چه‌مكی به‌رنگاری له‌كۆمه‌ڵه‌ چیرۆكی (بوومه‌له‌رزه‌) ی كاكه‌مه‌م بۆتانی- لێكۆڵینه‌وه‌یه‌كی شیكاریی ڕه‌خنه‌ییه‌

چه‌مكی به‌رنگاری له‌كۆمه‌ڵه‌ چیرۆكی (بوومه‌له‌رزه‌) ی كاكه‌مه‌م بۆتانی- لێكۆڵینه‌وه‌یه‌كی شیكاریی ڕه‌خنه‌ییه‌
م.ی ڕێزان عوسمان مسته‌فا - زانکۆی سەڵاحەدین
لاپەرە: ٣٩ - ٨١

 پێشه‌كی.

به‌ره‌نگاری وه‌ك بابه‌ت، دیارده‌، یه‌كێكه‌ له‌ تایبه‌تمه‌ندی و خه‌سڵه‌ته‌ خۆرسكه‌كانی گیانه‌وه‌ران له‌به‌نبه‌ر هه‌ر پێشهات و ڕووبه‌ڕووبوونه‌وه‌یه‌كدا، كه‌واته‌ ده‌كرێ بڵێین، ئه‌م خه‌سڵه‌ته‌ له‌مرۆڤدا زۆر هه‌ستیارتره‌ له‌چوارچێوه‌ی ڕووبه‌ڕووبوونه‌وه‌ی، نه‌ك له‌به‌رانبه‌ر دوژمن (ده‌ره‌كی ـ ناوه‌كی)، به‌ڵكو له‌ ململانێ له‌گه‌ڵ خودی خۆیشیدا، كه‌ گه‌وره‌ترین ململانێیه‌ به‌رده‌وامیه‌كانیه‌تی، ئه‌مه‌ش وایكردووه‌ بابه‌تی به‌ره‌نگاری ببێته‌ یه‌كێك له‌بابه‌ته‌ ده‌وڵه‌مه‌نه‌كان له‌ئه‌زمونی نوسه‌رانداو خاوه‌ن به‌هایه‌كی مرۆڤایه‌تی تایبه‌تی خۆی بێت، هه‌ر ئه‌م تایبه‌تمه‌ندییه‌ پاڵنه‌رو هانده‌ر بوو، بۆ ئه‌وه‌ی ئه‌م توێژینه‌وه‌یه‌ ته‌رخان بكه‌ین بۆ شیكردنه‌وه‌و خستنه‌ڕووی چه‌مكی به‌ره‌نگاری له‌م كۆمه‌ڵه‌ چیرۆكه‌دا.

ناوه‌ڕۆكی لێكۆڵینه‌وه‌كه‌مان له‌دوو به‌ش پێكهاتووه‌، له‌به‌شی یه‌كه‌مدا باسی لایه‌نی تیوریمان كردووه‌ له‌چوارچێوه‌ی دوو ته‌وه‌ردا، له‌نێوان چه‌مكی به‌ره‌نگاری و چه‌مكی به‌ره‌نگاری له‌دیدی كاكه‌مه‌مه‌وه‌ خراوه‌ته‌ڕوو. به‌شی دووه‌میش گێڕانه‌وه‌ی بابه‌تی به‌ره‌نگارییه‌ له‌چوارچێوه‌ی ئه‌و بابه‌تانه‌ی نووسه‌ر له‌ده‌قه‌كاندا گێڕاوه‌تیه‌وه‌، له‌وانه‌ : بواری سیاسی، نه‌ته‌وایه‌تی، كۆمه‌ڵایه‌تی و ئایینی. ئه‌مانه‌یش له‌ڕێی كۆمه‌ڵێ نممونه‌ی ده‌قه‌كانه‌وه‌ شیكراوه‌ته‌وه‌و پراكتیزه‌كراون.كۆتایی باسه‌كه‌مان به‌كۆمه‌ڵێ ئه‌نجام و لیستی سه‌رچاوه‌كان خستۆته‌ڕوو.

ملخص البحث

هذا بحث، بحث نقدي تطبيقي حول [مفهوم المقاومة فى مجموعة القصيصة(الزلزال) لكاكة مةم بوتانى] كنعصر البنائي ومحرك الاساسي للجميع العناصر سرد قصصي، وهذه خصائص جعل من الروائين أن يثيرو هذا محور المحرك طوال المسيرتهم الروائية، لكي يقدموا للقراء التصورات مثيرة وفنية. والقاص كاكة مةم إستطاع ببراعته ودقته الثاقبة ان يصور مواقف واقعية عن المجتمع فى الفترات (40-70) قرن الماضي لما عاشه المجتمع تحت سلطة الطاغية.

يتكون البحث من الفصلان وعدة محاور حيث تناولنا فى الفصل الاول مفهوم المقاومة من حيث حوار مستمر طوال تأريخ البشرية والفنية، وكذلك رؤية القاص السيد كاكةمةم لهذا المفهوم وكيفية تعامله مع المواقف.

فيما يخص الفصل الثاني خصصناها لتطبيق المجموعة القصيصة من حيث الجوانب التى ورد فى نصوص منها، جانب السياسي، القومي، الاجتماعي و الديني معتمدين على مجموعة الامثلة المتخذة من النصوص.

