تمظهرات الشخصية المحورية في رواية "ريام وكفى" لهدية حسين


Manifestation of the central character in the novel “Riam and Kafaa” by  Hadea Hussein
NOORA WIRYA EZZULDDIN
College of Education/ Sahqlawa, Salahaddin University

Abstract:

The concept of “Novel”, recently, has become the focus of interest to a large number of scholars and critics due to its various styles, methods, and forms. The importance of its narrative structure includes a rich component of elements, relations and perceptions. Since the personality is an important factor in the construction of narrative discourse, this study attempts to approach the main character in the novel "Riam and Kafaa" of the novelist Hadea Hussein, and how to represent this character on the psychological and ideological various levels. The novel has adopted a life style history full of ideological and psychological contradictions between the sternness of the mind on one side, and the emotion impact on the other side, leading to alienation of personality between the inner and outer worlds. Thus, since the novel is based on psychological a foundation which is characterized by self-awareness of the human nature, the study is an attempt to use the psychological approach that discloses the main character and to identify the dimensions and consciousness and ideas.

Keywords: personality concept, character classification, psychological and intellectual dimension.

الملخّص :

أصبحت الرواية في العصر الحديث محطَّ اهتمام من قبل عدد كبير من الباحثين والنقاد بسبب تعدّد أساليبها وأشكالها وأهمية بنيتها السردية، ولاشتمالها على منظومة غنية من العناصر والعلاقات والتصورات. وبما أنّ الشخصية تشكّل عنصرا مهماً من عناصر بناء الخطاب الروائي، لذا تطمح هذه الدراسة إلى مقاربة  الشخصية المحورية في رواية "ريام وكفى" للكاتبة الروائية هدية حسين، وكيفية تشكيل هذه الشخصية على المستويات النفسية والفكرية المتعددة. فقد أتخذت الرواية سيرة حياة مليئة بالتناقضات الايديولوجية والتعارضات السايكولوجية بين صرامة العقل تارة وجنوح العاطفة تارة أخرى وصولاً إلى اغتراب الشخصية بين العوالم الداخلية والخارجية. ومن هنا وبما ان الرواية تقوم على أسس نفسية وتتسم بالإحاطة بالذات الإنسانية لذا تسعى الدراسة إلى استخدام المنهج النفسي الذي يُعنى بالكشف عن الحالات النفسية للشخصية المحورية، والوقوف على أبعادها ووعيها وأفكارها.

الكلمات المفتاحية: مفهوم الشخصية، تصنيف الشخصيات، أبعاد الشخصية، البعد النفسي، البعد الفكري.

 پوختە

هەروەک دەزانین لە سەردەمی ئێستادا ڕۆمان بۆتە جێگەی بایەخی زۆرێک لە لێکۆڵەرەوەکان و ڕخنەگرەکان ئەمەش بە هۆی هەمەڕەنگی شێواز و شێوە و گرنگی بیناکردنی گێڕانەوە تێیدا، لەهەمانکاتدا یەکانگیریەکی مەزن لە پێکهاتەو پەیوەندی و وێناکردنەکان لەخۆ دەگرێت. جا لەبەر ئەوەی کارەکتەر یەکەیەکی گرنگە لە پێکهاتەی ڕۆمان، بۆیە ئەم لێکۆڵینەوەیە هەوڵدەدات تیشک بخاتە سەر کارەکتەری لاوەکی لە ڕۆمانی( ڕیام و کەفا) ی ڕۆمان نووس (هەدیە حوسێن)، هەروەها چۆنیەتی بەرجەستە کردنی ئەو جۆرە کارەکتەرە لە سەر ئاستەکان و پێودانگەکانی دەروونی و فیکری. دەبینین ڕۆمانەکە باس لە چیرۆکی ژیانێکی پڕاوپڕ لە نا هاوسەنگی ئایدۆلۆجی و دژیەکی دەروونی دەکات، جارێک عەقڵ زاڵە و جارێکی شێتی هەست تا دەگات بە لانەوازەیی کارەکتەرەکە لە نێوان دونیاکانی دا چی ناوەوەی خۆی یان دەرەکی. لەم سۆنگەیەوەو لەبەرئەوەی ڕۆمانکە لەسەر بناغەیەکی دەروونی هەڵچندراوە و دەروونی مرۆڤەکان دەجوڵێنێت بۆیە لێکۆڵینەوەکە بۆ شیکردنەوەی دەقەکان پشت بە ڕێبازی دەروونی دەبەستێت بۆ شیکردنەوەی حاڵەتە دەروونیەکانی کارەکتەرە لاوەکیەکە و هەڵوەستەکردن لەسەر چۆنیەتی بیرکردنەوە و تێڕامان و ژیان بینینی.

