فشاره‌كانی ڕێكخراوه‌ خوێندكارییه‌كان و ڕۆڵیان له‌ پێشخستنی پرۆسه‌ی خوێندن خوێندكارانى زانكۆى سلێمانى وەك نموونە


The Pressure of Student Organizations and their Role in Advancing the Studying Process, Sulaimani Univesity Students as a Sample
Adil Mohammed Noori
Department of Social Sciences, College of Basic Education, Sulaimani University

پوختە

لەپاڵ شۆرش و بەرخودانەكانى گەلى كوردستان، خوێندكارانى كوردستان هەميشە بەشێكى چالاك بوون لە بزاوتنى ئەو شۆرش و بەرخودانانە و لەناو ڕێكخراوى خوێندكاريدا خۆيان ڕێكخستووە و لەپێناو دۆزى ڕەواى گەلەكەماندا خەباتيان كردووە، لەدواى ڕاپەڕينى ساڵى (١٩٩١) و كردنەوەى سەرلەنوێى زانكۆكان لە هەرێمى كوردستان، ڕێكخراوە خوێندكارييەكان كە زۆرينەيان سەر بە پارتە سياسييەكان بوون دەستيان كرد بەچالاكى لە ناو زانكۆكاندا، كە ئەم چالاكييانە خاڵى نەبوون لە كەموكورى و دەستوەردانى ئەم ڕێكخراوانە لەناو زانكۆدا.

ئەم توێژينەوەيە بەرهەمى هەوڵدانێكى زانستیى مەيدانييە، كێشەى توێژينەوەكە لەوەدايە كە ئەو هەوڵ و فشارانەى ڕێكخراوە خوێندكارييەكان دەيكەن تا چەندە كاريگەرە لەسەر پێشخستنى پرۆسەى خوێندن لە زانكۆكاندا، توێژەر هەوڵى داوە لە لايەنى تيۆريدا كار و فشارى ڕێكخراوە خوێندكارييەكان بخاتەڕوو، هەروەها توێژەر ميتۆدى وەسفى بەكارهێناوە بۆ وەسفكردنى ڕۆڵ و فشارى ڕێكخراوە خوێندكارييەكان، بۆ ئەم مەبەستە پرسيارنامە وەك ئامرازی کۆکردنەوەی زانیاری بەكارهێنراوە كە لە سێ تەوەرەى سەرەكى پێكهاتووە و ٣٣ پرسيارى لەخۆگرتووە، نموونەى توێژينەوەكە خوێندكارانى زانكۆى سلێمانييە لەپاش ئەوەى پێوەرەكە بەسەر نموونەكەدا دابەشكرا لەڕێگەى پاکێجی (SPSS) ەوە شيكارى ئامارى بۆ ئەنجامە بەدەستهاتووەكان كراوە.

ئەنجامى توێژينەوەكە دەريدەخات كە سەرەڕاى گرنگى بوونى ڕێكخراوە خوێندكارييەكان، بەڵام فشارى ڕێكخراوە خوێندكارييەكان ڕۆڵێكى لاوازى هەبووە لەسەر پرسەكانى تايبەت بە خوێندكاران و باڵادەستى ڕێكخراوە خوێندكارييەكانى پارتە دەسەڵاتدارەكان و ململانێى نێوان خودى ڕێكخراوەكان و دەستوەردان لە كاروبارى ئيدارى زانكۆكان، كاريگەرى هەبووە لەسەر لاوازیى ئەو فشارانەى كە ڕێكخراوەكان دەيكەن، لە كۆتاييدا چەندين ڕاسپاردە خراوەتەڕوو بە ئامانجى باشتركردنى ڕەوشى ڕێكخراوەى لە زانكۆكاندا. 

وشە کلیلییەکان: پەروەردە، خوێندن، ڕێكخراوى خوێندكارى، ڕێكخراوى قوتابى، فشارى ڕێكخراوەيى.

