ڕه‌نگدانه‌وه‌ی ده‌مامكی کۆمەڵایەتی له‌ ڕۆمانی(درز)ی كاكه‌ مه‌م بۆتانیدا


The Reflection of Social Mask in Kaka Mam Botani’s novel ‘Dirz’
Mudhafar Mostafa Ismahil1, Sirwan Jabar Amin2
Kurdish Department, Faculty of Education, Soran University1Kurdish Department, Faculty of Arts, Soran University2

پوخته‌:

مه‌به‌ست له ‌ده‌مامك ئه‌و جۆره‌ ته‌رزه ‌سه‌ره‌تاییه‌یه‌، كه‌ مرۆڤ له‌ سه‌ره‌تای سه‌ره‌تاكانه‌وه‌ ده‌یبه‌ستێت بۆ ئه‌وه‌ی له‌ناو كۆمه‌ڵدا به‌و شێوه‌یه‌ بناسرێت كه‌ خۆی ده‌یه‌وێت. ئه‌م ته‌رزه‌ سه‌ره‌تاییه‌ له‌لایه‌ن كارل گۆستاڤ یۆنگه‌وه‌ باسی لێوه‌كراوه‌ و شرۆڤه‌ كراوه‌، بە بڕوای یۆنگ ده‌مامك چ وه‌ك دیارده‌یه‌ك له ‌ژیان، چ وه‌ك دیارده‌یه‌ك له‌ناو ده‌قه‌ ئه‌ده‌بییه‌كاندا ڕه‌نگیداوه‌ته‌وه‌، هەروەها ده‌مامك و ده‌مامكردن له‌ به‌ره‌به‌یانی مێژووه‌وه‌ بووەته ‌نه‌ستێكی گشتی و له ‌ئاستی تاك ده‌رچووه‌. ئه‌م دیارده‌یە‌ بۆماوه‌ییه ‌و له‌ ڕێگه‌ی نه‌ستی گشتییه‌وه‌ بۆ نه‌وه‌كانی دواتر ده‌گوازرێته‌وه‌.

توێژینه‌وه‌كه‌ له ‌دوو به‌ش و چه‌ند ته‌وه‌ره‌یه‌ك پێكهاتووه‌، له‌ به‌شی یه‌كه‌مدا چه‌مك و پێناسه‌كانی ده‌مامك و مه‌به‌سته‌كانی به‌كارهێنانی ڕوونكراونە‌ته‌وه و له ‌به‌شی دووه‌مدا ئه‌و مه‌به‌ستانه ‌و فۆڕمه ‌جیاوازه‌كانی ده‌مامك له ‌ناو ده‌قی ڕۆمانه‌كەدا‌ دەستنیشان كراون‌ كه‌ خۆیان لە فۆڕمی ئاینی، كۆمه‌ڵایه‌تی و سیاسیدا دەبیننەوە.

 وشە کلیلییەکان: ده‌مامك، نه‌ستی گشتی، پێرسۆنا، فۆڕمه‌ جیاوازه‌كان، ڕۆمانی درز.

 

ملخص:

هذا البحث الموسوم  بـ(إنعكاس القناع الأجتماعي في رواية (درز) لكاكمم بوتاني)، بحث في النقد التطبيقي، إذ يقصد بالقناع تلك الأنماط  البدائية التي يتقنع بها الإنسان في بدايات أمره كي يظهر في المجتمع على النحو الذي يريده.

وقد تحدث عن هذه الأنماط البدائية العالم (كارل غوستاف يونغ) وحللها، وبين القناع كظاهرة في الحياة، انعكست في النصوص الأدبية، ولفتت انتباه الباحثين، وتجاوز القناع والتقنع في بدايات التاريخ  الفرد ليصبح من اللاشعور الجمعي على مستوى المجتمع،  ونقلت هذه الظاهرة عن طريق اللاشعور إلى الأجيال اللاحقة.

