بەكارهێنانی پرەنسیپەكانی نەخشەسازی لە ڕۆژنامەگەری كوردیدا ڕۆژنامەی كوردستانی نوێ و گۆڤاری بڕیار بەنموونە


The Design Principles Used in the Kurdish Press, the New Kurdistan Newspaper and the Briar Magazine as a Model
Adil Hama Aref Muemen
Department of Social Media, College of Humanities, Sulaimani University

پوختە

ئەم توێژینەوەیە شیكاری ناوەرۆكە بۆ (بەكارهێنانی پرەنسیپەكانی نەخشەسازی لە ڕۆژنامەگەری كوردیدا، ڕۆژنامەی كوردستانی نوێ و گۆڤاری بڕیار بەنموونە) كێشەی ئەم توێژینەوەیە لەو پرسیارەوە سەرچاوە ئەگرێت: ئایا ڕۆژنامەگەری كوردی و بەتایبەت ڕۆژنامەی كوردستانی نوێ و گۆڤاری بڕیار تا چەند گرنگییان داوە بە بەكارهێنانی پرەنسیپەكانی نەخشەسازی بەتایبەت هەر سێ‌ پرەنسیپی (دووبارەبوونەوە) و (كێش/جووڵە) و (هەمەڕەنگی)؟ توێژەر لە ئەنجامدا گەیشتۆتە ئەو دەرئەنجامەی بەهۆی پێشكەوتنی تەكنەلۆژیا و بەردەستبوونی كەرەستەی پێویستەوە بواری بەكارهێنانی پرەنسیپەكانی نەخشەسازی لە ڕۆژنامەی كوردستانی نوێ و گۆڤاری بڕیار بەڕێژەیەك بەكاربراون، لەم ڕووەوە لەپرەنسیپی دووبارەبوونەوەدا ڕەگەزی تێكست پلەی یەكەمی هەیە لە كاتێكدا لە هەمان پرەنسیپدا ڕەگەزی لۆگۆ كە شوناسی بڵاوكراوەیە نزمترین پلەی هەیە، چونكە تا ئێستا شەش جار گۆڕانكاری تیا كراوە، هەروەها ڕەگەزی ڕەنگ لە پرەنسیپی هەمەڕەنگیدا پلەی كەمتری هێناوە لەچاو ڕەگەزی هێڵ لەهەمان پرەنسیپدا، ئەمە و ڕەگەزی بابەت لە پرەنسیپی كێش/جووڵەدا پلەی یەكەمی هێناوە لەچاو ڕەگەزی ڕەنگ لەهەمان پرەنسیپدا كە كەمترین ئاستی هەیە. لەكۆتاییدا توێژەر دەگاتە ئەو ئاكامەی هەرچەندە بەشێوەیەكی زانستی پرەنسیپەكانی نەخشەسازی بەكاربهێنرێن لە ڕۆژنامەگەری كوردیدا ئەوەندە زیاتر بڵاوكراوەكان سەرنج ڕاكێش دەبن.

 وشە کلیلییەکان: پرەنسیپەكانی نەخشەسازی، ڕۆژنامەگەری كوردی، كوردستانی نوێ، بڕیار.

 

ملخص

هذا البحث تحلل مظمون (استعمال المبادي‌ء التصميم في الصحافة الكردية صحيفة كوردستاني نوي و مجلة بريار نموذجا) المشكلة البحث تاتي عندما تبرز سؤال وهي (هل الصحافة الكردية بالاخص صحيفة كوردستان نوي ومجلة بريار الي اي مستوي اهتم بالتصميم بالاخص المبادي ‌و الثلاثة: (التكرار) و (الوزن/الحركة) و(التنوع). وصل الباحث الي نتيجة بانه بسبب تقدم التكنولوجيا والمواد المتاحة في مجالات استخدام مباد‌و التصميم في صحيفة كوردستاني نوي ومجلة بريار بدرجة محدودة وفي هذه ناحية من حيث المبد‌و (التكرار) عنصر الكتابة تحتل المركز الاول ولكن في نفس المبد‌و العنصر(العلامة -لؤطؤ) تحتل ادني مستوي لانه لحد الان تغيرة (6) مرات، اما بالنسبة لعنصر (التلوين) في مبد‌و التنوع تحتل مستوي أقل من العنصر (الخط)من نفس المبد‌و، اما العنصر (الموضوع) من مبد‌و (الوزن /الحركة) تاتي في مرتبة الاولي، بالنسبة لعنصر(اللون) من نفس المبد‌و التي تعتبر اقل المستوي وفي نهاية وصل الباحث الي نتيجة بانه مهما استخدم المبادي‌و التصميم بطريقة علمية في صحافة الكردية ساعد اكثر جذب القارئ للمنشورات.

