الفراسة في الإسلام (دراسة تاريخية)


Physiognomy in Islam (Historical Study)
Ahmad Saleh Ahmad, Falah Faqa Yousif Al-Mirani
Social Sciences Department, College of Basic Education, University of Zakho

 ملخّص:

يهدف هذا البحث إلى التعرف على الفراسة كإحدى المواهب الفكرية التي فضل الله تعالى من خلالها بعض عباده على بعض، فضلا عن التعرف على هذه الموهبة كأحد الفروع العلمية وأهميتها عند المسلمين في القرون الثلاثة الأولى للهجرة، حيث عرفت هذه الموهبة الخاصة بالذكاء قبل المسلمين عند اليونان والرومان والفرس، فضلا عن قدماء المصريين وغيرهم بالعديد من القرون، وقد قُسِّم البحث إلى ثلاثة مطالب: خصص الأول منه لتعريف الفراسة لغة واصطلاحا، أمّا المطلب الثاني فتناول الفراسة في القرآن الكريم والسنة النبوية، وتطرق المطلب الثالث إلى الحديث عن الفراسة عند المسلمين.

 الكلمات المفتاحية: علم الفراسة، المتوسّمين، المعرفة، الإسلام، التاريخ.

 پوخته‌:

ئارمانجا ڤێ ڤه‌كولینێ دانه‌نیاسینا بیرتیژیێ (فیراسه‌تێ) یه‌ وه‌ك ئێك ژ وان به‌هره‌یێن كو خودایێ مه‌زن خه‌لكه‌ك ل خه‌لكه‌كى دى پێ بلندتر كریه‌، زێده‌بارى دانه‌نیاسینا ڤێ به‌هره‌یێ وه‌ك لقه‌ك ژ لقێن زانستى و گرنگیا وێ ل ده‌ف موسلمانان د سێ سه‌ده‌یێن ده‌ستپێكا مشه‌ختبوونێدا، و ئه‌ڤ به‌هره‌یه‌ یا گرێداى ب زیره‌كى و بیرتیژیێ ڤه‌ به‌ر هینگێ ل ده‌ف یوونان و رومان و فارسان و مسریێن كه‌ڤن په‌یدا بوویه‌.

ئه‌ڤ ڤه‌كولینه‌ ل سه‌ر پێشه‌كیه‌كى و سێ ته‌وه‌ر و ئه‌نجانان دابه‌شكریه‌، یا ئێكێ ته‌رخانكریه‌ ژبو نیاسینا (فیراسه‌تێ) وه‌ك زمان و زاراڤ، و دیار بوویه‌ كو ئه‌ڤ زاراڤه‌ گه‌له‌ك رامان ژێ په‌یدا دبن، و پتریا وان گرێداینه‌ ب هێزا هزركرنێ و گه‌هشتنا ئه‌نجامێن دروست و ب شێوه‌یه‌كی بله‌ز. و ته‌وه‌رێ دووێ به‌حسى (فیراسه‌تێ) د قورئانا پیروز و سوننه‌تا پێغه‌مبه‌ریدا (س) دكه‌ت، و دیاره‌ كو گه‌له‌ك نموونه‌یێن ڤى بابه‌تى د قورئانا پیروز دا ئاماژه‌ پێهاتیه‌ دان، و هه‌روه‌سا دناڤ سوننه‌تا پێغه‌مبه‌ریدا (س) كو ئه‌وى ب خوه‌ شانازى ب ڤێ سالوخه‌ت دكر، و ته‌وه‌رێ سێیێ تایبه‌ته‌ ب گرنگیا (فیراسه‌تێ) ل ده‌ف موسلمانان، و دیار بوویه‌ كو گه‌له‌ك كه‌سان ئه‌ڤ تایبه‌تمه‌ندیه‌ ل ده‌ف وان تشته‌كى دیار بووو دژیانا خوه‌ یا روژانه‌دا بكار دئینان. و دئه‌نجاماندا به‌حسێ گرنگترین ئه‌نجامێن ڤێ ڤه‌كولینێ هاتیه‌ كرن.