وتكون البحث من فصلين، برز في الفصل الأول مصطلح القناع وتعاريفه، مع الأغراض المؤدية لاستعماله، وأظهرت في الفصل الثاني الأغراض والأشكال المختلفة للقناع في نص الرواية، وتتمثل في الشكل الديني، والشكل الاجتماعي والشكل السياسي، وذكرت في الختام  نتائج البحث مع قائمة المصادر والمراجع المستعملة فيه.

Abstract:

This study, entitled  -“The Reflection of Social Mask in Kaka Mam Botani’s novel ‘Dirz’, is a critical and practical research as well. Mask is a type of elementary form by which a human being wears as soon as possible so as to be known, as he/she intends, in the society.

This elementary form has been described and analyzed by Carl Gustavo Yung. Mask whether as a phenomenon in life or as a phenomenon in literary texts, has been reflected, and has attracted the attention of writers.

Since the onset of history, mask and masking had become a general unconscious and had turned away from individualism. The phenomenon is genetic, and is transformed from one generation to another.

The study comprises two parts and some axis. in the first part, the concept and the definition of Mask have been stated. The purposes behind using Mask have been dealt with in this part. The second part studies the application of these purposes and different forms of Mask on the novel. The forms are religious, social and political as well. Finally, the drawn conclusions and references are presented. 

سه‌رچاوه‌كان:

-        احمد رشوان، حسین عبدالحمید، د. ، 2010، علم الاجتماع النفسي، مؤسسة الشباب الجامعة، مصر، الأسكندریة.

-        ئه‌رستۆ، 2004، هونه‌ری شیعر (شیعرناسی)، و/ عه‌زیز گه‌ردی، خانه‌ی چاپ و په‌خشی ڕێنما، سلێمانی.

-        انترنيت، ( https://alkinaa.wordpress.com )، 24/9/2012، الأقنعة المختلفة التي نرتديها.

-        بۆتانی، كاكه‌مه‌م، 1997، درز، وه‌زاره‌تی ڕۆشنبیری، هه‌ولێر.

-        تێری ئیگڵتن، 2016، تیۆری ئه‌ده‌بی، و/ عه‌تا قه‌ره‌داغی، ناوه‌ندی ڕۆشنبیری هونه‌ری ئه‌ندێشه‌، سلێمانی.

-        سالمي، عبدالمجید، د. وآخرون, 1998، معجم مصطلحات علم النفس (عربي ــ فرنسي ــ إنجليزي)، دار الكتاب المصرى/ اللبناني.

-        عه‌بدوڵڵا، پێشڕه‌و، 2013، ده‌روونشیكاری شیعر، چاپخانه‌ی حاجی هاشم، هه‌ولێر.

-        قه‌ره‌چه‌تانی، كه‌ریم شه‌ریف، د. ، 2005، تیۆره‌كانی كه‌سایه‌تی، گ، كاروان، ژ: 196، وه‌زاره‌تی ڕۆشنبیری حكومه‌تی هه‌رێمی كوردستان، هه‌ولێر.

-        مورنو، انتنیو، ١٣٨٦، یونگ، خدایان انسان مدرن، ترجمە داریوش مهرجویی، چاپ چهارم، نشر مرکز، تهران.

-        یونغ، كارل غوستاف، د. ، 1997، جدلیة الأنا واللاوعي، ت/ نبیل محسن، دار الحوار، سوریة، اللاذقية.

-        یونغ، كارل غوستاف، د. ، 2015، الكتاب الأحمر، دار الحوار، سوریة، اللاذقية.

-        یونگ، کارل گوستاو، ١٣٧٩، روانشناسی و کیمیاگری، ترجمە پروین فرامرزی، چاپ دوم، استان قدس رضوی، مشهد.

-        یۆنگ، كارل گۆستاڤ، د. ، 2005، مرۆڤ و هێماكانی، و/ ئاوات ئه‌حمه‌د، ده‌زگای چاپ و په‌خشی سه‌رده‌م، سلێمانی.