قياس الشعور بجودة الحياة لدى موظفي جامعات أربيل


Measuring the quality of life Among University staffs in Erbil (Constructing and Application )
Dasko Yunis Ismail1, Shawbo  Shamsaldeen  Sulayman  Selahshoor2, Shawaf Mohammad Mustafa3
Department of Special Education, College of Education, Salahuddin University - Erbil1, Department of Educational Psychological Counseling, College of Education, Salahuddin University - Erbil2, Department of Kurdish language, College of Education, University of Duhok3

Abstract:

The current research aimed to build a measure of the quality of life of university staff in Erbil governorate and to know the levels of this concept as well as to know the significance of differences between them according to sex, administrative position and years of service. In order to achieve this goal, the researchers defined the concept of quality of life and its behavioral components. The number of these components was finalized from (11) behavioral components, and 54 final clauses were constructed to measure the quality of life formulated in the form of verbal positions. The first measures the sense of quality of life significantly, the second measures the sense of quality of life to a moderate degree, the third measures the quality of life with a low degree and gives them a score of (3), (2) and (1) respectively when corrected. Add (11) duplicate paragraphs of the scale by one paragraph for each component to reveal the accuracy of the respondent and serious In his answer, it amounted to a sample of statistical analysis (550) employees and an employee selected random fashioned way of university staff included gender, and calculated the discriminatory power of the paragraphs using Altaia test for two independent samples between the two extremes in the college degree. (4) items in the scale were excluded for the weak distinction, and (5) items were excluded in the scale for the weak relation to the overall grade. Thus, 54 items were left in the scale as final. The validity of the scale was verified by two indicators: the validity of the content: the validity of the construction and the measurement of the stability of the scale. The researchers investigated it in three ways by applying the scale to a sample of 100 employees and employees by way of re-testing and analysis of variance, . The researchers applied the scale to a sample of (300) employees and employees in universities in the province of Arbil, and the results of the application of the current research scale resulted in several results, including:

1- University staff enjoy a good quality of life.

2- There are no statistically significant differences in the level of feeling of quality in the sample of the application according to gender variable.

3- There is no statistically significant difference between the responses of the application sample members between the four different categories according to the years of service function on the quality of life sense scale.

To complement the utility of the current scale and according to the results of the application of the scale, the researchers recommended a number of recommendations and proposals.

 keywords: Building scale  - Feeling the quality of life  - University staff - Measurement

الملخص

يهدف البحث إلى بناء مقياس الشعور بجودة الحياة لدى موظفي الجامعات في محافظة أربيل ومعرفة مستويات هذا المفهوم لديهم ومعرفة دلالة الفروق بينهم تبعا للجنس والمنصب الإداري و سنوات الخدمة . و تحقيقا لهذا الهدف قام الباحثون ببناء مقياس يكون من(54) فقرة بصيغته النهائية. وتم التحقق من صدق المقياس بمؤشرين هما صدق المحتوى وصدق البناء ولقياس ثبات المقياس فقد التحقق منه بثلاثة طرق منها إعادة الاختبار من خلال استخدام  معادلة ارتباط بيرسون ومعادلة هويت و معادلة الفاكرونباخ  . وبعد تطبيق المقياس على عينة مؤلفة من (300) موظف وموظفة ، كانت نتائج البحث :

1 – يتمتع موظفو الجامعات  بشكل عام بمستوى جيد من الشعور بجودة الحياة .

2 - لا توجد فروق دالة احصائيا لمستوى الشعور بجودة الحياة لدى افراد عينة التطبيق وفق متغيري الجنس و سنوات الخدمة .

وفي نهاية البحث أوصى الباحثون بعدد من التوصيات والمقترحات.

الكلمات المفتاحية: بناء مقياس ، الشعور بجودة الحياة ، موظفو الجامعات ، قياس.