 

ملخص

إلى جانب ثورة الشعب الكردي وتضحياتهم، فإنَّ طلبة كردستان كانوا جزءًا فعالأ في تأجيج هذه الثورة والتضحيات لها، وكانت لهم تنظيمات داخل المنظمات الطلابية وناضلوا من أجل القضية الحق للشعب الكردية، وبعد الانتفاضة عام ( 1991 )، وتأسيس الجامعات في إقليم كردستان من جديد بدأت المنظمات الطلابية التي كانت معضمها تابعة للأحزاب السياسية بنشاطاتها داخل الجامعات والتي لم تكن تخلو من القصور والتدخل في شؤون الجامعة، إنَّ هذا البحث جاء نتيجة لمحاولة علمية ميدانية، وتكمن مشكلته في الإجابة على هذا السؤال:

" إلى أي مدىً نجد أثرًا للمحاولات والضغوطات التي تمارسها المنظمات الطلابية في تطوير العملية التعليمية في جامعاتنا".
وللوصول إلى غاية البحث فقد قام الباحث بتسليط الضوء من خلال الجانب النظري على عمل المنظمات الطلابية وضغوطاتها التي تمارسها، واستعمل المنهج الوصفى، لوصف دور المنظمات الطلابية، ولأجل ذلك قام الباحث باستعمال الاستبانة كمقياس، والتي تكونت من ثلاثة محاور ڕئيسة و( 33) سؤالًا، وتكوَّنت عينة البحث من طلبة جامعة السليمانية، وبعد توزيع المقياس على عينة البحث قام الباحث بتحليل الاحصائيات بعد استعمال البرنامج الاحصائي (
SPSS) للوصول إلى نتائج المرجوة.

وضحَّت نتائج البحث أنَّه فضلًا عن اهمية وجود المنظمات الطلابية إلَّا أنَّه كانت لضغوطاتهم دورًا ضعيفًا في الشؤون الخاصة بالطلبة، ووصل البحث إلى أنَّ السلطة العليا التي كانت بيد المنظمات الطلابية التابعة للأحزاب السياسية المتنفذة والتنافس بين هذه المنظمات وتدخلاتهم في الشؤون الإدارية للجامعات كانت لها تأثيرًا كبيرًا فيإضعاف هذه الضغوطات التي تمارسها ههذ المنظمات.

وختم الباحث البحث بعدد من التوصيات التي يأمل منها تحسين وضع المنظمات داخل الجامعات، وفي الختام فقد اعتمد البحث على عدد من المصادر والمراجع العلمية الحديثة من اجل تعضيد البحث وتقويته علميًا.

 

Abstract

Side by side with the revolutions and the victimhood of Kurdish nation, the students in Kurdistan always had an active role in up swinging the revolutions and were victimized. The students were organized in the students’ organizations and they strove for the nation’s rights and to overcome the Kurdish Issues. After 1991 uprisings and reopening of the universities, the student organizations that were mostly related to the political parties started their activities at the universities, and the students’ organizations were inadequate and interfered in the universities affairs.

This study is a product of a practical scientific effort. The paper highlights the problem of how many the attempts and pressures from the students’ organizations affect the development of the process of education and studying in the universities. The researcher attempts to theoretically highlight the jobs and pressures of the students’ organizations and uses descriptive approach to describe the role and the pressure of the students’ organizations. Thus, a questionnaire is used as a measurement instrument, and it is consisted of three main sections and includes 33 questions. The students of Sulaimaniyah University are used as the sample of the study. After the questionnaire is distributed on the samples, then SPSS package is used to analyze the data that is gained from the results.

The results of the study put light on the fact that, despite the importance of existing the students’ organizations, but the pressure of the students’ organizations had a weak role in the specific issues related to the students. Moreover, the results highlight that the strong positional power of the students’ political organizations, the conflict among the organizations, and their interference with the universities’ administration, have effect in the weakness of the organizations’ pressures on the process of education. Finally, some suggestions are given in order to increase organizational improvements in universities.

The study depended on scientific and new resources in order to strengthen the study and make it more meaningful and evocative.

Key Words: Education, Study, Student Organization, Student Organization pressure.

ليستى سەرچاوەكان

 سەرچاوە كوردييەكان

-        پيرباڵ، فەرهاد (٢٠٠٧)، گەنجە كوردەكان، دەزگاى چاپ و پەخشى حەمدى، لە بڵاوكراوەكانى مەكتەبى بير و هۆشيارى (ى.ن.ك)، چ١، سلێمانى.

-        تيلى، چارلز(٢٠١٢) بزوتنەوە كۆمەڵايەتيەكان، وەرگێرانى: حەمە ڕەشيد، دەزگاى چاپ و پەخشى سەردەم، چ١، سلێمانى.