Abstract:

 This research is comprised of content analysis to (Design Principles use). Kurdistani New paper and Bryar magazine have been taken as samples. The research problem is derived from the question: To what extent have Kurdish Journalism particularly Kurdistani New paper and Bryar magazine accounted for employing the design principles especially repetition, balance and variety principles? The researcher has consequently reached the result that design principles in Kurdistani New paper and Bryar magazine have been employed to some extent, and this is due to technology advancement and the availability of adequate objects. Concerning repetition principle, text element has stood first meanwhile logo element, which is the soul of publication, has received the lowest degree in the same principle because it has been modified six times so far. In variety principle, the degree of colour element is low as compared to the line elements within the same principle. The topic element in balance principle has come first as compared to the colour element, which has been used to the least extent, in the same principle. Eventually, the researcher reaches the result that the more designing principles are employed in Kurdish journalism, the more the publications are attractive.
Keywords: The Design Principles, Kurdish Press, The New Kurdistan Newspaper, The magazine Briar

سه‌رچاوه‌كان:

كتێبه‌ كوردیيه‌كان:

-        زانگەر، ماگی(2005) پرەنسیپەكانی نەخشەسازی/ وەرگێڕانی: ئالان عەتوف. چاپخانەی بینایی، سلێمانی.

-        شاسواری، عادل(2013) بەكۆمەڵایەتیبوون لە نێو ئەركەكانی ڕاگەیاندنی تایبەتمەنددا، چاپخانەی بینایی، سلێمانی.

-        عبدالله، سالار(2006) 25 ئامۆژگاری بۆ دیزاینكردنی لۆگۆیەكی گونجاو، نووسه‌ر:...... وه‌رگێڕان: چاپی ئه‌له‌كترۆنی.

كتێبه‌ عه‌ره‌بیيه‌كان:

-        سكوت، روبرت جيلام(بدون سنة نشر) أسس التصميم، ت: محمد محمود يوسف، عبدالباقي محمد ابراهيم، مراجعة: عبدالعزيز محمد فهيم، تقديم:عبدالمنعم هيكل، مصر: دار نهظة مصر للطبع والنشر.

-        شعبان، أمين (1986) أسس انتاج الكتاب من التصميم الي التنفيذ. عالم الطباعة، اب.

-        الصقر، اياد (2006) تصميم الصحافة المطبوعة واخراجها/ دار أسامة.

-        عبدالكریم، عمرو محمد سامي. (1998) فن الدعاية والإعلان ــ رؤية فنية معاصرة، القاهرة: جامعة حلوان.

-        علم الدینم محمود (2000) فن التحرير الصحفي: المفاهيم، المتطلبات، الَاشكال، دار الحكيم للدراسات والنشر والإعلان.

-        موسى، انتصار رسمي.(2004) تصميم واخراج الصحف والمجلات . الطبعة الاولى .عمان . دارالاوائل للطباعة والنشر.

-        موسى ؛انتصار رسمي (2004).نظام الاخراج والتصميم الصحفي.عمان . دارالاوائل للطباعة والنشر.

كتێبه‌ ئینگلیزیيه‌كان:

-      Jacci Howard Bear, Desktop Publishing Expert: Principles of Design Definitions, Updated February, 2016.

-      Pawr Din. Variety magazine covers. of USA 1940's

-      Zangar, Magy. Design Principles use. 2005

نامه‌ی زانكۆیی:

-        محمد رؤوف، زينب ليث عباس.(2005) الَاساليب الفنية للإعلان في شبكة المعلومات العالمية ــ دراسة مسحية للَاساليب الإعلانية في موقع مكتوب عبر الانترنت، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد: كلية الإعلام.

-        عابد، سومەییە فازیل.(2017) كاریگەرێتیی تەكنەلۆجیای گەیاندنی نوێ‌ لە سەر سازاندنی ڕۆژنامەوانی، نامەی ماستەر/بڵاونەكراوە، زانكۆی سلێمانی، كۆلێژی زانستە مرۆڤایەتییەكان.

فه‌رهه‌نگ:

-        عەبدول، جەمال، فەرهەنگی ڕاگەیاندن، ئینگلیزی – عەرەبی – كوردی، لەبڵاوكراوەكانی دەزگای چاپ و پەخشی سەردەم، سلێمانی، 2006

فەرهەنگی ئۆكسفۆردی ئینگلیزی

Oxford Dictionary  https://en.oxforddictionaries.com/definition/graphic_design  10 / 6 / 2018

فەرهەنگی مەریەم وبستەر

 (Merriam Webster Dictionary)

www.merriam-webster.com/dictionary/graphic%20 design 10 / 6 / 2018

ديدار:

-        ڕۆژی 14/6/2018 سەردانی بارەگای گۆڤاری بڕیار كراوە.

-        ڕۆژی 14/6/2018 سەردانی بارەگای ڕۆژنامەی كوردستانی نوێ‌ كراوە.

دەرسگوتار:

-        دەرسگوتارەكانی (د. ماگی زانگەر) كە لەبەریتانیاوە هاتبوو بۆ كۆرسی (نەخشەسازی چاپكراو) لە 2005 – 2006 لە زانكۆی سلێمانی بەشی ڕاگەیاندن/ قۆناغی چوارەم / ڕۆژنامە.

ئه‌له‌كترۆنی:

-      http://nwrain.net/~tersiisky/design/principles.html /10 2018

-      http://www.j6design.com.au/6-principles-of-design/ 10 2018

-      http://www.designzbyjamz.com/benefits-of-graphic-design/10 2018

-      https://daniellesdooodles.wordpress.com/10 2018/poster-research-continued-week-daniellesdooodles.

-      http://605.wikispaces.com/Variety 10 2018 /

-      http://www.tunedintolearning.com/rhythm-movement-and-autism/ 10 2018

-      http://artapprenticeonline.com/blog/rhythm-in-art/ 10 2018

-      http://rhythmicmovement.org 10 2018