کلیلە ووشە: پێناسی کارەکتەر، ڕیزبەندی کارەکتەرەکان، ئاستەکانی کارەکتەر، ئاستی دەروونی، ئاستی فیکری

  

 

المصادر والمراجع

-         أركان القصة، أ.م. فورستر، ترجمة: كمال عياد، مراجعة : حسن محمود، دار الكرنك، القاهرة، سلسلة الألف كتاب(306)،1960.

-         الألسنية والنقد الأدبي –في النظرية والممارسة، د. موريس أبو ناضر، العلوم الانسانية الالسنية.

-         الأنا والهو، سيغموند فرويد، تر: محمد عثمان نجاتي، دار الشروق، القاهرة،ط4، 1982.

-         بناء الرواية عند حسن مطلك، د. عبدالرحمن محمد محود الجبوري، المكتب الجامعي الحديث، 2012.

-         بنية الشكل الروائي(الفضاء-الزمن-الشخصية)، حسن بحراوي،المركز الثقافي العربي، بيروت،ط1، 1990.

-         بنية النص السردي من منظور النقد الأدبي، حميدلحمداني، المركز الثقافي العربي للطباعة والنشر، بيروت، ط1، 1991.

-         تبئير الفواعل الجمعية في الرواية، كوثر محمد علي جبارة، دار الحوار، سوريا، ط4، 2012.

-         تذوق النص الأدبي، سامي يوسف أبو زيد، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، ط1، 2012.

-         التراجم والسير، محمد عبدالغني حسن، دار المعرف، مصر، ط3، 1980.

-         الذاتية والغيرية، عبدالرحيم الكردي،ط1، مكتبة الاداب، القاهرة، 2004.

-         رواية "ريام وكفى"، هدية حسين، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، ط1، 2014.

-         الرواية، إدوارد بلشن,ت: سامي محمد، منشورات دار حافظ، بغداد، ط1، 1986.

-         عتبات النص، محمد مفتاح، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب، ط1، 1987.

-         في مناهج تحليل الخطاب السردي، عمر عيلان، منشورات اتحاد كتاب العرب ، ط1، 2008.

-         القصيدة السيرذاتية- بنية النص وتشكيل الخطاب، خليل شكري هياس، عالم الكتب الحديثة، الاردن، ط1، 2010.

-         الكلمة في الرواية، ميخائيل باختين، تر: يوسف حلاق، منشورات وزارة الثقافة، دمشق، ط1، 1988.

-         مدخل الى التحليل البنيوي للقصص، رولان بارت، ترجمة: منذر عياشي، مركز الانماء الحضاري، الأعمال الكاملة2، ط2، 2002.

-         معجم مصطلحات نقد الرواية ، عربي –انكليزي-فرنسي، د.لطيف زيتوني، دار النهار للنشر، بيروت- لبنان، ط1، 2002.

-         مناهج النقد الأدبي، د.يوسف وغلسي، دار الجسور للنشر والتوزيع، ط1 ،2007.

-     المنجد في اللغة العربية المعاصرة، مجموعة مؤلفين، مراجعة: مأمون الحموي وانطوان غزال وريمون حرفوش، دار المشرق، بيروت، ط1، 2002.

-         الموجز في التحليل النفسي، سيغموند فرويد، تر: سامي محمود وعلي عبد السلام النقاش، مكتبة الأسرة، مصر،ط1، 2000.

-     نحو رواية جديدة، الآن روب غرييه، ترجمة: مصطفى ابراهيم مصطفى، تقديم: لويس عوض، دار المعارف، مصر، دراسات في الآداب الاجنبية.

-         النقد التطبيقي التحليلي، عدنان خالد عبدالله،  دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، ط1، 1986.