جەدەلی کەنار و سەنتەر لە مێژووی کورددا سەردەمی فەرمانڕەوایی بوەیهییەکان لە عێراق وەک نموونە


The argument of edge and center in the history of Kurds  During The era of Bohemians rule in Iraq as an example
KAMARAN AZIZ  ABDULLAH
Department of History, Faculty of Education, Koya university

Abstract

Kurds as one of the known nations, during the middle ages politically lived on the marginal events , the other enjoyed centralism in Bagdad , e.i. the other nation had the political hegemony  on the kurds .

The current study comprises an introduction and two sections. The introduction is allocated to analyze the two concepts “ marginal being and centralism “. The first section talks about the concept of being marginal and its factors in Kurdish society.  It was said that that kurdish being marginal returns back to three factors : dispersion , tribalism , and do not trust itself.  The second section completes the first one : the other nation in the area took that chance to impose its hegemony and always enjoys centralism in dealing with the current events. Furthermore , there were certain factors behind such a phenomenon in Kurdish history including military forces , religious forces , and cultural forces. All such factors have the concrete effects on the critical situation in the area.

Keywords: The argument- Kurdish society- center – tribalism- military forces 

 

پوختە:

کورد وەک یەکێک لە نەتەوە ناسراوەکان بە درێژایی سەدەکانی ناوەڕاست لە بواری سیاسی بەشێوەی کەنارگیریی ماوەتەوە و هه‌ر سەر بەناوەند بووە، به‌و واتایەی ئه‌وی تر هه‌رده‌م هه‌ژموونی بەسه‌ر كورددا بووه‌، كورد دووربووه‌ له‌ سه‌نترالیزم.

 ئه‌م  توێژینەوەیە قسه‌ له‌ سه‌ر ئه‌و فاكته‌رانه‌ ده‌كات، كه‌ ڕێگربوونه‌ لە بەردەم خه‌ونی كورد له‌ به‌سەنتەربوون له‌ ده‌ڤه‌ره‌كه‌.

توێژینەوەکە لە دەروازەیەک و دوو تەوەرە پێکدێت، دەروازەكه تایبه‌ته‌ به‌ شیکردنەوەی چەمکی جەدەلی کەنار و سەنتەر لە مێژووی کورددا. هه‌رچی تەوەرەی یەکەمی توێژینه‌وه‌كه‌یه لەسەر ئەو فاکتەرە ناوەکییانەی، کە بەربەست بوونە لە بەردەم دەرچوونی کورد لە  کەنارگیری و گرفتە ناوخۆییەکانی كۆمه‌ڵگای كوردی ده‌دوێت. كه‌ ده‌گه‌ڕێته‌وه‌ بۆ سێ هۆكار: پەرتەوازەیی نێو ماڵی کورد و خێڵەکیبوونی، هه‌روه‌ها متمانە بەخۆنەبوونی کورد.  تەوەرەی دووەم ته‌واوكه‌ری ته‌وه‌رەی یه‌كه‌مه‌، ئه‌وی تر ئه‌و ده‌رفه‌ته‌ی كوردی قۆزتۆته‌وه‌ بۆ ده‌رخستنی هه‌ژموونی خۆی كه‌ تا سه‌ر به‌ سەنتەر بمێنێته‌وه‌. وێڕای ئه‌وه‌ش چه‌ند هۆكارێك هه‌ن وه‌ك  هێزی سەربازی و هێزی ئاینی و هێزی فەرهەنگی، كه‌ هه‌موو ئەمانە کاریگەرییان هەبووه‌ لەسەر ئەوەی کە هەمیشە ئه‌وی تر دەسەڵاتی ناوەندی به‌ ده‌سته‌وه‌ بێت و خۆی وەک هێزی زاڵ  پێشان بدات.

وشە کلیلییەکان: کورد، کەنار، ناوەند، بوەیهییەکان، هێز، سەدەکانی ناوەڕاست.

