صعوبات إنجاز بحث التخرج في قسم علم النفس من وجهة نظر طلبته و علاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية و العلمية


Difficulties of the Achievement of the Graduate Research Projects from the Viewpoint of Psychology Department's Students and its Relationship with some Demographic and Scientific Variables
Nasraldin Ibrahim Mohammed, Zahid Sami Mohammed, Mohammed Ismail Sulaiman
Psychology Department, Faculty of Education, University of Zhakho

ملخص:

هدف البحث التعرف على صعوبات انجاز بحث التخرج في قسم علم النفس من وجهة نظر الطلبة و علاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية (الجنس، الحالة الاقتصادية للعائلة، المستوى الثقافي للوالدين، الفئة العمرية) و العلمية (التحصيل الدراسي في: مناهج البحث، الإحصاء التربوي و القياس و التقويم التربوي)، و تكونت عينة البحث من طلبة المرحلة الرابعة في قسم علم النفس / فاكلتي التربية/ جامعة زاخو للعام الدراسي( 2015-2016)، والبالغ عددهم(45) طالب وطالبة ، واعتمد الباحثون على المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة كما هي في الواقع، وأعدوا اداة لقياس ذلك تكونت من (33) فقرة ثلاثية البدائل موزعين على (6) مجالات وبعد التأكد من صدقها و ثباتها، طبقها الباحثون على أفراد عينة البحث الأساسية وجمعوا البيانات و حللوها  إحصائيا باستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة وقد بينت النتائج ما يلي :

1.      أن أفراد عينة البحث لا يعانون من صعوبات انجاز بحث التخرج بشكل عام

2.      عدم وجود فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة(0.05) لدى أفراد عينة البحث في صعوبة إنجاز بحث التخرج تبعاً للمتغير (الجنس، الحالة الاقتصادية، المستوى الثقافي للوالدين، الفئة العمرية).

3.      وُجِدَ علاقة ارتباطية عكسية ولكن ضعيفة نسبياَ لدى أفراد عينة البحث بين صعوبات انجاز بحث التخرج وبين درجات المواد الدراسية  (منهجية البحث، الاحصاء التربوي، قياس و التقويم) .

وفي ضوء النتائج خرج الباحثون بعدد من الاستنتاجات ومنها تنمية العلاقة التعاونية العلمية بين أعضاء الهيئة التدريسية والطلبة لتفادي أية صعوبات تواجه الطلبة عند انجاز هذه المهمة، فضلا عن قيام التدريسيين بتوفير كافة التسهيلات لطلبتهم ،كما أوصوا بعدة توصيات فضلاً عن اقتراح إجراء دراسات مماثلة في هذا المجال للاعوام القادمة وفي اقسام مختلفة .

 الكلمات المفتاحية: صعوبات، بحث، إنجاز، المتغيرات الديموغرافية.

 

پوختە

ئاستەنگەكانی جێبەجێكردنی توێژینەوەی دەرچوونی قوتابیانی بەشی دەروونناسی گشتی لە روانگەی خودی قوتابیانەوە و پەیوەندی بە هەندێ‌ گۆڕاوی دیمۆگرافی و زانستی.

ئەم توێژینەوەیە بۆ مەبەستی زانینی ئەو ئاستەنگانەی كە لە جێبەجێكردنی توێژینەوەی دەرچوونی قوتابیانی بەشی دەروونناسی گشتی لە روانگەی خودی قوتابیەكانەوە دینە پێش، و هەروەها زانینی پەیوەندیی بە هەندێ‌ گۆڕاوی دیمۆگرافی و كۆمەڵایەتی و زانستی وەك رەگەز، باری ئابووری خێزانی قوتابی، ئاستی رۆشنبیری دایك و باوكیان، و گرووپی تەمەنیان، و نمرە قوتابی لە وانەكانی رێبازەكانی توێژینەوە و ئاماری پەروەردەیی، و پێوان و هەڵسەنگاندنی پەروەردەیی ئەنجام دراوە. سەمپڵی توێژینەوە گشت قوتابیانی قۆناغی چوارەمی ئەو بەشە لە فاكۆلتیی پەروەردە لە ساڵی خوێندنی (2015-2016) لە خۆدەگرێ‌ كە ژمارەیان (45) قوتابی كچ و كۆرە. توێژەران بۆ ئەم مەبەستە و شرۆڤەكردنی ئەو دیاردەیە وەك ئەوەی كە لە واقیعدا هەیە سوودیان لە رێبازی شرۆڤەكاری شیتەڵكارییانە وەرگرتووە، و پێوەرێكیان داناوە كە لە (33) بڕگە پێكهاتووە، كە (6) بواری جیاواز لە خۆی دەگرێ‌ و گۆڕاوەكانیشی سێیانین. دوای پشتڕاستبوون لە راستی و نەگۆڕی ئەو پێوەرە، و جێبەجێكردنی بەسەر سەمپڵی سەرەكیی توێژینەوە و كۆكردنەوە و چارەسەری ئاماری داتاكان بە رێگەی كەرەستەی گۆنجاوی ئاماری، ئەنجامەكانی خوارەوە دەركەوتن:

1-بە شێوەیەكی گشتی قوتابیان هیچ كۆسپ و ئاستەنگێكیان لەبەردەم نەبووە بۆ جێبەجێكردنی توێژینەوەی دەرچوونیان.

2-نەبوونی جیاوازییەكی بەواتای ئاماری لە ئاستی (0.05) لە لای كەسانی سەمپڵی توێژینەوە لە رووی ئاستەنگەكانی جێبەجێكردن و تەواوكردنی توێژینەوەی دەرچوون لای قوتابیان بە پێی گۆڕاوەكانی: رەگەز، باری ئابووری، ئاستی رەوشنبیری دایك و باب، و گرووپی تەمەنیان.

3-بوونی پەیوەندییەكی دوولایەنەی پێچەوانەی لاواز لە نێوان ئاستەنگەكانی تەواوكردنی توێژینەوەی دەرچوون و نمرەی قوتابیان لە بابەتەكانی خوێندنی گرێدراو بە توێژینەوە كە بریتین لە رێبازەكانی توێژینەوە و ئاماری پەروەردەیی، و پێوان و هەڵسەنگاندنی پەروەردەیی، دەركەوت.

و لە ژێر سێبەری ئەنجامەكانی توێژینەوە، توێژەران ئەو ئەنجامانەیان دیاریكرد: بوونی پەیوەندییەكی هاریكاریانە و زانستیانە لە نێوان ستافی وانەگۆتنەوە و قوتابیان، بە جۆرێك كە هەستیان بە ئاستەنگەكانی بەرهەمهێنانی توێژینەوەی دەرچوونیان نەكردووە، و مامۆستایان گشت ئاسانكاریی پێویستیان بۆ قوتابیان كردووە بۆ ئەم مەبەستە، و توێژەران كۆمەڵێك راسپارە و پێشنیاریان هەبوو و بە تایبەت ئەنجامدانی توێژینەوەی هاوشێوە لەو بوارە و لە بەشە زانستییەکانیتر بۆ ساڵانی داهاتوو.

 

Abstract

The search aims to identify difficulties of the achievement of graduation research project from the viewpoint of psychology department's students and its relationship with some demographic and scientific variables as (Gender, family's economic status, parent's cultural level and age), and students mark in their following scientific subjects: research methods, educational statistics and educational measurement and evaluation. The sample of research consisted of (45) students selected in wholly from psychology's department 4th stage from education faculty in Zakho university in the academic year of (2015-2016). For this purpose researchers prepared a scale, consisting of (33) items, in 6 aspects and was finalized with each item offering three alternative answers. Where after extracting psychometric properties, and distributing it among the sample, and collecting data, for the purpose of processing them, with appropriated statistical methods. The research comes to the following results:

1-    Students didn't confront any kind of difficulties during achievement of their final researches, in general.

2-    Students didn't confront any kind of difficulties during achievement of their final researches, according to these variables: (Gender, family's economic status, parent's cultural level and age).

3-    A mutual but weak relationship between the achievements of final research among sample's students with their marks in scientific subjects: research methods, educational statistics and educational measurement and evaluation.

In the light of these research results, the researcher makes several conclusions, as teaching stuff have a deep and near closeness with students, and give many kind of facilitates, students feel no difficulties to achieve their final researches.  Researchers also provide a set of suggestions and recommendations for future studies in this sphere and other departments in next years.

Keywords: difficulties, research, achievement, demographic variables.