 

پوختە:

ئامانج لەم توێژینەوەیە دروست كردنی (بنیاتنان ) پێوانەی هەست كردن بە كوالتی ژیانە لای فەرمانبەری زانكۆكان لە پارێزگای هەولێر ،و زانینی ئاستەكانی ئەم چەمكە لە لایان ، هەروەها زانینی جیأوازی بەڵگەدار لە نێوانیان بە پێی رەگەز و پلەبەندی كارگێری و سالەكانی خزمەت، بۆ بەدەست هێنانی ئەم ئامانجە توێژەران  هەڵسان بە دیاریكردنی چەمكی كوالیتی ژیان و پێكهاتەكانی رەفتاری ، ژمارەی كۆتای پێكهاتەكانی ئەم چەمكە بریتی بون لە (11) پێكهاتەی رەفتاری ، هەروەها توێژەران ژمارەی بڕگەكانی پێوەریان  دیاركرد و ژمارەی بڕگەكانی هەموو پێكهاتەكانی كوالیتی ژیان پیك هات لە (63) بڕگەی بەشێوەی سەرەتای ، بۆ هەر هەلوێستێك سێ هەلبژاردە دانران ، یەكەمیان پێوانەی تایبەتمەندی كوالیتی ژیانی دەكات بە پلەیەكی بەرز، دووەمیان پێوانەی تایبەتمەندی كوالیتی ژیان دەكات بە پلەیەكی نأوەند ، وە سێ یەمیان پێوانەی تایبەتمەندی كوالیتی ژیان دەكات بە پلەیەكی نزم ، هەریەكەی نمرەی (3) و (2) و (1) بەدوایەك وەردەگرن لەكاتی راستكردنەوە و پشكنین .

.پاشان شیكاری ئاماری بۆ برگەكان كرا وە ژمارەی  نموونەی شیكاری ئاماری (550) فەرمانبەر بوو لە هەردوو ڕەگەز كە بەشێوەی هەرەمەكی هەلبژێردران لە فەرمانبەری زانكوكان بە پێی رەگەز ، سەبارەت بە هێزی جیاكەرەوە بۆ برگەكان ئەژماركرا بە بەكارهێنانی تاقیكردنەوەی (تی ) بۆ دوو نموونەی سەربەخۆ لە نێوان كۆمەلەكانی دوولا لە نمرەی گشتی وە لە ئەنجامی شیكاری برگەكان (4) برگە لابرردا لە پیوەرەكە بەهۆی لأوازی بەهای جیاكەروە بۆیان وەهەر وەها (5) برگە لابردرا لە پێوەركە بەهۆی لأوازی بەهای پەیوەندیان بە پلەی گشتی لەسەر پیوەرەكە بەم جۆرە (54) برگە مأوەوە بە شێوەی كۆتای لە پیوەرەكە .

بەڵام ئەوەی تایبەتە بە تایبەتمەندی سایكۆمەتری بۆ پێوەر توێژەران هەلسان بە ئەنجامدانی راستگۆیی ئەنجامدانی راستگۆیی بەم دوو  ریگا ئەویش راستگۆیی نأوەرۆك  و ەراستگۆیی بنیاتنان ، هەرچی جێگیری بە سێ ریگا ئەنجامدرا لە رێگای جێ بە جێ كردنی پێوەرەكە لەسەر نموونەیەك لە (100) فەرمانبەری نێر و مێ ئەوانیش رێگای دووبارە كردنەوەی تاقیكردنەوە وە رێگەی شیكرنەوەی جیاكاری بە هأوكێشەی (هۆیت )  وە رێگەی (ئەلفاكرونباخ )

دوای ئەوە  توێژەران  هەڵسان بە جێ بە جێ كردنی پێوەرەكە لەسەر نموونەیەك لە (300) فەرمانبەری هەردوو رەگەزی لە زانكۆكانی پارێزگای هەولێر ، وە لەدوای شی كردنەوەی داتاكانی  جێ بەجێكردنی پیوەركە لەسەر موونەكە ئەم ئەنجامانەی خوارەوە دەركەوت

1-  فەرمانبەرانی زانكۆیی چێژەردەگرن بە ئاستێكی باش لە هەست كردن بە كوالتی ژیان .