   ملخص:

الكورد كأحد القوميات المعروفة في العصور الوسطى، حتى الآن بقيت كأطراف تابعة للمركز، خاصةً من الناحية السياسية لهذا السبب ركزنا في بحثنا هذا على العقبات التى واجهت الكورد للوصول الى المركزية و تجاوز الهامشیة.

يتضمن البحث تمهيد و مبحثين، خصص التمهيد لشرح مصطلح الجدل بين الأطراف و المركز في تاريخ الكورد، تحدثنا في المبحث الأول عن العوامل الداخلية التى حالت دون خروج الكرد من الهامشية و الذي تضمن کلاً من تشتت الكورد و خلافاتهم الداخلية و قبلية المجتمع الكوردي و عدم الثقة بالذات خصوصاً من الناحية السياسية.

اما المبحث الثاني فتناول قوة المركز و تأثيره على تهميش الكورد و الذي تضمن القوة العسكرية و القوة الدينية و القوة الثقافية كل هذه القوى ساهمت في إبقاء السلطة السيادية في المركز و الذي تمثل ببغداد.

 

سه‌رچاوه‌كانى توێژینەوە ‌(المصادر)

-        ابن الأثير: عزالدين أبوالحسن علي بن أبي الكرم محمد الجزري. (ت630هـ/1233م) الكامل في التاريخ، تحقيق: عمر عبدالسلام تدمري، دار الكتاب العربي، بيروت : 2006.

-        الأربيلي، ابن محمد الهذباني. (ت 700هـ/1301م)، تاريخ ابن أبي الهيجاء، تحقيق و دراسة: صبحي عبد المنعم محمد، د.م: 1993.

-        الاصفهاني: عماالدين محمد بن حامد. (ت 597هـ/1200م)، تاريخ دولة ال سلجوق،  اختصار، البنداري، الفتح بن علي بن محمد الأصفهانى. (ت 643هـ/1245م) الطبعة الثانية، دار الأفاق الجديدة، بيروت 1978.

-        الجوالیقي: أبو منصور موهب بن أحمد بن محمد بن الخضر(ت 540 ه / ١١٤٥م )، المعرب من الكلام الأعجمي على حروف المعجم، تحقيق ف.عبدالرحيم، دار القلم، دمشق ١٩٩٠

-        ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبدالرحمن بن علي. (ت 597هـ/ 1202م)، المنتظم في تاريخ الملوك و الأمم، دراسة و تحقيق: محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت ٢٠٠٠.

-        ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد بن خلدون. (ت 808هـ/1405م) مقدمة ابن خلدون،  دار الکتب العلمية، ط7، بیروت ٢٠٠٦. 

-        ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد بن خلدون. (ت 808هـ/1405م). تاريخ ابن خلدون المسمى (العبر و ديوان المبتدأ والخبر) دار ابن حزم، بيروت ٢٠١١.        

-        الدينوري: أبو حنيفة أحمد بن داود (ت 282هـ/895م).الأخبار الطوال، تحقيق: عصام محمد الحاج علي، دار الكتب العلمية، بيروت ٢٠٠١.

-        الروذراوري، أبو شجاع محمد بن الحسين بن عبدالله(ت 488هـ/1095م). ذيل تجارب الأمم، دار الكتب العلمية، بيروت ٢٠٠٣.

-        سبط ابن الجوزي، شمس الدين ابو المظفر يوسف بن قزاوغلي بن عبدالله البغدادي. (ت 54هـ/1256م). مرأة الزمان في تاريخ الاعيان، حوادث (37٣-٤٤٨ هـ)، حققه‌ و علق عليه‌: محمد انس الحسن و کامل محمد، دار الرسالة العالمية، بيروت 2013.

-        الطبري، ابي جعفر محمد بن جرير. (ت 310هـ/922م). تاريخ الأمم و الملوك، تحقيق: مصطفى سيد، طارق سالم، المكتبة التوفيقية، القاهرة  (د. ت). 