 Abstract

The purpose of this research is to identify the intellect as one of the intellectual talents that God has chosen through which some of his slaves to some, As well as the recognition of this talent as one of the branches of science and importance to Muslims in the first three centuries of migration, Where this talent was known for intelligence before Muslims in Greece and the Romans and Persians as well as the ancient Egyptians and others with many centuries, The Department of research into three demands, the first of which was devoted to the definition of the language and terminology, and the second demand to address the rift in the Koran and Sunnah, and the therd was devoted to talk about the rift among Muslims.

 

 

المصادر والمراجع:

اولاً- المصادر:

-        الابشيهي، ابو الفتح شهاب الدين محمد بن احمد (ت850ه/ 1446م), (2006)، المستطرف في كل فن مستظرف, تقديم وتحقيق، يحيى مراد، ط1, مؤسسة المختار, القاهرة.

-        ابن ابي شيبة، ابو بكر عبد الله محمد بن ابي شيبة الكوفي (ت235ه/ 849م), (1990)، المصنف في الاحاديث والآثار, تحقيق، كمال يوسف الحوت، ط1, مكتبة الرشد, الرياض.

-        ابن الجوزي، ابو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد (ت597ه/ 1200م), (1992)، المنتظم في تاريخ الامم والملوك, دراسة وتحقيق، محمد عبد القادر عطا ومصطفى عبد القادر عطا, مراجعة وتصحيح، نعيم زرزور، ط1, دار الكتب العلمية, بيروت.

-        ابن القيم, (1973)، مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين, تحقيق، محمد حامد الفقي، ط2, دار الكتاب العربي, بيروت.

-        ابن القيم, (1986)، الفراسة, تحقيق وتعليق، صلاح أحمد السامرائي، مطبعة الزمان, بغداد.

-        ابن القيم، أبو عبد الله شمس الدين محمد بن قيم الجوزية (ت751ه/ 1350م), (د – ت)، الطرق الحكمية في السياسة الشرعية, تحقيق، محمد جميل غازي، مطبعة المدني, القاهرة.

-        ابن حجر, ابو الفضل احمد بن علي العسقلاني (ت852ه/ 1448م), (1984)، تهذيب التهذيب، ط1, دار الفكر العربي, بيروت.

-        ابن حجر، (1959)، فتح الباري شرح صحيح البخاري, اخراج وتصحيح، محب الدين الخطيب، دار المعرفة, بيروت.         

-          ابن حنبل، ابو عبد الله احمد بن محمد بن حنبل الشيباني البغدادي (ت241ه/ 855م), (د – ت) مسند أحمد بن حنبل، مؤسسة قرطبة, القاهرة.

-        ابن خلكان، ابو العباس شمس الدين احمد بن محمد بن ابي بكر (ت681ه/ 1282م), (د – ت)، وفيات الاعيان وانباء ابناء الزمان, تحقيق، احسان عباس، دار صادر, بيروت.

-        ابن خياط، ابو عمر خليفة بن خياط الليثي العصفري (ت246ه/ 860م), (1977)، تاريخ خليفة بن خياط, تحقيق، اكرم ضياء الدين العمري، ط2, دار القلم ومؤسسة الرسالة, دمشق وبيروت.

-        ابن سعد، ابو عبد الله محمد بن سعد بن منيع (ت230ه/ 844م), (1968)، الطبقات الكبرى, تحقيق، احسان عباس (دار صادر, بيروت.

-        ابن عباد، ابو القاسم الصاحب إسماعيل (ت385ه/995م), (1994)، المحيط في اللغة, تحقيق، محمد حسين آل ياسين، ط1, عالم الكتب, بيروت.

-        ابن كثير, (1999)، تفسير القرآن العظيم, تحقيق، سامي بن محمد سلامة، ط2, دار طيبة, الرياض.

-        ابن كثير، ابو الفداء اسماعيل بن عمر القرشي الدمشقي (ت774ه/ 1372م), (د – ت)، البداية والنهاية، مكتبة المعارف, بيروت.