المصادر:

-        أبو شعيرة، خالد محمد ( 2009). المدخل الى علم التربية، ط 1، مكتبة المجتمع العربي، عمان-الأردن.

-        الأتروشي، عماد ابراهيم حيدر (2013). المزاج و علافته بموقع الضبط و اتخاذ القرار لدى رؤساء الأقسام في المؤسسات الحكومية في إقليم كوردستان العراق (أطروحة دكتوراه غير منشورة)، جامعة زاخو.

-        الأشرم، رضا ابراهيم محمد (2008): صورة الجسم و علاقتها بالتقدير الذات لذوي الإعاقة البصرية، جامعة ازقازيق، مصر( رسالة ماجستير غير المنشورة).

-        جرجس، جرجس ميشال (2005): معج مصطلحات التربية و التعليم، ط.1، دار النهضة العربية، بيروت.

-        الخوالدة، عايد أحمد (2007). إدارة التجدد و الإصلاح التربوي، مشكلات الواقع و توجهات المستقبل، ط.1، دار عالم الثقافة، عمان-الأردن.

-        الخولي، يمنى طريف (2000): فلسفة العلم في القرن العشرين، عالم المعرفة، (264)، الكويت.

-        داود،عزيز حنا وأنور حسين عبد الرحمن (1990). مناهج البحث التربوي. ط1، العراق،بغداد، دار الحكمة.

-        دورتيه، جان فرانسوا (2011): معجم العلوم الإنسانية، ترجمة: جورج كتورة، ط.2، مجد المؤسسة الجامعية، بيروت.

-        ديو بولد، فان دالين(1996). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ترجمة محمد نبيل نوفل واخرون ، ط6 ، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

-        ربيع، هادي مشعان، واحمد، ختام إسماعيل (2008). القياس والتقويم في التربية والتعليم، ط1، دار الزهران، عمان:الأردن.

-        زهران، حامد عبد السلام (2007). علم النفس الاجتماعي، القاهرة، عالم الكتب.

-        سركز، العجيلي و خليل، ناجي  (1996).نظريات التعليم، ط. 2، جامعة قازيونس، بنغازي.

-        سعيد، صابر عبدالله و عبدالله، بشكوش جعفر (2017). واقع البحث التربوي و مشكلاته من وجهة نظر التدريسيين التربويين في جامعة دهوك، 2nd international scientific conference, Zakho, April-20,2017، جامعة زاخو، ص. 76.

-    الشهري، ظافر بن فراج بن هزاع (2014). تقويم التعلم الإلكتروني في التعليم العالي السعودي. العدد السادس، المجلد الثالث، 63-80.

-        طلوعى، محمود (1390). فرهنط جامع سياسى، ضاث ضهارم، نشر علم، تهران.

-        عابد، رسمي علي( 2008). العولمة و التربية، ط. 1، دار جرير، عمان:الأردن.

-        عبدالباري، فرج الله (2004) مناهج البحث وأداب الحوار والمناظرة، ط1، دار الافاق العربية، القاهرة.

-        العكيدي، رنا كمال جياد صالح (2002). موقع الضبط لدى طلبة جامعة الموصل و علاقته بالقيم و مفهوم الذات، جامعة الموصل، (رسالة ماجستيرغير منشورة).

-        الفتلي، حسين هاشم (2008) المعوقات التي تواجه الباحث في الجامعات العراقية، مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية، العدد(3-4) مجلد(7) ص229 – 242.

-        المجيدل،عبدالله و شماس، سالم مستهيل (2010) معوقات البحث العلمي في كليات التربية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية كلية التربية بصلالة انوذجا، مجلة جامعة دمشق، العدد (1+2) مجلد (26).

-        محمد، محمد جاسم ( 2004 ). نظريات التعلم، ط. 1، الإصدار الأول، دار الثقافة، عمان: الأردن.

-        ناجي، حسين جدوع مظلوم (2006). فاعلية التعليم الجمعي في التفضيل المعرفي و إكتساب مهارات التدريس لدى طلبة كلية التربية –قسم التأريخ، جامعة المستنصرية، أطروحة غير منشورة.

-        ويلسون، جلين(2000): سيكولوجية فنون الأداب، ترجمة: شاكر عبدالحميد، عالم المعرفة، (258)، الكويت.

-         Anastasi, A.  And Urbian, S. (1997). Psychological Testing, 7th ED, NJ: prentice Hall, Inc.

