فەزای گێڕانەوەیی لەنێوان لێکدژەکاندا


Space narration between contraries in Kurdish novels (2005-2010) as a sample)
Tahir Mohammed Ali1, Pakhshan Ali Ahmed2
Kurdish Department, College of Languages, Sulaimani Universsity1Kurdish Department, College of Basic Education, Sulaimani University2

Abstract

 Space is one of the major components which novels are built on. Its importance is to the extent that holds the value of the novel because it involves us in its atmosphere and makes us to follow the events, nature, mood of characters and their fate eagerly and expect the endings, feel the sense of nice narration, as well. Beside of this, its appearance in literary researches is new, thus, the researchers and critics focused on the importance and concentrated on other elements such as; ideological aspects of novel transcripts, time, characters, discussions and events, etc. Because of this, the researches that relate with space in novels are new. Due to the importance of the topic and limited number of researches in this field, this study holds the title (Space narration between contraries in Kurdish novels (2005-2010) as a sample).

Keywords: space, translator, strange, contrary, unstable, closed.

سەرچاوەکان:

بە زمانی کوردی:

-        ئەفلاتوون: (٢٠١١)، سەرجەم بەرهەمەکانی ئافلاتوون، وەرگێڕانی: عیمران هاواری، ب١، چ١، بڵاوکراوەکانی خانەی چاپ و پەخشی ڕێنما، چاپخانەی ڕەنج، سلێمانی.

-        بەختیار عەلی: (٢٠١٠)، جەمشید خانی مامم کە هەمیشە با لەگەڵ خۆیدا دەیبرد، ئەندێشە بۆ چاپ و بڵاوکردنەوەی کتێب، چ١، سلێمانی.

-        حسام بەرزنجی: (٢٠٠٨)، گۆڕە درەوشاوەکان، دەزگای چاپ و بڵاوکردنەوەی ئاراس، چ١، هەولێر.

-        رێواس ئەحمەد: (٢٠٠٥)، ژن، دەزگای چاپ و بڵاوکردنەوەی موکریان، چ١، هەولێر.

-        سەدرەدین محێدین کەڵوڕیی: (٢٠٠٦)، سنوورداشێک لە بیابان، چ١، لە بڵاوکراوەکانی خانەی چاپ و پەخشێ ڕێنما، سلێمانی.

-        عەتا نەهایی: (٢٠٠٧)، گرەوی بەختی هەڵاڵە دوارۆژەکانی ژیانی باڵندەیەکی کۆچەر، چاپخانەی ڕەنج، چ١، سلێمانی.

-        محمد ڕشید فەتاح: (٢٠٠٩)، ساباتێک لە مێژەلۆک، چاپەمەنی سایە، چ١، سلێمانی. 

 بە زمانی عەرەبی:

-        أحمد أمين، زكي نجيب محمود(١٩٣٥)، قصة الفلسفة اليونانية، مطبعة دارالكتب المصرية، ط٢، القاهرة.

-        احمد بن فارس بن زکریا ابو الحسین: (١٩٩١)، معجم مقاييس اللغة، تحقيق: د.عبدالسلام هارون، المجلد٤، دار الجيل، ط١، بيروت.

-        أحمد فؤاد الأهواني(د.): (١٩٥٤)، فجرالفلسفة اليونانية قبل سقراط، دار إحياء الكتب العربية عيسى البابي الحلبي وشركاه، ط١، سوریا.

-        الأزهر الزناد: (٢٠١٠)، نظریات لسانیة عرفنیة، الدار العربیة للعلوم ناشروان، منشورات الاختلاف.

-        اعتدال عثمان، إضاءة النص، دار الحداثة، للطباعةو النشر والتوزیع، ط١، بیروت، لبنان، ١٩٨٨.

-        أوريدة عبود: (٢٠٠٩)، المكان في القصة القصيرة الجزائرية الثورية "دراسة بنيوية لنفوس ثائرة"، دار الأمل للطباعة والنشر والتوزیع، الجزائر.

-        جيرار جنيت وآخرون، الفضاء الروائي، ترجمة: عبدالرحيم حزل، ‌أفريقيا الشرق، بيروت، لبنان، ٢٠٠٢.

-        حسن نجمي: (٢٠٠٠)، شعرية الفضاء السردي "المتخيل والهوية في الرواية العربية"، ط١، المركـز الثقـافي العربي، الدار البيضاء، بیروت.

-        حسين حرب: (١٩٧٩)، الفكر اليوناني قبل الافلاطون، دارالفارابي، بیروت.

-        حميد لحمداني: (٢٠٠٦)، بنية النص السردي"من منظور النقد الأدبي"، ط٣، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، بیروت.

-        سعيد يقطين: (١٩٩٧)، قال الراوي "البنيات الحكائية في السیرة الشعبية"، المركز الثقافي العربي، ط١، الدار البيضاء، بیروت.

-        سمر روحي الفيصل: (٢٠٠٣)، الرواية العربية "البناء والرؤيا"، مقاربات النقدية، منشورات اتحاد الكتاب العرب، ط١، دمشق، سوريا.

-        عائشة بنت يحى الحكمي: (٢٠٠٦)، تعالق الرواية مع السيرة الذاتية "الإبداع السردي السعودي أنموذجا"، الدار الثقافية للنشر، ط١، القاهرة.

-        عبدالمجید نوسي: (٢٠٠٢)، التحلیل السیمیائي للخطاب الروائي "البنیات الخطابة- الترکیب- الدلالة"، شرکة النصر والتوزیع والمدارس، ط١، الدار البیضاء.

-        عبدالملك مرتاض: (١٩٩٨)، في نظرية الرواية "بحث في تقنيات السرد"، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الکویت.