Abstract 

This is a criticism analyzing study on combating concept in group of stories (Bumalarza) by Kaka Mam Botany.

The motivations element is one of the most important components of the narrations. This factor could be regarded as the distinguished element that pushes the authors to urge motivations، which consequently lead to attractive views or scenes for the audiences and/or readers.

This could be obviously noted in Kaka Mam’s stories، who has well organized the characteristic features.

This study has been organized in compliance with criticism analyzing methodology. The study has been divided into two parts; the First Part is about the theory which deals with combating concept and combating concept، in Kaka Mam’s point of view.

   The Second Part is the narration of combating styles، which was applied by the author، for example the political struggle، revolutionary style combating، national، social and religious.

   All these styles have been analyzed as per examples and most of them have been presented as practical scenes.

 A conclusion also has been presented with list of sources at the end.

سه‌رچاوه‌كان

-          ئامێدی، د. عه‌بدوڵڵا یاسین عه‌لی (2005) هۆنراوه‌ی به‌رگری له‌به‌رهه‌می چه‌ند شاعیرێكی كرمانجی سه‌روودا1939-1970، چاپخانه‌ی وه‌زاره‌تی په‌روه‌رده‌" هه‌ولێر.

-          ئانشتاین و فرۆید (2007) و. مه‌ریوان هه‌ڵه‌بجه‌یی، پاڵنه‌ره‌كانی جه‌نگ، خانه‌ی وه‌رگێڕان، چاپخانه‌ی تیشك.

-          أبو حاقة، د. أحمد (1979) الالتزام فى الشعر المقاومة، دار العلم للملايين، بيروت.

-          بۆتانی، كاكه‌مه‌م (1969) بوومه‌له‌رزه‌(كۆمه‌ڵه‌ چیرۆك)، چاپخانه‌ی شه‌فه‌ق، به‌غدا.

-           __________(2005 ا) به‌ها ڕێزان، بڵاوكراوه‌كانی بنكه‌ی ئه‌ده‌بی و رووناكبیری گه‌لاوێژ، سلێمانی.

-          __________ (2005 ب) كاكه‌مه‌مێكی تر(به‌رگی یه‌كه‌م)، بڵاوكراوه‌كانی بنكه‌ی ئه‌ده‌بی و رووناكبیری گه‌لاوێژ : چاپخانه‌ی سیما، سلێمانی.

-          _________ (2007) ژانه‌ خۆڵه‌مێشێه‌كان(به‌رگی دووه‌م) ، چاپخانه‌ی بینایی، كوردستان.

-          حسين، د. حسنى محمود (1968) مطالعات فى شعر المقاومة العالمية، دار ألشؤن الثقافية العامة، العراق ـ بغداد.

-          حه‌بیب الله، جمال (بێدار) (2010) وشه‌ نامه‌(هۆرامی- كوردی ناوه‌ڕاست)، ئه‌كادیمیای كوردی، چاپخانه‌ی سپیریز، دهۆك.

-          د.السيد نجم، أدب المقاومة، المعهد العربي للبحوث والدراسات وألاستراتيجية : www.airss forum.com .

-          السامرائى، ماجد (1969) مع الجواهري وقضايا الشعر المعاصر، مجلة الاقلام، العدد 10، السنة الخامسة.

-          شكري، د. غالي (1970) أدب المقاومة، دار النشر المعارف، القاهرة.

-          الفارابى، دار. المقاومة فى الادب السوفيتى، دراسة ومختارات 1939-1945سلسة دراسات نقدية، دار الفارابى بدون سنة الطبع.

-          الكساسبة، د. عبدالله مسلم. تجربة سليمان القوابعة الروائية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع عمان ـ أردن، الطبعة العربية.

-          گه‌ردیلانی، ئه‌مین (2009) فه‌رهه‌نگی ڕێژه‌گه‌(كوردی- فارسی)، ده‌زگای توێژینه‌وه‌و بڵاوكردنه‌وه‌ی موكریانی، چاپخانه‌ی خانی، دهۆك.

-          متى، د. فائق (1966) أليوت، دار المعارف، سلسلة نوابغ الفكر العربى.

-          محمد، په‌رێز صابر (1992) بینای هونه‌ری چیرۆكی كوردی له‌سه‌ره‌تاوه‌ تاكو كۆتایی جه‌نگی دووه‌می جیهانی، نامه‌ی ماسته‌ر، كولیژی ئاداب، زانكۆی سه‌لاحه‌ددین ـ هه‌ولێر.

-          محمد، د.جليل حسن (1998) ظاهرة التحدي فى شعر الجواهري، مجلة زانكو(العدد الخاص بوقائع المؤتمر العلمي الثالث-الدراسات الانسانية)، الجزءالاول.

-          مروة، حسين (1956) قضايا أدبية، دار الفكر، القاهرة.

-          النصر، صلاح . الحرب النفسية (معركة الكلمة و المعتقد)، الجزء الثاني، القاهرة، الطبعة الثانية، بدون سنة الطبع.

-          وادي، د. طه (1996) الرواية السياسية، دار النشر للجامعات المصرية، القاهرة، الطبعة الاولى.

- يوسف الضمرة، ادب المقاومة بين الواقعية و البطولة : www.aljazeere.net.