2 - هیچ جیأوازیەكی ئاماری نیە بۆ هەست كردن بە ئاستی كوالیتی ژیان بە پێی گۆرأوی رەگەزی .

3 - نەبونی جیأوازی ئاماری لە وەلام دانەوەی تاكەكانی جێ بەجێ كردن بە پێ هەر چوارسالی خزمەت لەسەر پیوەری هەست كردن بە باشی ژیان .

لەسەر بنەمای سوودوەرگرتن لەم پێوەرە لەسەر بنەمای دەرئەنجامەكان ئەوا توێژەران كۆمەڵێك پێشنیار و رأوبۆچونیان خستەروو .

  

المصادر العربية :

-     ابراهيم ، سلوى سلامة .(2005) . نوعية الحياة المميزة المبدعين في الاداب ، رسالة ماجستير  (غير منشورة ) كلية الآداب ، جامعة عين الشمس ، جمهورية مصرية العربية .

-     إبراهيم ، محمد عبد الله ، وصديق ، سيدة عبد الرحيم (2006). دور الأنشطة الرياضية في جودة الحياة لدى  طلبة جامعة السلطان قابوس ، وقائع ندوة علم النفس وجودة الحياة، جامعة السلطان قابوس، مسقط 17- 19 ديسمبر ص ص (277 - 278).

-     .الاسعدي ، جيهان سعيد عادل .(2014). اثر الاسلوبين الارشاديين (الهندسة النفسية و التنظيم الذاتي) في تنمية جودة الحياة لدي مواظفات جامعة دهوك ، اطروحة دكتوراه ( غير منشورة )  فاكلتي العلوم الإنسانية ، جامعة زاخو ، العراق .

-         الأنصاري ، بدر محمد .(2000) .قياس الشخصية ، الكويت ، دار الكتب الحديث .

-     بخيت ، خديجة الحمد السيد .(2012) .جودة الحياة لدي طالبات الدبلوم العام بكلية التربية جامعة الملك عبدالعزيز و علاقتها بمستوى الرضا ، دراسات عربية في التربية و علم النفس ،ج1 .ص ص (13 – 33).

-     ثورانديك ، روبرت ، و هيجن ، الزابيث .( 1989 ). القياس و التقويم في  النفسي ، ترجمة عبدالله زيد الكيلاني و عبدالرحمن عدس ، عمان : مركز الكتب الاردني .

-     الخليفي ، ابراهيم محمد .( 2000). الارشاد النفسي كمدخل لتحقيق جودة الحياة من منظور التعامل مع الذات ، مجلة كلية التربية ببنها ، عدد يوليو ، ص ص (158- 193) .

-         خير الله ، سيد .(1981). بحوث نفسية و التربوية ، بيروت ، دار النهضة العربية .

-     الدليمي ، خالد جمال جاسم .(2004). بناء مقياس الشخصية المنافقة لدي طلبة الجامعة رسالة ماجستير( غير المنشورة ) جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن رشد ، العراق .

-     الزيباري ، صابر عبد الله  سعيد .(1997). الخصائص السيكومترية لاسلوبي المواقف اللفظية ، العبارات التقريرية في بناء المقاييس الشخصية ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة ) ، كلية التربية ، ابن رشد ، جامعة بغداد ، العراق .

-     سلاح شور، شوبو شمس الدين .(2004) . بناء مقياس الحداثة لدى طلبة جامعة بغداد ، رسالة ماجستر (غيرمنشورة) جامعة بغداد ، كلية التربية ، ابن رشد ، العراق .

-         الشرقأوي ، احمد رفعت عبدالواحد .(2002). نوعية الحياة و الذكاء الوجداني مستوى التوافق النفسي لدي عينة ذوى التوجية الديني الجوهري و الظاهري  رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، قسم علم النفس ، كلية الاداب ، الجامعة المنيا ، الجمهورية مصر العربية .