-        الفارقي: احمد بن يوسف بن علي بن الأزرق (ت بعد 577هـ/1181م)،تاريخ الفارقى الدولة المروانية، تحقیق و دراسە: کریم فاروق الخولی و یوسف بالوکن، نوبهار، ب.م٢٠١٤.

-        ابن فضل الله العمري: شهاب الدين احمد بن یحيی (ت 749هـ/1348م).التعريف بالمصطلح الشريف، تحقيق: محمد حسين شمس الدين، دار الكتب العلمية بيروت 1988.

-        مسالك الأبصار في ممالك الأمصار، تحقیق: کامل سلمان الجبوری، دار الکتب العلمیة، بیروت ١٩٧١

-        المسعودي، أبو الحسن علي بن الحسن علي.(ت 346هـ/ 957م)، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقيق : عفيف نايف حاطوم،الطبعة الثانية، دار صادر، بيروت: 2010.

-        المقريزي: تقى الدين أبى العباس أحمد بن علي بن عبدالقادر (ت 845هـ/1441م).السلوك لمعرفة دول الملوك، تحقيق: محمد عبدالقادر عطا، دار الكتب العلمية، بيروت 1997.

-        مسكويه‌، أبو علي أحمد بن محمد بن يعقوب. (ت 421هـ/1030م). تجارب الأمم و تعاقب الهمم، تحقيق: سيد كسروي حسن، دار الكتب العلمية، بيروت 2003.

-        ابن النظام الحسيني، محمد بن محمد عبدالله(ت ٧٤٣هـ/١٣٤٢م). إستعراض في تاريخ السلاجقة، تحقيق: حسين امين، دار المدى، بیروت ٢٠١١.

-        اليعقوبى، أحمد بن أبي يعقوب بن جعفر بن وهب.(ت 292هـ/ 905ز)، تاريخ اليعقوبي، تحقيق: عبدالأمير مهنا، الأعلمي للمطبوعات، بيروت: 2010. 

سه‌رچاوه‌ نوێيه‌ عه‌ره‌بييه‌كان ( المراجع )

-        ادموندز، سی. بی (٢٠١٢)، کورد و ترک و عرب، ترجمة: جرجیس فتع الله، دار أراس و منشورات الجمل، اربیل.

-        إسماعيل، فرست مرعي 2005)). الامارات الكردية في العصر العباسي الثاني، دار سپيرێز، دهوك.

-        أمين، حسين (١٩٦٥). تاریخ العراق في العصر السلجوقي، مطبعة الارشاد، بغداد.

-        توفيق، زرارصديق(٢٠٠٧). القبائل والزعامات القبلية الكردية في العصرالوسيط، مؤسسة موكريانى،اربیل.

-        تومابوا، (٢٠١٠). الکرد، ترجمة: صلاح عرفان، مرکز الدراسات الکوردیة، السلیمانیە.

-        حسن، قادر محمد(٢٠١١). الإمارات الکوردیة في العهد البويهي، مؤسسة موکریانی، اربیل.

-        حسين، محسن محمد.(١٩٧٦)، أربيل في العهد الأتابكى، مطبعة أسعد، بغداد.

-        الخلیل. احمد محمود.(٢٠١٥). الکرد و کردستان في مصادر الأدب العربي القديم، دار موکریانی، اربیل.

-        رسول، اسماعيل شكر(٢٠٠١). الأمارة الشدادية الكردية في بلاد ئاران، دراسة سياسية حضارية، مؤسسة موکریانی، اربیل.

-        عبدالواحد، کلثومة جميل.(٢٠٠٧)، کردستان في عهد الساسانیین، مطبعة وزارة التربية، أربيل.

-        النقشبندی، حسام الدين على غالب.(٢٠١٣(، أذربيجان في العصر السلجوقي، المرکز الأکادیمي للأبحاث، بیروت.

-        نیکیتین، باسیلی (٢٠١٢). الکرد، تقدیم: لویس ماسینیون، ترجمة: نوري طالباني،ط6، من مطبوعات الاكاديمية الكردية، اربيل.