-        ابن ماجة، ابو عبد الله محمد بن يزيد القزويني (ت273ه/ 886م), (د – ت)، سنن ابن ماجة, تحقيق، محمد فؤاد عبد الباقي، دار الفكر, بيروت.

-        ابن منظور، ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم (ت711 ه/ 1311م), (د – ت)، لسان العرب, تصحيح، أمين عبد الوهاب ومحمد الصادق العبيدي، ط3, دار إحياء التراث العربي ومؤسسة التاريخ العربي, بيروت.

-        الاصبهاني، ابو نعيم احمد بن عبد الله (ت430ه/ 1038م), (1986م)، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، ط4, دار الكتاب العربي, بيروت.

-        الآلوسي, (د – ت)، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، دار إحياء التراث العربي, بيروت. 

-        الآلوسي، محمود شكري الآلوسي البغدادي (ت1343ه/ 1932م), (د – ت)، بلوغ الإرب في معرفة أحوال العرب, عنى بشرحه وتصحيحه وضبطه، محمد بهجة الأثري، دار الكتب العلمية، بيروت.

-        الباباني، اسماعيل باشا بن محمد امين بن مير سليم البغدادي (ت1339ه/ 1920م), (1982)، هدية العارفين في اسماء المؤلفين وآثار المصنفين من كشف الظنون، دار الفكر, بيروت.

-        البخاري, (1990)، صحيح البخاري, تحقيق، مصطفى ديب البغا، ط4, دار ابن كثير, اليمامة وبيروت.

-        البخاري، ابو عبد الله محمد بن اسماعيل الجعفي البخاري (ت256ه/ 869م), (د – ت)، التاريخ الكبير, تحقيق، هاشم الندوي، دار الفكر, بيروت.

-        الترمذي، ابو عيسى محمد بن عيسى السلمي (ت279ه/ 892م), (د – ت)، سنن الترمذي المعروف بالجامع الصحيح, تحقيق، أحمد محمد شاكر وآخرون، دار إحياء التراث العربي, بيروت.

-        الجرجاني، علي بن محمد بن علي (ت816ه/1413م), (2007)، التعريفات, تحقيق، عادل أنور خضر، ط1, دار المعرفة, بيروت.

-        الخطيب البغدادي، ابو بكر احمد بن علي (ت463ه/ 1070م), (1997)، تاريخ بغداد, دراسة وتحقيق، مصطفى عبد القادر عطا، ط1, دار الكتب العلمية, بيروت.

-        الذهبي، ابو عبد الله شمس الدين محمد بن احمد بن عثمان (ت748ه/ 1347م), (1992)، سير اعلام النبلاء, تحقيق، لجنة من الباحثين باشراف شعيب الأرنؤوط، ط8, مؤسسة الرسالة, بيروت.

-        الرازي، أبو عبد الله محمد بن عمر المعروف بالفخر الرازي (ت606 ه/ 1210م), (1987)، الفراسة دليلك إلى معرفة أخلاق الناس وطبائعهم وكأنهم كتاب مفتوح, تحقيق وتعليق، مصطفى عاشور، مكتبة القرآن الكريم, القاهرة.

-        الرازي، ابو محمد عبد الرحمن بن ابي حاتم (ت327ه/ 938م), (1952)، الجرح والتعديل، ط1, دار احياء التراث العربي, بيروت.  

-        الزبيدي، محمد مرتضى بن محمد الحسيني (ت1205ه/1790م), (2007)، تاج العروس من جواهر القاموس, اعتنى به ووضع حواشيه، عبد المنعم خليل إبراهيم وكريم سيد محمد محمود، ط1, دار الكتب العلمية, بيروت.

-          السيوطي، عبد الرحمن بن ابي بكر (ت911ه/ 1505م), (1952)، تاريخ الخلفاء, تحقيق، محمد محي الدين عبد الحميد، ط1, مطبعة السعادة: القاهرة.

-        الطبراني, (1983)، المعجم الكبير, تحقيق، حمدي عبد المجيد السلفي، ط2, مكتبة العلوم والحكم, الموصل.

