تێگەهێ ڕیتمێ‌ د ناڤ میتۆدێن رەخنەییدا

تێگەهێ ڕیتمێ‌ د ناڤ میتۆدێن رەخنەییدا
پ. د. محەمەد بەكر محەمەد - زانکۆی دهۆک
 د. مسعود جمیل رشید - زانکۆی دهۆک
لاپەرە: ٨٢ - ١٢٥

 پێشەكی

د شیاندا نینە، باس ل شعرێ‌ بهێتە كرن و ل ڕیتمێ‌ نەهێتە كرن، ئانكو هەر ژ دەسپێكێ‌ هەست ب هندێ‌ هاتیە كرن كو ڕیتم بڕبڕا شعرێیە و ل سەر ئەڤی بنەمایی ب درێژی باس ل ڕیتما شعرێ‌ هاتیە كرن، ئەڤجا وەكو كێش یان ژی وەكو ڕیتم. ئەڤێ‌ گرنگییا ڕیتمێ‌ د شعرێدا، د ناڤ زۆربەیا میتۆدێن رەخنەییدا رەنگڤەدایە، ب تایبەت ئەوێن پتر ل سەر شعرێ‌ درواستن.

ئەڤ ڤەكۆلینە ل سەر دوو باسان هاتیە دابەشكرن، باسێ‌ ئێكێ‌ یێ‌ تایبەتە بۆ گرنگترین تێگەهێن گشتیێن ڕیتمێ‌ و ئەو تێگەه ل دویڤ دیتنا (س. م. بوندی) هاتینە دیاركرن. باسێ‌ دوویێ‌ یێ‌ تایبەتە بۆ تێگەهێن ڕیتمێ‌ د ناڤ میتۆدێن رەخنەییدا. میتۆدێن رەخنەیی ژی ل سەر سێ‌ جۆران هاتینە دابەشكرن: میتۆدێن كلاسیكی (هەمی میتۆدێن رەخنەیی یێن بەری فۆرمالستیێ‌ ب خۆڤە دگریت)، میتۆدێن ئستاتیكی (ئەوان میتۆدان بخۆڤە دگریت ئەوێن باس ل فۆرمێ‌ شعرێ‌ دكەن و چاوانیا گۆتنا (نڤێسینا) شعرێ‌) و میتۆدێن زمانڤانی (ئەو میتۆدن یێن كەرەستەیێن زمانی بۆ شلۆڤەكرنا شعرێ‌ بكاردهینن)، د ناڤ ئەڤان میتۆداندا باس ل دیتنێن هندەك رەخنەگران هاتیە كرن، بۆ نموونە یێن كلاسیكی (ئەفلاتون و ئەرستو) و بۆ فۆرمالستییەتێ‌ (تینانۆف) هاتیە وەرگرتن، بۆ رەخنا نوی ژی (ئلیوت و ریتشاردز) و بۆ میتۆدێن بونیاتگەری و شێوازگەریێ‌ (جاكوبسون) و بۆ میتۆدا رەخنا ڕیتمی (هنری میشونیك)، چونكی ئەڤ ناڤێت هاتینە دیاركرن ئەو رەخنەگرن یێن پتر ژ رەخنەگرێن دی باس ل ریتمێ‌ كری. ل گەل هەر بەرێخۆدانەكا ڕیتمی د ناڤ هەر میتۆدەكێدا نموونەكا شعرا كوردی هاتیە شلۆڤەكرن.

ملخص البحث

يتناول هذا البحث الموسوم ب (مفهوم الإيقاع في النظريات النقدية/ بحث نظري - تطبيقي) مفهوم الإيقاع في النظريات النقدية القديمة والحديثة حيث أن كل منهج او مدرسة نقدية لها رؤية خاصة بها للإيقاع، وتتناوله من منظور خاص بها، فمثلا المدرسة التقليدية تجمع و تختصر الإيقاع في الإيقاع الخارجي، أما المدراس الحديثة فتنظر الى الايقاع كمفهوم يحتضن الوزن و القافية و الايقاع الداخلي ايضا.

وقد أنقسم البحث على مبحثين: يتناول المبحث الاول الإيقاع و مفاهيمه بشكل عام، حيث يقسم المفهوم الى اربعة مفاهيم اساسية: المفهوم الدوري، المفهوم التعاقبي، المفهوم المكانى و المفهوم اللساني (اللغوي). أما المبحث الثاني فينقسم على ثلاثة مفاهيم للإيقاع: الإيقاع بمفهوم كلاسيكي، الإيقاع بمفهوم جمالي والإيقاع بمفهوم لساني او لغوي.

Abstract

   This study concentrates on the rhythm in the classical and modern critical theories. This is because each approach or critical school has its distinct view about the poetic rhythm. For instance, the classical theory specifies the rhythm in the external rhythmic features, while the framework of the modern theories is wider and its focus includes poetic meter and rhyme, as well as the internal rhythm.

    The study contains two parts. The first one is a general section about the concepts of the poetic rhythm comprising of the rhythm of places, the circled, diachronic, and linguistic concepts. In addition to the second section which is a discussion about the classical, aesthetic and linguistic views of rhythm.

سەرچاوەکان :

-          أ. رتشاردز(2005) مبادئ النقد الادبي والعلم و الشعر، ترجمة: محمد مصطفى بدوي، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة.

-          اسية، داحو (2008-2009) الايقاع المعنوي في الصورة الشعرية: محمود درويش نموذجا، (رسالة ماجستير)، جامعة حسيبة بوعلي – الشلف.