سەرچاوە و ژێده‌ره ‌كوردييه‌كان

-        ئەنگس، فريدريك(ب. س).بنەچەیى خێزان و خاوەنداريەتى تايبەت و دەوڵەت، وەرگێڕانى لە  ئەڵمانیەوە: كەريم مەلا رەشيد، چاپخانەى تيشك، سلێمانى. 

-        بدليسى، شەڕەفخان(٢٠٠٦)شەرەفنامە، وەرگێڕانی: هەژار، چ٣، چاپخانەى ئاراس، هەولێر.

-        برونەسن، مارتن فان (2003) ئاغا و شێخ و دەوڵەت، وەرگێڕانی لە ئەڵمانیەوە: كوردۆ علی، چاپی چوارەم، دەزگای چاپ و پەخشی سەردەم، سلێمانى.

-        بۆلاديان، ئارشاك (٢٠٠٥) كورد لەسەدەى حەوتەمەوە تا سەدەى دەيەم، وەرگێڕانى: جەليل كاكە وەيس،چاپخانەی وەزارەتی پەروەردە، هەولێر.

-        ـ توفيق، زرار صديق.(٢٠١٠)، کورد و کوردستان لە ڕۆژگاری خیلافەی ئیسلامیدا، چاپخانه‌ى ڕۆژهه‌ڵات، هه‌ولێر.

-        توفيق، زرار صديق.(٢٠١٤)، کۆمەڵگای كوردەواری لە سەدەکانی ناوەڕاست، چاپخانه‌ى ڕۆژهه‌ڵات، هه‌ولێر.

-        خانی، ئەحمد. (ب.س)، مەم و زین، وەرگێڕانی: هەژار، دەزگای بڵاوکردنەوەی موکریانی، هەولێر.

-        ڕۆژبەيانى. محمد جميل.(1996)، مێژووى حەسەنوەيهى و عەييارى، دار الحرية للطباعة، بەغداد.

-        عبدوڵڵا، كامه‌ران عه‌زيز.(2012)، هۆكاره‌كانى سه‌رهه‌ڵدان و ڕووخانى ميرنشينه‌ كوردييه‌كان له‌ سه‌رده‌مى عه‌بباسيدا، ‌ بڵاوكراوه‌ى ئه‌كاديمياى كوردى، هه‌ولێر.

-        لەشکری، حەیدەر.(٢٠٠٩) وێنەی کورد لە زانینی مێژوویی ئیسلامیدا، وەرگێڕانی: محەمەد تاتانی، لە بڵاوکراوەکانی مەڵبەندی کوردۆلۆجی، سلێمانی.

-        میرزا، احمد میرزا.(٢٠١٦)، بڵاوبووبەوەی ئیسلام لە کوردستان، وەرگێڕانی: بوڕهان حاتەم، بڵاوکراوەی نوسینگەی تەفسیر، هەولێر.

-        نه‌قشبه‌ندى، حسام الدين على غالب. (2008) شاره‌زورو لوڕستانى باكور له‌ سه‌ده‌كانى ناوه‌ڕاستدا، وه‌رگێڕانى/ ڕنج ئه‌بوبه‌كر محه‌مه‌د، چاپخانه‌ى حه‌مدى، سلێمانى.

-        وه‌ردى، على. (٢٠١٩)، شيكردنه‌وه‌يه‌كى سۆسيۆلۆژى بۆ تيۆرى ئيبن خلدون، وه‌رگێڕانى: نەوزاد ئەحمەد ئەسوەد، دەزگای چاپی جمال عیرفان، سلێمانى.

ژێدەرەفارسییەکان    

-        كسروى، أحمد (1385ش) شهرياران گمنام، مؤسسة انتشارات نگاه، تهران.

-        مينورسكى، (١٣٧٥ش) پژوهـشهايى در تاريخ قفقاز، ترجمة: محسن خادم، دائرة المعارف أسلامي، تهران.