دیاردەی داعش لە ڕوانگەی تیۆری ململانێوە


ISIS Phenomenon in Conflict Theory’s approach
Sherzad Azad Sultan1, Abdelhamid Barzenji1, Ahmad Muhammadpour2
Sociology Department, College of Arts, Salahaddin University1, Sociology in Anthropology Department, College of Human Science,  Massachusetts University2

Abstract

This research explains the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS) phenomenon of conflict theory using the theoretical descriptive method of Karl Marx, Max Weber, and Georg Simmel. ISIS is known as a radical and fundamental group of Islamic extremists. In June 2014, ISIS took over many of the territories of Syria, Iraq and Iraqi Kurdistan. Upon control of these areas, they declared an Islamic caliphate. All three conflict theories have suitable elements for the explanation of ISIS; Using the conflict theory of those three sociologists, they came to a conclusion that Max Weber’s conflict theory was the most appropriate theory to explain the ISIS phenomenon.

Keywords: ISIS, Fundamentalism, Kurdistan Region, Vagrancy, Conflict Theory.

پوختە:

ئەم توێژینەوە هەوڵ دەدات بە میتۆدێکی وەسفیی تیۆری، باسی دیاردەی داعش بکات لە ڕوانگەی تیۆری ململانێی مارکس و ڤیبەر و زیمێلەوە؛ داعش ڕێکخراوێکی بناژۆخوازی ئیسلامییە، کە لە ساڵی ٢٠١٤دا بەشێکی زۆری خاکی عێراق و سووریای بە هەرێمی کوردستانیشەوە داگیرکرد، و خەلافەتی خۆی ڕاگەیاند. لە کاتی هەڵسەنگاندنی داعشدا بەپێی ئەو سێ تیۆرەی ناومان هێنان، دەرکەوت هەرسێکیان، ئەو پێوەرانەیان تێدا هەیە کە داعشیان وەک لایەنێکی ململانێ، پێ شیبکەینەوە؛ لە کۆتاییدا گەیشتینە ئەو ئەنجامەی کە تیۆرەکەی ماکس ڤیبەر لەچاو ئەوانی دیکە، بەپێزترە بۆ هەڵسەنگاندنی دیاردەی داعش.

وشە کلیلییەکان: داعش، توندڕەوی، هەرێمی کوردستان، ئاوارەیی، ‌تیۆری ململانێ.

ملخص:

يتناول هذا البحث ظاهرة الدولة الإسلامية في العراق وسوريا (داعش) حسب نظرية الصراع لكارل ماركس وماكس ويبر وجورج سيميل, باستخدام المنهج الوصفي النظري. تعرف داعش بكونها جماعة متطرفة وأصولية من المتطرفين الإسلاميين. ففي عام 2014 احتلت جزء كبير من الاراضي السورية والعراقية بما فيها اراضي في اقليم كردستان العراق واعلنت خلافتها فيها وعند تقييم داعش بحسب هذه النظريات الثلاثة السالفة الذكر نستنتج بان داعش هي جانب من الصراع. ان كل النظريات السابقة هي مناسبة للتحليل ولكن نظرية ماكس فيبر هي الاقرب او الاجد بتقييم ظاهرة داعش.

الكلمات المفتاحیة: داعش، التطرف، إقلیم كوردستان، التشرد، نظریة الصراع.

 

سەرچاوە:

-          Coser, L. (1956). The Functions of Social Conflict, Glencoe, IL: Free Press.

-          Georg Simmel, ([1900] 1998), The Philosophy of Money, Translated by: Tom Bottomore, London & NY: Routledge and Kegan Paul Ltd.

-          Haar, G. T. & Busuttil, J. J. (2005) Bridge or barrier: religion, violence and visions for peace, Ed. Koninklijke Brill NV, Leiden, The Netherlands.

-          Kimball, C. (2008). When Religion Becomes Evil, New York: Harper Collines e-book.

-          McLean, P. (1996). Theorizing Structure and Action: Formal, Phenomenological and Discursive Approaches, American Sociological Association Meetings, NY.

-          Ross, N. O. and Mohammadpur, A. (2014). Islamic State as a Modern Phenomenon, Pluto Journals: Oxford shire, UK.

-       ترنر، برایان ([١٣٧٩] ٢٠٠٠). ماکس وبر و اسلام، ترجمە: سعید وصالی، تهران: نشر مرکز.

-       ترنر، برایان ([١٣٨١] ٢٠٠٢). شرق‌شناسی، پست‌مدرنیسم و جهانی‌شدن، ترجمە: غلامرضا کیانی، محمدرضا تاجیک، تهران: فرهنگ گفتمان.

-       سرمد، زهرە و دیگران ([١٣٨٤] ٢٠٠٥). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگە.

-       فرمانیان، مهدی ([١٣٨٦] ٢٠٠٧). فرق تسنن، تهران، نشر ادیان.

-       کاستلز، مانوئل ([١٣٨١] ٢٠٠٢). ظهور جامعه شبکەای، ترجمه: علیقیان و خاکباز، تهران: طرح نو.

-       لارنس، کالوین ([١٣٩١] ٢٠١٢). نظریەهای جامعەشناسی محض و کاربردی، ترجمە: غلامعباس توسلی و دیگران، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.

-       مارکس، کارل، ([١٣٨٣] ٢٠٠٤) سرمایە، ترجمە: ایرج اسکندری، تهران: فردوس.

-       وبر، ماکس، ([١٣٩٤] ٢٠١٥). دین، قدرت، جامعە، ترجمە: احمد تدین، تهران: هرمس.

-       هی وود، اندرو ])13792000 [) در آمدی بر ایدئولوژی های سیاسی، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: وزارت خارجه.