-        سازگارا، په‌روین (2003) ئاوڕدانه‌وه‌یه‌ك له‌ كۆمه‌ڵناسى، و: جه‌واد مسته‌فا ستوپه‌یى، چاپخانه‌ى ڕۆشنبیرى، هه‌ولێر.

-        كۆمەڵێك نوسەر (٢٠١٠) شۆشى خوێندكارانى 68، وەرگێرانى: شوان ئەحمەد، بەرێوەبەڕايەتى خانەى وەرگێڕان، چ١، سلێمانى.

-        نەقيبزادە، ئەحمەد (٢٠٠٧)، پێشەكيەك لەسەر كۆمەڵناسى سياسى، وەرگێرانى: مەسعوود ڕەوان دۆست، دەزگاى توێژينەوە و بڵاوكردنەوەى موكريانى، چ١، هەولێر.

سەرچاوە عەرەبييەكان

-        الحسن، احسان محمد (1999)، موسوعه‌ علم ألاجتماع، دار العربیه‌ للموسوعات، ط1، بیروت.

-        روبیرت، جیوفرى و الستر ئیدواردس (1999) المعجم الحدیث للتحلیل السیاسى، ت: سمیر عبدالرحیم الجلبى، الدار العربیه‌ للموسوعات، بیروت، لبنان.

-        میشیل، البروفیسور دیكن (1980)، معجم علم الجتماع، ت: الدكتور احسان محمد الحسن، مطبعه‌ دار الحریه‌، بغداد.

سەرچاوە ئينگليزييەكان

-      C.N Shankar Rao (1989), Sociology, s CHAND & COMPANY LTD, 2nd edition, New Delhi, India.

-      lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress appraisal and coping. New York:

-      levels of stress and burnout, The Australian Journal of Advanced Nursing, 2007, Vol 24, No 4, June-Aug.

-      Selye, Springer. H., 1936. A syndrome produced by diverse nocuous agents. Nature,Westhues, Kenneth (1975), Inter-Generational Conflict in the Sixties, In Samuel D Clark,J.Paul Grayson and Linda M Grayson, Toronto, Canada.

-      Sharma, Swati, Research Methodologies and Methods, Neeraj publication, India, Delhi, 2010.

-      Skinner, Virginia., Agho, K., Lee White, T., Harris, J. The development of a tool to assess.

 

 

ماستەرنامە و تێزى دكتۆرا

-      Dian Ferdiansyah and Hijriati Meutia(2017), The Impact of a Student Organization (OSIS) on Leadership Identity Development (LID), Master’s thesis in education, University of Tampere, Finland

پەيرەو پڕۆگرامى ڕێكخراوەكان

-        بەرنامە و پەيڕەوى ناوخۆى ڕێكخراوى قوتابييانى كوردستان،٢٠١٦ـ پەسەندكراوى كۆنگرەى شەشەم

-        پڕۆگرام و پەيڕەوى ناوخۆى ڕێكخراوى گەشەپێدانى قوتابييانى كوردستان،2016، پەسەندكراوى كۆنگرەى نۆيەم.

-        پەيڕە و و پڕۆگرامى كۆمەڵەى خوێندكارانى كوردستان، 2006، پەسەندكراوى كۆنگرەى حەوتەم، سلێمانى.

-        كارنامە و پەيڕەوى ناوخۆى يەكێتى قوتابييانى كوردستان، ٢٠١٧ پەسەندكراوى كۆنفرانسى شەش، هەولێر.

ئينتەرنێت

-        ERIC – A Look at Welcome Week: The Role of College Unions and Student Activities in Welcoming Students, Association of College Unions International (NJ1), 2012.” ERIC – A Look at Welcome Week: The Role of College Unions and Student Activities in Welcoming Students, Association of College Unions International (NJ1), 2012. Association of College Unions International. 12 Apr. 2018 http://eric.ed.gov/?q=%22%22&ff1=subStudent+Unions&id=ED535351

-        https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uLfQgCGhs1kTk3XYAmJagy317fin3iVs_LCcYuESYkw/edit?usp=drive_open&ouid=112532060453451767376   (visit 20/4/2018).

-        https://emu.uoregon.edu/renovation index information on formal website (visit 20/4/2018)

-        https://www.merriam-webster.com/dictionary/student%20union (visit 15/4/2018)

-       ماڵپەرى فەرمى زانكۆى سلێمانى univsul.edu.iq/en/uos-statistics (visit 1/5/2018)