-        الطبراني، ابو القاسم سليمان بن احمد بن ايوب (ت360ه/ 970م), (1996)، المعجم الأوسط, تحقيق، طارق بن عـــــوض الله بن محمد وعــــبد المحسن بن ابراهيم الحسيني، دار الحرمين, القاهرة.

-        الطبري, (2000)، جامع البيان في تأويل القرآن, تحقيق، أحمد محمد شاكر، ط1, مؤسسة الرسالة, بيروت.

-        الطبري، ابو جعفر محمد بن جرير (ت310ه/ 922م), (1986)، تاريخ الرسل والملوك, تحقيق، محمد ابو الفضل ابراهيم، ط1, دار الكتب العلمية, بيروت.

-        القرطبي، ابو عبد الله محمد بن أحمد الأنصاري (ت671ه/ 1272م), (1985)، الجامع لأحكام القرآن، دار إحياء التراث العربي, بيروت.

-        القضاعي، ابو عبد الله محمد بن سلامة بن جعفر (ت454ه/ 1062م), (1986)، مسند الشهاب, تحقيق: حمدي عبد المجيد السلفي، مؤسسة الرسالة, بيروت.

-        المتقي الهندي، علاء الدين علي بن حسام الدين (ت975ه/ 1567م), (1989)، كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، مؤسسة الرسالة, بيروت.

-        المناوي، محمد عبد الرؤوف (ت1031ه/ 1621م), (1972)، فيض القدير شرح الجامع الصغير، ط2, دار المعرفة, بيروت.

-        النويري، شهاب الدين احمد بن عبد الوهاب (ت733ه/ 1332م), (2004)، نهاية الإرب في فنون الأدب, تحقيق، مفيد قميحة، ط1, دار الكتب العلمية, بيروت.

-        النيسابوري، ابو عبد الله محمد بن عبد الله الحاكم (ت405ه/ 1014م), (1990)، المستدرك على الصحيحين, تحقيق، مصطفى عبد القادر عطا، ط1, دار الكتب العلمية, بيروت.

-        الهروي، عبد الله الأنصاري (ت481 ه/ 1089م), (1988)، منازل السائرين، دار الكتب العلمية, بيروت.

ثانياً- المراجع:

-        ابو بكر، عوض عبد الله, (2002)، نظام الإثبات في الفقه الإسلامي, الحكم بالفراسة والقرائن (دراسة مقارنة )، بحث منشور ضمن مجلة الجامعة الإسلامية، المدينة المنورة, ع62, ج30.  

-        ابو زيد، منى, (2003)، (الفراسة) الموسوعة الإسلامية العامة, بإشراف، محمود حمدي زقزوق، مطابع الأهرام التجارية, القاهرة.

-        البريكان، ابراهيم محمد, (1975)، التصوف في ميزان العقل والنقل, بحث منشور ضمن مجلة البحوث الإسلامية، الرئاسة العامة للبحوث العلمية والإفتاء, الرياض, ع1, ج41.

-        زيدان، جرجي, (1987)، علم الفراسة الحديث، ط2, دار الجيل, بيروت.

-        غربال، محمد شفيق، (1972)، الموسوعة العربية الميسرة، ط2, دار الشعب, د- م.

-        لجنة من الباحثين، (1996)، المنجد في اللغة والأعلام، ط 35, دار المشرق, بيروت.

-        مراد، يوسف, (1982)، الفراسة عند العرب وكتاب الفراسة لفخر الدين الرازي, ترجمة وتقديم، مراد وهبة, مراجعة، إبراهيم بيومي مدكور، الهيئة المصرية العامة للكتاب, القاهرة.   

-        مصطفى، ابراهيم واخرون، (د –ت)، المعجم الوسيط، مجمع اللغة العربية, الإدارة العامة للمعجمات وإحياء التراث, دار الدعوة, إسطنبول.

-        وجدي، محمد فريد, (1967)، دائرة معارف القرن العشرين (مادة علم الفراسة), ط4, مطبعة دائرة معارف القرن العشرين, القاهرة, أوفيست مكتبة المثنى, بغداد), ج7.