-        على سامي النشار وآخرون(د.): (١٩٦٩)، هيراقليطس فيلسوف التغير وأثره في الفكر الفلسفي، دارالمعارف، ط١، القاهرة.

-        عما نوئيل كنط: (١٩٨٨)، نقد العقل المحض، ترجمة: موسى وهبة، مركز الانهاء القومي، لبنان.

-        غاستون باشلار: (١٩٨٧)، جمالیات المكان، ترجمة: غالب هلسا، ط١، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزیع، بیروت.

-        الفيروز آبادي: (٢٠٠٧)، القاموس المحيط، دار الكتب العلمية، ط٢، بيروت.

-        مارتن هايدغر: (٢٠٠٨)، نقد العقل الميتافيزيقي، ترجمة: د.علي الحبيب الفريوي، دارالفارابي، ط١، بیروت، لبنان.

-        محمد الناصر العجیمي: (١٩٩١)، في الخطاب السردي "نظریة قریماس"، دار العربیة للکتاب، تونس.

-        محمد بن أبي بكر الرازي: (١٩٩٠)، مختار الصحاح، ضبط: مصطفى ديب، دار الهدى، ط٤، بيروت.

-        مراد عبدالرحمان مبروك: (٢٠٠١)، جيوبولوتيكا النص الأدبي "تضاريس الفضاء الروائي نموذجا"، دار الوفاء لدنيا الطباعة و النشر، الاسكندرية.

-        مصطفى غالب: (١٩٨٨)، أرسطو، دار مكتبة الهلال، بیروت.

-        یاسین النصیر: (١٩٨٠)، الروایة والمکان، دراسة في فن الروایة العراقیة، الموسوعة الصغیرة ٥٧، منشورات وزارة الثقافة والأعلام، دار العریة للطباعة، بغداد.

بە زمانی ئینگلیزی:

-      John Andrew Simpson: (2008), The Oxford English dictionary, Clarendon press, edition 2.

-      Max Jammer: (1969), concepts of space: the history of Theories of space in Physics, Cambridge, Mass: Harvard University Press.

-      Edward S. Casey: (1997), The Fate of  Place, University of California Press,U.S.A.

-      M.Heidegger: (1962), Being and Time, translated by: John Macqyarrie and Edward Robinson, First English edition, Blackwell, Publishers Ltd, UK.

بە زمانی فەرەنسی:

-      Gerard Genette: (1966), Figure1, Edition du seuil, Paris.-

-      Larousse: (2001),VVE, France.-

سایتی ئەلیکترۆنی:

www.etymonline.com/EtymologyDictionary-                    

پوختە:

فەزا یەکێکە لەو پایە سەرەکییانەی ڕۆمانی لەسەر بنیاتدەنرێت و گرنگییەکەشی بە ڕادەیەکە، کە قوڕسایی ڕۆمانەکە هەڵدەگرێت، چونکە فەزا دەمانخاتە ناو کەشی ڕۆمان و وامان لێدەکات بە تامەزرۆییەوە دوای ڕووداوەکان و سروشت و میزاجی کارەکتەرەکانی ڕۆمان و چارەنووسیان بکەوین و پێشبینیی کۆتاییەکان بکەین، هەروەها هەست بە جوانیی گێڕانەوەکەش بکەین، بەڵام لەگەڵ ئەوەشدا دەرکەوتنی لە لێکۆڵینەوە ئەدەبییەکاندا شتێکی تازەیە، ئەمەش لەبەرئەوەی پێشتر ڕەخنەگر و لێکۆڵەرەکان زیاتر ڕوویان کردبووە گرنگیدان و تەرکیزکردنە سەر ڕەگەزەکانی تری وەک ڕەهەندە ئایدۆلۆژییەکانی دەقی ڕۆمان و کات و کارەکتەر و گفتوگۆ و ڕووداو و هتد، بۆیە ئەو لێکۆڵینەوانەی پەیوەستن بە لێکۆڵینەوەی فەزا لە گێڕانەوەدا توێژینەوەی نوێن. لەبەر گرنگیی بابەتەکە و کەمی لێکۆڵینەوە لەم بوارەدا، ئەم لێکۆڵینەوەیە بە ناونیشانی (فەزای گێڕانەوەیی لەنێوان لێکدژەکاندا ڕۆمانی کوردی "٢٠٠٥-٢٠١٠" بە نموونە) تەرخانکراوە بۆ ئەم بابەتە.

وشە کلیلییەکان: فەزا، وەگێڕ، نامۆ، دژ، جووڵاو، داخراو.

ملخص:

يعد الفضاء أحد الأسس التي تقوم عليها الرواية، ويقع عليه الثقل الأكبر، لأن الفضاء يضعنا في جو الرواية ويجعلنا في لهفة نطلب معرفة الأحداث وطبيعة شخصيات الرواية ومزاجها، وماذا حل بهم، ونتطلع إلى الخواتيم، وأيضا نحس بجمالية الحكاية، ومع أن ظهور الفضاء يبدو حديثا في الدراسات الأدبية، وذلك بسبب أن النقد والأدب كانا مهتمين بالعناصر الروائية الأخرى مثل الأبعاد الأيديولوجية للنصوص الروائية، والزمن، والأثر، والحوار، والحدث، ...، ولذلك فان الأبحاث المتعلقة بالفضاء الحكائي أبحاث جديدة لأسباب تتعلق بأهمية الموضوع، وقلة الدراسات في هذا المجال، ويعد بحثنا هذا الموسوم: ((الفضاء الحكائي بين تضاد الرواية الكردية (٢٠٠٥- ٢٠١٠) أنموذجا)) مخصصا لهذا الموضوع .