-         Byrnes, M. A. (2008): Thinking sides: clashing views in special education, 3th ed., McGraw-Hill – Contemporary learning services.

-         Celce-Murcia, M. (2001). Teaching English as a second or forcing long age, 3th ed., Heinle&Heinle, Thomson learning.

-         Coon, D. (1997). Essentials of psychology, exploration and application, 7 th, Brooks/Cole pub.USA.

-         Fireman, B. B. (2001). What teachers need to know about children at risk, McGraw-Hill, Higher Education.

-         Friedl, A. E. and Koontz, T. Y. (2005). Teaching science to children: an inquiry approach, 6th ed., McGraw-Hill.

-         Gazzaniga, M. and Heatherton, T. F. (2003). Psychological science: mind, brain and behavior, 1st ed., Norton and Company, Inc.

-         Gauvin, M. (2002). Cognitive development in social and cultural context, Journal: Annual Edition, 09/10, McGraw-Hill, Higher Education, (83-86) Pp.

-      bson, J.L., et al (2006). Organizations, 12th ed., McGraw-Hill/ Irwin.

-      Giddenc, A., et al (2007). Introduction to sociology, 6th ed., Norton and Company, Inc.

-      Harris, P. (2008). Desining and reporting experimental in psychology, 3th ed., McGraw-Hill, Higher house, GB.

-      Hill, N. E. and Taylor, L. C. (2009). Parental school involvement and children's academic achievement, pragmatics and issues, Journal: Annual Edition, 09/10, McGraw-Hill, Higher Education, (47-50)Pp.

-      Hornby, A. S. (2003). Oxford advanced learner's dictionary, 7th. Ed. Ed. Oxford university press.

-      Hothersall, D. (2004). History of psychology, 4th ed., McGraw-Hill.

-      Hoy, W. K. and Miskel, C. G. (2005). Educational administration theory: reaserch and practice, 7th ed., McGraw-Hill, Higher Education.

-      Kirk, G. and Okazawa-Rey, M. (2004). Women's lives, multicultural perspective, 3th. Ed., McGraw Hill.

-      Larsen, R. J. And Buss, D. M. (2005). Personality psychology: domain of knowledge about human nature, 2nd ed., McGraw-Hill.

-      Leary, M. R. (2002): Making sense of self-esteem, Journal: Annual Edition, Psychology, 02/03, McGraw-Hill, Higher Education, (144-146)Pp.

-      Locker, K. O. (2006). Business and administrative communication, 7th ed., McGraw Hill.

-      Moore, K. D. (2001): Classroom teaching skills, 5th ed., ., McGraw-Hill.

-      Munro, J. H. (2008): Educational leadership, McGraw-Hill, Higher Education.

-      Myers, D. G. (2005). Social psychology, 8ed. , McGraw Hill, NY.

-      Papalia, D. E., et al (2004): Human's development, 9th ed., McGraw-Hill, Higher Education.

-      Parsons, M. B. and Reid, D. H. (2002): Training basic teaching to para educators of students with severe disabilities: a one-day program, educating exceptional children, Journal: Annual Edition, 02/03, McGraw-Hill, Higher Education, (149-154)Pp.

-      Patterson, C. J. (2008): Child development, McGraw-Hill, Higher Education.

-      Reynolds, E. (2001): Guiding young children: a problem solving approach, 3th ed., McGraw-Hill.

-      Ruggiero, V. R. (2004): Beyond feelings: a guide to critical thinking, 7th ed., McGraw-Hill, Higher Education.

-      Santrock, J. (2001). Psychology, 1st pub., McGraw Hill,USA.

-      Spatz, C. and Kardas, E. P. (2008): Research methods in psychology: ideas, technics and reports, McGraw-Hill, Higher Education.

-      Steven, E. Jr., et al (2002): Justice, ideology, education: an introduction to the social foundations of education, 4th ed., McGraw-Hill.

-      Walker, L. A. (2009): We age, a practical guidance to better health, aging, Journal: Annual Edition, 08/09, McGraw-Hill, Higher Education, (35-37)Pp.

-      Wallinger, L. M. and Reutershan, D. H. (2002): Teaching in changing times: the courage to lead, McGraw-Hill, Higher Education.

-      Watras, J. (2007): was fundamental education another form of colonialism? , International review of education, v. 53, no. 1, pp. 55-72.