتعطى للمستجيب الذي يجب على الفقرة إجابة صحيحة درجة واحدة ، أما الإجابة الخاطئة فتعطى (صفر).. وتم تعيين عينة عنقودية عشوائية بلغت (1005) طالباً وطالبة من (طلبة المرحلة الإعدادية منهم (501) طالب (504) طالبة في مركز محافظة أربيل.

وقد تمّ التحقق من افتراضات نظرية الاستجابة للفقرة اللوغارتيمية وأهمها اقتراض أحادية البعد من خلال إجراءات التحليل العاملي للاختبار بطريقة المكونات الأساسية، حيث تم الحصول على عامل واحد ذات معنى مفسر للاختبار، وتم حساب قيمة الجذر الكامن Eigen Value ، ونسبة التباين المفسر Explained Variance  ، وكـذلك  التبـاين المفسـر التراكمي لكل فقرة من الفقرات، وكانت جميع قيم قيمة الجذر الكامن أكبر من ( (1،حيث ينبغي أن يكون الجذر الكامن الذي يمكن تفسيره يساوي أو يزيد عن (1)، وكما اعتمد الباحث أسلوباً آخر لتحقق أحادية القياس هو استخراج معامل الارتباط بوينت بايسيريل (علاقة درجة الفقرة بالدرجة الكلية للاختبار) كمؤشر للتناسق الداخلي بين فقرات الاختبار وبأنها تتجه لقياس سمة واحدة حيث تراوحت قيمة معامل الارتباط ما بين (0,777) و (0.402) . أما بالنسبة للتحقق من افتراض الاستقلال الموضعي Local Independence فقد تم التحقق من هذا الافتراض من خلال التحقق من افتراض أحادية البعد للفقرات.

وقد أظهرت نتائج التحليل الإحصائي باستخدام برنامج MULTIOG.7 بأن مدى تقديرات صعوبة الفقرات بلغ من (1.33- لوجيت) إلى (+1.41 لوجيت)، أما نتائج التحليل قيم معالم تمييز الفقرات لنماذج الفقرات ثنائية التدريج قد تراوحت ما بين (0.43 لوجيت) إلى (1.31 لوجيت)، وهذا يعطي مؤشرا على أن تمييز الفقرات كان مناسبا.  كما وتم حساب تقدير الخطأ المعياري لهاتين المعلمين في كل فقرة من فقرات الاختبار، ولم يسفر التحليل الاحصائي لاستخدام نموذج لورد استبعاد أي فقرة، لكونها كانت ضمن الحدود المقبولة للمعايير المعتمدة . وبلغ مدى قدرة الأفراد من (1.118) إلى (12.533). وبهذه النتائج تبين للباحث فعالية النموذج  في تطوير الصورة (أ) من اختبار كاتل للذكاء المتحرر من أثر الثقافة.

الكلمات المفتاحية : نموذج لورد ، نظرية السمات الكامنة ، اختبار كاتل للذكاء

كورتەی توێژینەوە            

ئەم توێژینەوەیە بە ئامانجە مۆدێلی لوردی دوو بارامەتری لۆگارتمی Two- Parameter Logistic Model بەكاربهێنێت بۆ گەشەپێدانی وێنەی (أ) تێستی "كاتل" بۆ زیرەكی سەربەخۆ لە كاریگەری كەلتور ، لەلای قوتابیانی قۆناغی ئامادەیی ، بۆ ئەم مەبەستە توێژەر تێستەكەی لەسەر (1005) تاكدا لە پارێزگای هەولێر جبێبەجێ‌ كرد كە (501)ی ئەو تاكانە لە رەگەزی نێرینە و(504)ی لە رەگەزی مێینە بوون ، وكە بەشێوەی هەڵبژاردنی هەڕەمەكی هێشۆیی هەڵبژێردران، وئەم تێستە كە لە (50) بڕگە پێكهاتوو وبەسەر چوار تێستی ڵاوەكی دابەشبووە ، كە ئەوانیش : زنجیرەكان (13) بڕگە ، وپۆلێنكردن (14) بڕگە ، وماتریكسەكان (13) ، ودۆخەكان (10) بڕگە ، وئەو وەڵمدەرەی وەڵامی ڕاست بنوێنێت (1) نمرەێكی پێدەدرێت ، وبەپێچەوانەوە ئەگەر وەڵامەكەی هەڵە بوو هیچ نمرەێكی پێنادرێت .