-         عبدالرحمن ، سعد . (1983). القياس النفسي ، كويت : مكتبة فلاح .

-         _____________ .(1988). القياس النفسي ، ط (3) ، القاهرة : دار الفكر العربي .

-         _____________ .(1998) . القياس التقويم  ، ط (3)،  الكويت:  مكتبة الفلاح .

-     عكاشة ، محمود فتحي ،و سليم ، عبدالعزيز ابراهيم .(2010). العلاقة بين جودة الحياة النفسية و الاعاقة اللغوية ، كلية التربية بدمنهور ، جامعة الاسكندرية .

-     علام ، صلاح الدين محمود (1987) . دراسة موازنة ناقدة النمإذج السمات الكامنة و النمإذج اللكلاسكية في القياس النفسي و التربوية ، مجلة العربية للعلوم الإنسانية مجلد (7 ) ، العدد(27) ، الكويت .

-         عودة ، احمد سليمان .(1998). القياس و التقويم في العملية التدريسة ، ط (2) ، الاردن : دار الامل .

-         فرج، صفوت .(1980). القياس النفسي ، القاهرة : دارالفكر العربي.

-     كاظم ، على مهدي ، و البهادلي ، عبدالخالق نجم . (2006) جودة الحياة لدى طلبة الجامعة العمانين و الليبين ، دراسة ثقافية مقارنة ، مجلة الاكاديمية العربية المفتوحة  الدنمارك ، العدد (3)، ص ص ( 1 -21) .

-     الكبيسي ، كامل ثامر. (1987) بناء و تقنين مقياس السمات الشخصية ذات الأولولية للقبول في الكليات العسكرية لدي طلاب الصف السادس الاعدادي في العراق ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة ) جامعة بغداد ، كلية التربية – ابن رشد ، العراق .

-     ________________ (2001) العلاقة بين التحليل المنطقي و التحليل الاحصائي لفقرات المقاييس النفسية ، مجلة الاستإذ العدد(25 ) ، كلية التربية ، ابن رشد.

-     مبارك ، بشري عناد ( 2012) جودة الحياة و علاقتها بالسلوك الاجتماعي لدى النساء المتأخرات عن الزواج ، رسالة ماجستير (غير المنشورة ) كلية التربية الاساسية ، الجامعة  ديالي ، مجلة كلية الاداب العدد (99) .

-     المعشني ، احمد بن علي (2006) حاجات الجودة الشخصية والمهنية للشباب العماني، وقائع ندوة علم النفس و جودة الحياة في جامعة السلطان قابوس،17-19 ديسمبر 2006، مسقط، عمان.

المصادر الاجنبية :

-          Anastasi , A. (1988) psychological testing 6th ed New York : mac-millan Aastasi , A, and IIrbina ,S. ( 1997 ) Psychological testing , 7th ed ,New York : prentice Hall.

-          Ebel, R. L.(1972) Essentials of Educational Measurement , ngletwood, cliffs, N, J, Prentice Hall.

-          Edwards. A.L. (1957) Techniques of Attitude scale construction .New York , Appleton ,Country Crofts.                                          

-          El-korashy ,AF, (1995) Applying the Rasch model to the selection of items for a mental ability test . Educational and psychological measurement .vol 55, no, 5, pp 753 – 763 .

-          Gibson , H, B, (1962) THE  Lie scale of the maudsley personality inventory acta psychology .20 ,18-23.

-          Helmstader , G. C.  (1966) Principles of psychological measurement .london : Methuen and Co .Ltd .

-          Ryff. C,D.(1981) Happiness in everything or is it exploration the meaning of psychological well being journal of personality and social psychology .

-          Wiggins, J . S . (1973) Personality and prediction : principles of personality assessment , Massachusetts , Addison –Wesley .

-          Zeller –R.A.carmines .E.G.(1986)measurement in the social seienees:the like western thory and pata-london Cambridge. 35-Tomp –DA –(1994);the dhenomeh of ptsp psychiatr – clin- north –am sun; 17(2)