-          أنيس، د. ابراهيم (1952) موسيقى الشعر، ط2، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

-          بكر، د. محمد (9/2/2011) میتۆدێن رەخنەیی، وانەیێن دكتورایێ‌، زانكویا دهوك/ فاكولتیا زانستێن مرۆڤایەتی/ پشكا زمانێ‌ كوردی، (2011-2012).

-          بيتر شاينز(2006) المدرسة الشكلانية الروسية، ترجمة: خيرى دومة، موسوعة كمبريدج في النقد الادبي (من الشكلانية الى ما بعد البنيوية 8)، المجلس الاعلى للثقافة، القاهرة.

-          بەدەوی، مەلا بەشیرێ‌ (2004) گازیا بەلنگازان، دەزگەها سپیرێز یا چاپ وەشانێ‌، دهوك.

-          تەیب، موئەید (2009) ستران و بەفر و ئاگر، چ3، پەرتوكخانا جزیری، دهوك.

-          جودات، أ. د. محمد (2011) في العروض والشكل البصري: قراءة تناصية في الحداثة الشعرية العربية، ط1، عالم الكتب الحديث، أربد.

-          حمادة، د. ابراهيم. كتاب ارسطو، فن الشعر، ترجمة و تقديم و تعليق: مكتبة الانجلو المصرية.

-          حمدان، د. ابتسام أحمد (1997) الاسس الجمالية للايقاع البلاغي في العصر العباسي، ط1، دار القلم العربي، حلب.

-          حيزم، أحمد (2005) نحو مقاربة انشائية للايقاع، منتدى اللغة العربية وأدابها.

-          دۆسكی، تەحسین ئیبراهیم (2005) شاكارا ئەحمەدێ‌ خانی: مەم و زین، دەزگەها سپیرێز یا چاپ و وەشانێ‌، دهوك، (89-90).عبداللطيف الواري.

-          ________________ (2011) دیوانا مەلایێ‌ جزیری، چ2: ڤەوژارتی و زێدەكری، دەزگەها سپیرێز یا چاپ و وەشانێ‌، دهوك.

-          دێرەشی، سەعید (2005) دیوانا فەقیێ‌ تەیران، دەزگەها سپیرێز یا چاپ و وەشانێ‌، دهوك.

-          الروبي، د. الفت كمال (1983) نظرية الشعر عتد الفلاسفة المسلمين (من الكندي حتى ابن رشد)، دار التنوير للطباعة والنشر، بيروت.

-          زغيب، هنري (2011) لغات اللغة: نظم الشعر والنثر بين الاصول والابداع، ط1، دار الساقي، بيروت.

-          س. م. بوندی (2013) ل دوور ڕیتمی، وەرگێران: د. عبدی حاجی محمد و م. مەسعود جەمیل، رێڤەبەریا چاپ و بەلاڤكرنێ‌ – دهوك.

-          سندی، د. بەدرخان (2008) هۆزانڤانێ‌ گوندێ‌ پەریخانێ‌، دەزگەها سپیرێز یا چاپ و وەشانێ‌، دهوك.

-          شريم، د.جوزيف ميشال (198) دليل الدراسات الاسلوبية، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، ط2، بيروت.

-          علي، علوان، محمد. شعر الحداثة، ص(15-16)، من موقع : www.kotobarabia.com.

-          الفرحان، د. محمد جلوب (2012) ديموقريطس ومدرسته الفلسفية، مجلة الفيلسوف: www.wordpress.com

-          فضل، د. صلاح (1998) نظرية البنائية في النقد الادبى، ط1، دار الشروق، القاهرة.

-          القاسمي، أ. د. محمد عبدالله (2010) التكرارات الصوتية في لغة الشعر، ط1، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، اربد.

-          ماضي، شكري عزيز (1993) في نظرية الادب، ط1، دار المنتخب العربي للدراسات و النشر و التوزيع، بيروت.

-          مجدي وهبة و كامل المهندس(1984) معجم المصطلحات العربية في اللغة والادب، معجم المصطلحات العربية في اللغة والادب، ط2، مكتبة لبنان، بيروت.

-          مجموعة من المؤليفين (1982) منهج الشكلي: نصوص الشكلانيين الروس، ترجمة: ابراهيم الخطيب، مؤسسة الابحاث العربية، بيروت.

-          محفوظ، حافظ (2005) مقدمة في تعريف الايقاع، مجلة الشروق http://www.turess.com.

-          مداخل الى شعرية هنري ميشونيك، 2012: www.alimbratur.com

-          موكری، د. محەمەد (1999) گۆرانی یا ترانەهای كوردی، وەرگێران و پێشەكی: د. شوكریە رەسول، چاپخانەی وەزارەتی رۆشنبیری، هەولێر، ل36.

-          مەعەروف، د. كەمال (2012) دیوانی عاصم، لێكۆڵینەوە و ساغ كردنەوەی: چاپخانەی رۆشنبیری، هەولێر.

-          نهێلی، نعمت الله حامد (2007) شێوازگەری: تیۆری و پراكتیك (ڤەكۆلینەكە دبیاڤێ‌ هۆزانێدا)، چ1، دەزگەها سپیڕێز یا چاپ و وەشانێ‌، دهوك.

-          النويهى، د. محمد (1964) قضية الشعر الجديد، المطبعة العالمية، القاهرة.

-          الهاشمي، د. علوي (2006) فلسفة الايقاع في الشعر العربي، ط1، المؤسسة العربية للدراسات و النشر، بيروت.

-          الواري، عبداللطيف (2012) مداخل الى شعرية هنري ميشونيك: www.alimbratur.com

-          الوهايبي، منصف (2007) الايقاع ... المصطلح الاجنبي ونشأة المفهوم: www.alawan.org