ولە پێنأو دڵنیابوون لە گریمانەكانی تیۆری وەڵامدانەوە بۆ بڕگەی لۆگارتمی ، ولە پێشەنگی ئەو گریمانەدا گریمانەی تاكڕەوی رەهەند ، شیكردنەوەی فاكتەری بەكارهێنا بە ڕێگەی پێكهاتە بنەرەتییەكان ، ولە ئەنجامدا تەنها یەك فاكتەری بەدەستكەوت كە واتای شیكردنەوەی تێستەكەی هەبێت . وهەروەها بەهای رەگی شارأوە Eigen Value  ، ورێژەی جیأوازی شیكار Explained Variance ، وجیأوازی شیكاری كەڵكەبووی بۆ هەر بڕگەێك لە بڕگەكان هەژماركرد ، ودەركەوت كە سەرجەم بەهاكانی رەگی شارأوە گەورەترن لە (1) ، بە ئەمەیش مەرجی تاكرەوی رەهەندەكان جێبەجێ‌ دەبێت ، بەڵام سەرەڕای ئەوە توێژەر ڕێگەێكی تری بەكارهێنا بۆ دڵنیابوون لە ئەو گریمانەیە ، كە ئەویش دەرهێنانی فاكتەری پەیوەندی پۆینت پایسریاڵە بۆ دڵنیابوونی لە بوونی پەیوەندی لە نێوان بڕگەكانی هەر تێستێكی ڵاوەكی لە گەڵ نمرەی گشتی ئەو رەهەندە ، وەك ئاماژەێك بۆ بوونی هأوتەریبی نێوخۆیی نێوان بڕگەكانی تێستەكە ، وكە بە ئاراستەی پێوانەكردنی تەنها خاسیەتێكن ، ودەركەوت كە بەهای فاكتەری پەیوەندی ئاماژەپێكرأو دەكەوێتە نێوان (0.402) و (0.777) . وسەبارەت بە دڵنیابوون لە گریمانەی سەربەخۆیی شوێنی Local Independence ، لە ئەم گریمانەیە دڵنیابوو لە ڕێگەی دڵنیابوون لە گریمانەی تاكڕەوی رەهەندی .

وئەنجامی شیكردنەوەی ئاماری بە بەكارهێنانی برۆگرامی MULTIOG.7 دەریخست كە مەودای خەمڵاندنەكانی قورسایی بڕگەكان لە نێوان (- 1.33 لۆجیت) تأوەكو (+ 1.41 لۆجیت)، وهەروەها دەرئەنجامەكان ئەەوەیان دەرخست كە شیكردنەوەی بەهای بارامەترەكانی جیاكاری بڕگەكان بۆ نمونەكانی بڕگە دوانەییەكان دەكەوێتە نێوان (0.43 لۆجیت) و (1.31 لۆجیت) ، وئەمە ئاماژە بۆ ئەوە دەكات كە جیاكاری بڕگەكان لە ئاستێكی پەسەندكرأودان ، هەروەها توێژەر بەهای خەمڵاندنی هەڵەی پێوەری بۆ ئەو دوو بارامەترە بۆ هەر بڕگەێك لە بڕگەكانی تێستەكە هەژماركرد ، ولە ئەنجامی ئەم شیكردنەوە ئامارییانە بە بەكارهێنانی مۆدێلی لۆرد هیچ بڕگەێك لە بڕگەكان دوورنەخرایەوە ، بەهۆی ئەوەی لە سنوری پەسندكرأوی پێوەرەكاندا بوون. ولە كۆتایدا دەركەوت كە مەودای توانستی تاكەكان دەكەوتە نێوان (1.118) تأوەكو (12.533). وبە ئەم شێوەیە بۆ توێژەر روونبۆیەوە كە مۆدێلی لۆردی لۆگارتمی ئەكتیڤە لە گەشەپَدانی وێنەی (أ)ی تێستی "كاتل" بۆ زیرەكی سەربەخۆ لە كاریگەری كەلتور.

وشە كلیلییەكان : مۆدێلی لۆرد ، تیۆری خاسیەتە شارأوەكان ، تێستی كاتل بۆ زیرەكی